Column Sander Allegro: Hotel van de toekomst

12 juni 2016 | Sander Allegro

Ik heb in het hotel van de toekomst geslapen. Het staat niet in Japan of op de maan. Het staat in Amsterdam en heet ZOKU. Het positioneert zich als ‘hors categorie-hotel; een hybride tussen thuis en kantoor waar ontmoetingen met gelijkgestemden centraal staan. Het is een gloednieuw concept dat zich geheel volgens de mores van de hippe business-scene richt op de ‘connected millennial’ die zich in het leven beweegt als ‘global nomad’.

Waar veel nieuwe hippe horecaconcepten worden bedacht door ondernemende hipsters, is Zoku het product van jarenlang denken, ontwerpen en ontwikkelen door dedicated professionals. Net als bij de ontwikkeling van zijn eerdere topconcept citizenM, ging Hans Meyer niet over één nacht ijs. Hij bouwde verschillende mock-up rooms om uiteindelijk het perfecte ontwerp te vinden. En dat lijkt geslaagd. Nog voor het hotel officieel opende, sleepte het de prestigieuze Radical Innovation Award binnen.

Zoku onderscheidt zich op een aantal fronten van haar concurrenten die in de razendsnel ontwikkelende verblijfsaccommodatiemarkt als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten. In de kamer valt direct op dat het normaal gesproken meest dominante meubelstuk onzichtbaar is: het bed. Dit is vernuftig weggewerkt in een moderne variant van de Oudhollandse bedstede waardoor ruimte ontstaat voor een huiselijke inrichting met eettafel en zitbank. Ook is er een compacte keuken en een ruime variatie aan opbergmogelijkheden. Voor de lang verblijvende gast een zegen, voor de kort verblijvende gast een uitgelezen kans om per ongeluk spullen te laten liggen, zoals ik zelf ervoer tijdens mijn verblijf als proefslaper. Maar ook daar heeft Zoku aan gedacht; er is een hypermodern lost en found-systeem waar de gast zijn vermissingen online kan melden en tracen. Het tweede onderscheidende element zijn de gemeenschappelijke ruimtes die op de bovenste verdieping zijn gepositioneerd. Inrichting en design nodigen gasten subtiel uit contact te maken en zo de door de ontwikkelaars gewenste community te vormen. Maar de allerslimste feature is de cross-over tussen wonen en hotel. Die dualiteit maakt het concept tot een solide investeringsoptie die verschillende markten bedient en daarmee een stuk volatiliteit uit de bedrijfsvoering haalt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: