Column Sander Allegro: Hotel van de toekomst

12 juni 2016 | Sander Allegro

Ik heb in het hotel van de toekomst geslapen. Het staat niet in Japan of op de maan. Het staat in Amsterdam en heet ZOKU. Het positioneert zich als ‘hors categorie-hotel; een hybride tussen thuis en kantoor waar ontmoetingen met gelijkgestemden centraal staan. Het is een gloednieuw concept dat zich geheel volgens de mores van de hippe business-scene richt op de ‘connected millennial’ die zich in het leven beweegt als ‘global nomad’.

Waar veel nieuwe hippe horecaconcepten worden bedacht door ondernemende hipsters, is Zoku het product van jarenlang denken, ontwerpen en ontwikkelen door dedicated professionals. Net als bij de ontwikkeling van zijn eerdere topconcept citizenM, ging Hans Meyer niet over één nacht ijs. Hij bouwde verschillende mock-up rooms om uiteindelijk het perfecte ontwerp te vinden. En dat lijkt geslaagd. Nog voor het hotel officieel opende, sleepte het de prestigieuze Radical Innovation Award binnen.

Zoku onderscheidt zich op een aantal fronten van haar concurrenten die in de razendsnel ontwikkelende verblijfsaccommodatiemarkt als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten. In de kamer valt direct op dat het normaal gesproken meest dominante meubelstuk onzichtbaar is: het bed. Dit is vernuftig weggewerkt in een moderne variant van de Oudhollandse bedstede waardoor ruimte ontstaat voor een huiselijke inrichting met eettafel en zitbank. Ook is er een compacte keuken en een ruime variatie aan opbergmogelijkheden. Voor de lang verblijvende gast een zegen, voor de kort verblijvende gast een uitgelezen kans om per ongeluk spullen te laten liggen, zoals ik zelf ervoer tijdens mijn verblijf als proefslaper. Maar ook daar heeft Zoku aan gedacht; er is een hypermodern lost en found-systeem waar de gast zijn vermissingen online kan melden en tracen. Het tweede onderscheidende element zijn de gemeenschappelijke ruimtes die op de bovenste verdieping zijn gepositioneerd. Inrichting en design nodigen gasten subtiel uit contact te maken en zo de door de ontwikkelaars gewenste community te vormen. Maar de allerslimste feature is de cross-over tussen wonen en hotel. Die dualiteit maakt het concept tot een solide investeringsoptie die verschillende markten bedient en daarmee een stuk volatiliteit uit de bedrijfsvoering haalt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: