Sleeping with the enemy

Auteur: Sander Allegro
Sander Allegro 11 september 2015
Sleeping with the enemy

Ik moet u wat bekennen: ik ben vreemdgegaan. Het was in de vakantie in het verre buitenland en ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik heb de door mij zo gewaardeerde hotellerie verloochend en heb een verblijf geboekt via Airbnb…. En het ergste is: Het was een fantastische ervaring… Als u het nog nooit geprobeerd hebt zou ik zeggen, doe het eens; er gaat een wereld voor u open.

In de week dat Airbnb bekendmaakte dat de miljoenste Nederlandse boeking was gemaakt, kwamen ook cijfers van HOTELSTAT naar buiten over de ontwikkeling van hotelbezetting, rate en opbrengst in Amsterdam die een mooie groei lieten zien. Het lijkt er op dat de Amsterdamse hotels, ondanks het enorme extra aanbod dat Airbnb heeft gebracht, nog weinig concurrentie ervaren. Maar de wereld bestaat niet alleen uit Amsterdamse hotels en als je verder gaat zoeken naar berichtgeving over de effecten van Airbnb, is het zonneklaar dat Airbnb in bijna alle segmenten een concurrent van formaat is. Het beeld dat Airbnb vooral gebruikt wordt door jonge reizigers die bereid zijn genoegen te nemen met weinig comfort, zolang de prijs maar laag is, klopt al lang niet meer. Zo heeft Airbnb in Parijs al meer dan 40 accommodaties die meer dan 1000 euro per nacht kosten en ook in Amsterdam zijn er in het hoogseizoen zeker 10 accommodaties met eenzelfde prijskaartje. En zoals eerder gemeld op deze plek, heeft ook de zakenwereld haar weg naar Airbnb gevonden. Terwijl we naar de grootste aanbieders als Airbnb & Wimdu kijken, heeft het fenomeen navolging gekregen van talloze kleinere, gespecialiseerde aanbieders van privéaccommodaties. Zo is er Behomm, dat zich exclusief richt op ‘coole’ designers die elkaars huizen huren, terwijl ook HomeAway zich richt op het exclusieve topsegment. Kid & Coe richt zich op het accommoderen van families met kinderen en het Franse MrBnB op de markt van gay reizigers. En dit is nog maar een kleine greep uit het steeds rijker wordende aanbod.

Het is duidelijk dat de gebruikers van deze accommodaties iets zoeken wat ze in hotels onvoldoende vinden. Het gaat dan om authentieke, persoonlijke en lokale ervaringen en gebruikers roemen het persoonlijk contact met de ‘host’. Hotels die in staat zijn om op de behoeften van deze gasten in te spelen, hebben een geweldige propositie in de strijd om de gast. Ik zou zeggen: probeer het eens.

HM302015

Overig nieuws