Sander Allegro: Crying Dutchman

22 oktober 2002 | Sander Allegro

Het is niet gemakkelijk voor mij, maar ik zal het u maar gewoon vertellen. Als u belooft het aan niemand verder te vertellen. Ik ben een Blue Winger. Ik ben weer terug bij af. Een Blue Winger is nog lager dan iemand zonder frequent flyer card. Ik behoor tot de paria’s van Schiphol.

Voor de niet-ingwijden onder u: Blue Wing is het laagste niveau van het loyaliteitsprogramma van KLM. De KLM heeft een op zich al onaantrekkelijk en ingewikkeld programma met een ondoorgrondelijk systeem van cadeaupunten en servicepunten. Het komt erop neer dat wanneer je 21 keer naar Hong Kong vliegt, je net genoeg punten verzamelt om één keer een enkeltje op die route gratis te vliegen. Maar er is meer. Als Silver Winger - het op een na hoogste niveau - mag je inchecken bij de Business Class; mag je tien kilo extra bagage meenemen; heb je toegang tot de lounge... Bovendien komt - op lange vluchten - de assistent-purser je even goedendag zeggen.

Het hoogste niveau (de Royal Wing) verschilt hiervan niet wezenlijk, behalve dat de kans op een upgrade wat groter is en je wel eens wordt uitgenodigd voor leuke extraatjes, zoals een golftournooi. Blue Wing is echter niets. Je bent een man met een spaarkaart. Toen het droeve bericht mij bereikte dat ik als gevolg van een te laag aantal punten werd gedegradeerd, waagde ik er een e-mailtje aan. Ik vroeg de speciale Flying Dutchman-helpdesk of het mogelijk was de periode waarin mijn loyaliteit gemeten werd op te rekken met drie maanden omdat ik na 11 september drie maanden lang niet gevlogen had. Ik kreeg na enkele dagen een mailtje terug waarin stond dat klachten per post moeten worden ingediend. ‘In drievoud’ voegde ik er in gedachten aan toe.

Mijn vraag bleek dus een klacht te zijn! Nu ben ik toevallig verzot op dit soort ambtenarij, vooral wanneer het een commercieel bedrijf betreft. Ik schreef dus een brief. Na twee weken werd ik gebeld door een uiterst vriendelijke, doch gebrekkig Nederlands sprekende dame van KLM. Zij belde mij om te zeggen dat het haar speet, maar dat er niets aan gedaan kon worden. We waren immers allemaal ‘slachtoffer van 11 september’. (Ze zei het echt!) En: ‘Ze konden de regels niet veranderen...’ Ik vroeg: ‘Wie kan dat dan wel?’ Maar het arme schaap kon niets met mijn vragen. Ik heb het erbij gelaten. Een bedrijf dat eigen regels maakt en vervolgens met droge ogen beweert dat ze die regels niet kunnen veranderen. Geen kwestie van kunnen, maar van willen, lijkt mij. Gelijk hebben ze, maar dan moet je het wel ronduit zeggen.

Loyaliteit is een interessant verschijnsel. We willen met ons allen niets liever dan loyale klanten, gasten en medewerkers. Maar hoe krijg je die? Met spaarkaarten? Ja en nee. De gemiddelde frequente reiziger participeert in zo’n zestal verschillende systemen. De portefeuille puilt uit van de pasjes. Het hebben van een pasje werkt zeker enige merkentrouw in de hand, maar feitelijk gaat het om voordeeltjestrouw. Is het voordeel ergens anders groter, dan is het snel gedaan met de liefde. En hoe zit dat met mij en KLM? Ik ben vaderlandslievend genoeg om KLM te prefereren wanneer ik de keuze heb. En Hollands genoeg om gratis cadeautjes te willen ontvangen. Maar loyaal? Daarvoor is meer nodig. Serieus genomen worden bijvoorbeeld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: