Entertainment en personalisatie: de rol van hotel-tv’s

Auteur: Silke Onink
HM+ Technologie 20 oktober 2025
Entertainment en personalisatie: de rol van hotel-tv’s

In de moderne hotelkamer staat de televisie centraal. Het is niet alleen een bron van entertainment, maar ook een sleutel tot comfort, gemak en personalisatie. Olaf Stoelinga, senior salesmanager BeNeLux bij Philips Professional Display Solutions, ziet hoe snel die rol zich ontwikkelt en waar hoteliers rekening mee moeten houden.

“Vijf jaar geleden waren Netflix en Chromecast nog een nieuwigheid. Nu draait het vooral om grotere schermformaten, een vernieuwd design en extra functies. Binnenkort introduceren wij nieuwe modellen hotel-tv’s, waarvan een met Ambilight en een UltraSlim designmodel. Dat geeft de hotelkamer direct een premium uitstraling.”

“Bovendien komen er grotere formaten in het aanbod: de maximale grootte stijgt van 75 naar 85 inch. Ook de resolutie ontwikkelt mee. Standaard tv-uitzendingen zijn nog wel Full HD, maar via streamen of casten kijkt de gast in 4K. Daarom leveren we uitsluitend nog televisies met 4K Ultra HD.”

Dit interview maakt onderdeel uit van onze white paper Hotel & Guest room management. Download de hele white paper hier.

Streaming als must-have

“Streamen is geen luxe meer, maar een randvoorwaarde. Gasten willen hun eigen Netflix- of Disney-content op groot scherm kunnen kijken. Veruit de meest gebruikte apps zijn YouTube en Netflix, gevolgd door Disney+, HBO en internationale nieuwszenders als BBC. Onze tv’s draaien op Android en bieden toegang tot duizenden apps uit de Google Play Store. Hotels kunnen centraal beheren welke apps wel of niet beschikbaar zijn.” Terwijl streaming steeds belangrijker wordt, groeit ook de vraag naar het waarborgen van de privacy van de gast.

Privacy en personalisatie

Voor gasten is privacy essentieel. “Alle hotel-tv’s die wij aanbieden zijn volledig AVG-compliant. Zodra een gast uitcheckt, worden alle persoonlijke gegevens gewist.” Tegelijkertijd groeit de behoefte aan personalisatie. “Door een koppeling met het PMS-systeem van het hotel kunnen we de ervaring personaliseren. Bij inchecken ontvangen we via onze software de naam en het kamernummer van de gast. Wordt de tv aangezet, dan verschijnt er: ‘Welkom meneer of mevrouw X’. Daarnaast kan de tv ook dienen als communicatiekanaal: hotels kunnen er eenvoudig digitale informatiepagina’s en services op aanbieden. Tijdens het uitchecken wordt alle gastgerelateerde informatie weer verwijderd.”

Meer dan beeld alleen

Het scherm in de hotelkamer gaat verder dan alleen beeld. “Goede audio is cruciaal, niet alleen voor de beleving van de gasten, maar ook om overlast te voorkomen. Met speciale hospitality soundbars kunnen geluidsniveaus centraal begrensd worden, zodat buren er geen last van hebben. Daarnaast kan de soundbar met de telefoon van gasten verbonden worden via de tv. Bij het uitchecken wordt deze verbinding overigens óók verwijderd.”

Hoe komt de content binnen?

Naast design, apps en audio is er nog een praktische vraag: hoe komt de content eigenlijk de kamer in? “Vroeger werd het televisiesignaal altijd via een coaxkabel geleverd. Tegenwoordig wordt in nieuwbouwhotels meestal gekozen voor IPTV. De tv-kanalen komen via het LAN-netwerk binnen, zodat hetzelfde netwerk voor tv én internet kan worden gebruikt.”

“De toekomst gaat naar een speciale app op de televisie. Net zoals thuis bijvoorbeeld met NLZiet: je betaalt een vast bedrag en krijgt toegang tot een set zenders. In hotels wordt dit ook toegepast. Naast apps als Netflix, Disney+ of HBO, kun je dan gewoon tv-kanalen bekijken via het netwerk. De tv start meteen op met kanalen, zonder ingewikkelde menu’s.”

Een andere optie om televisiecontent in de hotelkamer te ontvangen is het gebruik van een satellietschotel. “Soms gaat het ontvangen van zenders nog via satelliet. Met satellietschotels op het dak kun je enorm veel free-to-air kanalen binnenhalen. Die zijn gratis beschikbaar. De vraag is natuurlijk of al die zenders interessant zijn voor je gasten, maar het toont aan dat er meerdere manieren zijn om content de hotelkamer in te krijgen.” Een andere overweging bij al deze technologieën is natuurlijk: hoe lang gaat een hotel-tv eigenlijk mee?

Dit interview maakt onderdeel uit van onze white paper Hotel & Guest room management. Download de hele white paper hier.

Levensduur en toekomst

“Gemiddeld worden hotel-tv’s na zeven à acht jaar vervangen. De huidige generatie vanaf 2019 gaat waarschijnlijk langer mee, omdat ze Netflix-ready zijn en voorzien van een ingebouwde Chromecast. Streamen is inmiddels een vereiste. Gasten kiezen steeds vaker hun hotel op basis van de vraag: kan ik net zoals thuis mijn eigen series zien?”

De boodschap is helder: het scherm in de hotelkamer is veel meer dan een tv. Het vormt het centrale toegangspunt voor entertainment, informatie en beleving, en speelt daarmee een essentiële rol in guest room management.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws