Column Sander Allegro: Smart dumpen

3 maart 2009 | Sander Allegro

Als het drupt in de economie, regent het in de hotelsector. Met deze volkswijsheid illustreert menig hotelier de sterke conjunctuurgevoeligheid van onze sector. En nu het in de economie stortregent, maken wij ons op voor een bui van oudtestamentische proporties.

Wat staat de hotelier te doen in dit soort omstandigheden? In ieder geval NIET DUMPEN! Dat roepen tenminste alle mensen die het weten kunnen. Dumpen is kortzichtig en imagobeschadigend; dus een uitermate slechte keuze. Dat is allemaal waar, zullen nu velen denken, maar wat moet je dan? Veel exploitaties moeten het helemaal hebben van hun cash flow en op het moment dat die opdroogt, ontstaan er direct problemen.

In combinatie met het feit dat het overgrote deel van de kosten een vaste basis heeft, zorgt dit ervoor dat iedere euro die binnenkomt in ieder geval het verlies beperkt. En dus wordt het wapen van de prijspromotie gebruikt, want liever nu beschadigd, dan straks failliet.

We staan voor een ingewikkeld vraagstuk. Iedereen begrijpt dat dumpen slecht is. De meeste commentaren van consumenten op de zakkende hotelprijzen liegen er niet om (op zwartkijkersites als Telegraaf.nl). 'Zakkenvullers', 'boeventuig' en 'oplichters' zijn de scheldwoorden die voor hoteliers gebruikt worden nu ze hun prijzen halveren. En daar kunnen we het mee doen.

Maar wat moet je? Als je een hotelverblijf via prijspromotie aantrekkelijk wilt maken voor de consument, dan moet je het slim aanpakken. Je moet een manier vinden die de consument als aantrekkelijk ervaart, maar die de prijsintegriteit intact laat. Two/three for one acties bijvoorbeeld, waarbij je het niveau van je kamerprijs handhaaft, maar een tweede of derde overnachting cadeau doet. Of het aanbieden van gratis 'upgrades' en F&B-tegoeden. Het voordeel van deze tactiek is, dat je de prijsintegriteit minder schade toebrengt, terwijl je toch het belangrijkste doel bereikt: omzetvergroting.

Andere mogelijkheden liggen in het maskeren van de kamerprijzen door ze onderdeel te maken van arrangementen en pakketreizen. Het is in ieder geval van groot belang om omzet te maken, want je moet blijven kunnen investeren in je bedrijf. Alle onderzoeken wijzen namelijk uit dat bedrijven die erin slagen te blijven investeren, uiteindelijk als winnaar uit de bus komen. En dat willen we allemaal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting. Dat heeft me gered!''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik mij in de h...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: