Column Sander Allegro: Hotel van de toekomst

12 juni 2016 | Sander Allegro

Ik heb in het hotel van de toekomst geslapen. Het staat niet in Japan of op de maan. Het staat in Amsterdam en heet ZOKU. Het positioneert zich als ‘hors categorie-hotel; een hybride tussen thuis en kantoor waar ontmoetingen met gelijkgestemden centraal staan. Het is een gloednieuw concept dat zich geheel volgens de mores van de hippe business-scene richt op de ‘connected millennial’ die zich in het leven beweegt als ‘global nomad’.

Waar veel nieuwe hippe horecaconcepten worden bedacht door ondernemende hipsters, is Zoku het product van jarenlang denken, ontwerpen en ontwikkelen door dedicated professionals. Net als bij de ontwikkeling van zijn eerdere topconcept citizenM, ging Hans Meyer niet over één nacht ijs. Hij bouwde verschillende mock-up rooms om uiteindelijk het perfecte ontwerp te vinden. En dat lijkt geslaagd. Nog voor het hotel officieel opende, sleepte het de prestigieuze Radical Innovation Award binnen.

Zoku onderscheidt zich op een aantal fronten van haar concurrenten die in de razendsnel ontwikkelende verblijfsaccommodatiemarkt als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten. In de kamer valt direct op dat het normaal gesproken meest dominante meubelstuk onzichtbaar is: het bed. Dit is vernuftig weggewerkt in een moderne variant van de Oudhollandse bedstede waardoor ruimte ontstaat voor een huiselijke inrichting met eettafel en zitbank. Ook is er een compacte keuken en een ruime variatie aan opbergmogelijkheden. Voor de lang verblijvende gast een zegen, voor de kort verblijvende gast een uitgelezen kans om per ongeluk spullen te laten liggen, zoals ik zelf ervoer tijdens mijn verblijf als proefslaper. Maar ook daar heeft Zoku aan gedacht; er is een hypermodern lost en found-systeem waar de gast zijn vermissingen online kan melden en tracen. Het tweede onderscheidende element zijn de gemeenschappelijke ruimtes die op de bovenste verdieping zijn gepositioneerd. Inrichting en design nodigen gasten subtiel uit contact te maken en zo de door de ontwikkelaars gewenste community te vormen. Maar de allerslimste feature is de cross-over tussen wonen en hotel. Die dualiteit maakt het concept tot een solide investeringsoptie die verschillende markten bedient en daarmee een stuk volatiliteit uit de bedrijfsvoering haalt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: