Column Sander Allegro: Smart dumpen

3 maart 2009 | Sander Allegro

Als het drupt in de economie, regent het in de hotelsector. Met deze volkswijsheid illustreert menig hotelier de sterke conjunctuurgevoeligheid van onze sector. En nu het in de economie stortregent, maken wij ons op voor een bui van oudtestamentische proporties.

Wat staat de hotelier te doen in dit soort omstandigheden? In ieder geval NIET DUMPEN! Dat roepen tenminste alle mensen die het weten kunnen. Dumpen is kortzichtig en imagobeschadigend; dus een uitermate slechte keuze. Dat is allemaal waar, zullen nu velen denken, maar wat moet je dan? Veel exploitaties moeten het helemaal hebben van hun cash flow en op het moment dat die opdroogt, ontstaan er direct problemen.

In combinatie met het feit dat het overgrote deel van de kosten een vaste basis heeft, zorgt dit ervoor dat iedere euro die binnenkomt in ieder geval het verlies beperkt. En dus wordt het wapen van de prijspromotie gebruikt, want liever nu beschadigd, dan straks failliet.

We staan voor een ingewikkeld vraagstuk. Iedereen begrijpt dat dumpen slecht is. De meeste commentaren van consumenten op de zakkende hotelprijzen liegen er niet om (op zwartkijkersites als Telegraaf.nl). 'Zakkenvullers', 'boeventuig' en 'oplichters' zijn de scheldwoorden die voor hoteliers gebruikt worden nu ze hun prijzen halveren. En daar kunnen we het mee doen.

Maar wat moet je? Als je een hotelverblijf via prijspromotie aantrekkelijk wilt maken voor de consument, dan moet je het slim aanpakken. Je moet een manier vinden die de consument als aantrekkelijk ervaart, maar die de prijsintegriteit intact laat. Two/three for one acties bijvoorbeeld, waarbij je het niveau van je kamerprijs handhaaft, maar een tweede of derde overnachting cadeau doet. Of het aanbieden van gratis 'upgrades' en F&B-tegoeden. Het voordeel van deze tactiek is, dat je de prijsintegriteit minder schade toebrengt, terwijl je toch het belangrijkste doel bereikt: omzetvergroting.

Andere mogelijkheden liggen in het maskeren van de kamerprijzen door ze onderdeel te maken van arrangementen en pakketreizen. Het is in ieder geval van groot belang om omzet te maken, want je moet blijven kunnen investeren in je bedrijf. Alle onderzoeken wijzen namelijk uit dat bedrijven die erin slagen te blijven investeren, uiteindelijk als winnaar uit de bus komen. En dat willen we allemaal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: