Column Sander Allegro: De hobbyhotelier

2 september 2009 | Sander Allegro

'We stoppen op ons 55e met werken en starten dan een klein hotelletje in Toscane. Gewoon met zijn tweetjes. Een van ons kookt en doet de kamers, de ander de rest. En dan nemen we alleen gasten in huis die we zelf leuk vinden.'

Dat is in grote lijnen de ultieme droom van zo'n - naar schatting - ruim 500.000 hoog opgeleide Nederlanders die mijmeren over een bestaan als hotelier. Voor Toscane kun je ook Provence of Andalusië lezen, maar het principe blijft hetzelfde. Tijdens de vakantie koken voor groepen mensen heeft ontegenzeggelijk een aantrekkelijke kant, maar dagelijks moeten koken is natuurlijk iets heel anders. Laat staan het moeten opruimen van andermans rommel, schoonmaken en 'dealen' met gasten die er hele andere normen en waarden op na blijken te houden voor wat betreft het omgaan met andermans bezittingen.

Het beroep van hotelier heeft een voor velen onweerstaanbare romantische aantrekkingskracht. Daar kunnen zelfs de 'real life casussen' van series als 'Ik vertrek' - die steevast eindigen in desillusie, verbroken relaties en faillissement - geen verandering in aanbrengen. De meesten hebben geen idee hoe de werkelijkheid van het hotelierbestaan eruit ziet, en dat mag gerust bij dromen. Toch ligt er - voor de mensen die het niet laten bij dromen en er serieus en goed voorbereid instappen - een mooie kans. In onze hectische wereld waarin contacten steeds vaker via technologie verlopen en het contact met 'de natuurlijke basis' geen dagelijkse vanzelfsprekendheid is, is er beskist vraag naar 'home hospitality'. Kleinschaligheid, authenticiteit, couleur locale en de menselijke maat zijn hierbij sleutelbegrippen.

Het is de volgende fase in de ontwikkeling van de  beleveniseconomie. Het aantal bed & breakfast bedrijven groeit dan ook nog steeds en het niveau van het gebodene groeit mee. Steeds meer mensen weten hun weg te vinden naar deze categorie hotels die bij gezaghebbende consumentensites als tripadvisor.com ondergebracht worden in de zeer populaire categorie 'specialty lodging'. De door hobbyhoteliers aangeboden accommodatie is niet per se goedkoper, maar deze bezielde gastheren en gastvrouwen weten vooral met extra attenties en aandacht de gasten aan zich te binden. En dat scoort. Hoewel het zeker is dat de hobbyhoteliers een hoop kunnen leren van hun professionele collega’s, kunnen deze op hun beurt misschien ook wel wat leren van hun liefhebberende collega’s.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: