Column Sander Allegro: Leuker in een ziekenhuis?

7 januari 2008 | Sander Allegro

Goed nieuws is geen nieuws. Dat lijkt het credo van de algemene media als het gaat om de horeca. En dus komt onze sector vooral in het nieuws wanneer er iets misgaat. Roken, vet eten, alcoholproblemen; keuze genoeg. Een van de positieve ontwikkelingen die de media laten liggen, is het gegeven dat de horecabranche steeds vaker model staat voor andere sectoren als het gaat om de kwaliteit van de dienstverlening.

Adviseurs die hun thuisbasis hebben in de horeca worden in toenemende mate ingehuurd door organisaties uit de publieke sector, zoals overheid en zorg. Zo mocht Golden Tulip baas Hans Kennedie enkele jaren geleden de minister adviseren over de zorg. De redenering achter de interesse voor de horeca is simpel: een organisatie onderscheidt zich vandaag de dag vooral door haar dienstverlening en dat is bij uitstek het terrein waarop de horeca veel kennis en ervaring heeft.

Dat is een goede ontwikkeling, want het draagt bij tot de broodnodige verbetering van de kwaliteit van dienstverlening in onze maatschappij. En daar bovenop draagt het bij aan een imagoversterking van de horeca; nu eens niet in beeld gebracht als boeman, maar als lichtend voorbeeld. Maar lichtende voorbeelden moeten oppassen... Zo gold de KLM in de jaren 90 als lichtend voorbeeld in serviceland. De eigen opleidingsdienst deed goede zaken en iedereen keek op tegen onze nationale trots. In 2008 lijkt er weinig meer van over. 'Frequent flyers' klagen steen en been over de afnemende service en het eigen personeel klaagt mee.

Toch wordt het niet allemaal minder bij de KLM: de bureaucratie neemt juist toe! Zo probeerde ik recent een ticket te wijzigen. Ik had gekozen voor een flexibel (duur!) tarief, dus veranderen mocht. Ik begon bij de speciale telefoondienst voor veelvliegers, maar die konden mij niet helpen; ik moest een ander nummer hebben, dat van de internethelpdesk (…). Na enige tijd gedwongen luisteren naar boodschappen van de KLM op het wachtbandje, kreeg ik opnieuw nul op het rekest. Voor mijn verzoek moest ik opnieuw een ander nummer bellen.

Nee, aan doorverbinden doet de KLM niet. Bij het derde nummer werd ik eindeloos in de wacht gehouden, waarna mij werd meegedeeld dat de wijziging die ik vroeg (terugvliegen van een andere luchthaven in hetzelfde tariefgebied) het nodig maakte dat ik naar de KLM-balie op Schiphol kwam. Hallo KLM, het is 2008!

Voor klachten mocht ik bellen met de klantenservice. De medewerker aldaar meldde mij echter dat hij niets voor mij kon doen; ik moest een mail sturen… En zo draaien de rollen om: in Nederland is het straks beter geregeld - qua dienstverlening - in een ziekenhuis dan in een vliegtuig.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Achtergronden Culinair
Ruim 1 op de 10 Nederlanders gaat met Kerst uit eten

Ruim een op de tien (12 procent) Nederlanders grijpt Kerst aan om uit eten te gaan. Dit blijkt uit een analyse van Taxi2Airport, dat - in aanloop naar de kerstdagen - in kaart bracht op welke manier Nederlanders Kerst vieren. Eten belangrijk tijdens Kerst Kerst is erg populair in Nederland. L...

Hotelbouwplannen
Vernieuwd meeting center in Nijmegen; ruimtelijk en stijlvol vergaderen in Sanadome

Nijmegen is een kwalitatief hoogstaand meeting center rijker. Het 4-sterren Superior hotel Sanadome Hotel & Spa Nijmegen heeft flink geïnvesteerd in haar vergaderfaciliteiten. Voorheen bevonden zich in de linker hotelvleugel van Sanadome diverse afdelingen van het Canisius Wilhelmina Zieken...

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: