Sander Allegro: Lifestylehotels

6 januari 2003 | Sander Allegro

De hotelwereld houdt haar adem in. Een voorzichtig herstel van de markt in 2003 lijkt niet afhankelijk te zijn van economische factoren, maar van de Amerikaanse president. En die spreekt de laatste weken enkel oorlogszuchtige taal. De kans op een oorlog is dus groot en daarmee is de kans op een herstel van de markt in 2003 uitermate klein geworden. We wachten af.

Toch is het niet alleen maar kommer en kwel in de hotelmarkt. Er zijn zowaar nog groeimarkten aan te wijzen. Een van de markten waar een grote groei verwacht wordt, is de markt van Europese boetiekhotels. Het Engelse kantoor van  Price Waterhouse Coopers heeft onlangs een rapport gepubliceerd waarin de markt voor Europese boetiekhotels wordt beschreven. PWC voorziet groeicijfers van meer dan 80% in de komende vijf jaar. Interessant genoeg om even bij stil te staan. Het begrip boetiekhotels doet al langer de ronde, maar lijkt nu pas echt inhoud te krijgen. Vreemd dat er geen eenduidige definitie voor bestaat. De term is natuurlijk geleend uit de retailsector waar de term boetiek wordt gebruikt voor een - volgens de Van Dale - niet al te grote winkel voor modieuze dingen. De boetiek onderscheidt zich daarmee van het grootschalige warenhuis.

Daaruit volgt dat het boetiekhotel de tegenhanger is van het traditionele, grote, internationale hotel. Het boetiekhotel wordt dan het niet al te grote hotel met modieuze kenmerken. Over het algemeen zijn boetiekhotels actief in het luxe segment; met een meer dan gemiddelde kamerprijs. Zaken als persoonlijke service, aandacht voor design en het centraal stellen van de menselijke maat lijken de belangrijkste kenmerken.

Omdat het onderscheidend vermogen van deze hotels vooral tot uitdrukking komt in design en persoonlijke service, en veel minder in het kleinere aantal kamers, lijkt de suggestie van PWC om over lifestylehotels te spreken een goede. Daarmee wordt namelijk recht gedaan aan een ontwikkeling die momenteel gaande is: steeds meer grote, gevestigde hotelketens zijn bezig met een lifestylevariant. Starwood heeft het succesvolle W-hotelsconcept; Meridien heeft het Art & Techconcept; Park Plaza doet het met Art’otels; NH geeft design een belangrijke plek; en ook Hilton heeft met het Londense Trafalgar Hotel laten zien in dit segment mee te willen gaan.

De gedachte die bij velen leeft, dat het hierbij vooral om de leisuremarkt zou gaan, blijkt niet gegrond. Ruim 68% van de omzet van de lifestylehotels komt voort uit de zakelijke markt. De enkele jaren geleden aangekondigde vraag naar individualiteit, luxe en ‘high touch’ lijkt hiermee door de markt te worden beantwoord. Ik verwacht dat de door de boetiekhotels neergezette concepten de nieuwe wereldstandaard gaan vormen. Het luxehotel van de toekomst zal dan ook steeds meer lifestylehotel zijn. En dat hoeft niet per definitie een nieuw hotel te zijn. Het warenhuis heeft tenslotte de innovatie toegepast om de boetiek in huis te halen in de vorm van een ‘store in store’ concept. Een groep laatstejaarsstudenten van Hotelschool Den Haag heeft deze gedachte recent uitgewerkt in een ‘lifestyleverdieping-in-een-zakenhotel’ concept. Een creatief idee dat weleens trefzeker zou kunnen zijn.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: