Column Sander Allegro: Smart dumpen

3 maart 2009 | Sander Allegro

Als het drupt in de economie, regent het in de hotelsector. Met deze volkswijsheid illustreert menig hotelier de sterke conjunctuurgevoeligheid van onze sector. En nu het in de economie stortregent, maken wij ons op voor een bui van oudtestamentische proporties.

Wat staat de hotelier te doen in dit soort omstandigheden? In ieder geval NIET DUMPEN! Dat roepen tenminste alle mensen die het weten kunnen. Dumpen is kortzichtig en imagobeschadigend; dus een uitermate slechte keuze. Dat is allemaal waar, zullen nu velen denken, maar wat moet je dan? Veel exploitaties moeten het helemaal hebben van hun cash flow en op het moment dat die opdroogt, ontstaan er direct problemen.

In combinatie met het feit dat het overgrote deel van de kosten een vaste basis heeft, zorgt dit ervoor dat iedere euro die binnenkomt in ieder geval het verlies beperkt. En dus wordt het wapen van de prijspromotie gebruikt, want liever nu beschadigd, dan straks failliet.

We staan voor een ingewikkeld vraagstuk. Iedereen begrijpt dat dumpen slecht is. De meeste commentaren van consumenten op de zakkende hotelprijzen liegen er niet om (op zwartkijkersites als Telegraaf.nl). 'Zakkenvullers', 'boeventuig' en 'oplichters' zijn de scheldwoorden die voor hoteliers gebruikt worden nu ze hun prijzen halveren. En daar kunnen we het mee doen.

Maar wat moet je? Als je een hotelverblijf via prijspromotie aantrekkelijk wilt maken voor de consument, dan moet je het slim aanpakken. Je moet een manier vinden die de consument als aantrekkelijk ervaart, maar die de prijsintegriteit intact laat. Two/three for one acties bijvoorbeeld, waarbij je het niveau van je kamerprijs handhaaft, maar een tweede of derde overnachting cadeau doet. Of het aanbieden van gratis 'upgrades' en F&B-tegoeden. Het voordeel van deze tactiek is, dat je de prijsintegriteit minder schade toebrengt, terwijl je toch het belangrijkste doel bereikt: omzetvergroting.

Andere mogelijkheden liggen in het maskeren van de kamerprijzen door ze onderdeel te maken van arrangementen en pakketreizen. Het is in ieder geval van groot belang om omzet te maken, want je moet blijven kunnen investeren in je bedrijf. Alle onderzoeken wijzen namelijk uit dat bedrijven die erin slagen te blijven investeren, uiteindelijk als winnaar uit de bus komen. En dat willen we allemaal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

Het coronavirus komt steeds dichterbij, maar wat is de impact op de logiesverstrekkers in ons land? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus op een rij gezet, waarbij ook wordt gekeken naar de impact van de verspreiding van het virus op jouw onderneming. We ...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: