Column Sander Allegro: De Chinees en uw marketingplan

11 november 1999 | Redactie

Alle tekenen wijzen erop dat we te maken krijgen met een nieuw soort consument. De nieuwe consument is ouder en multicultureler; hij is alleenstaand en kritisch. De nieuwe consument is meer ervaren; hij is pragmatischer; hij weet dondersgoed wat hij mag verwachten en rekent het gebodene daar ook op af. De consument is bovendien onvoorspelbaarder. Minder eenduidig dus. Via Internetsites zal hij zelf de prijs bepalen (het veilingsysteem). De nieuwe consument is vóór alles een individu en zoekt oplossingen en ervaringen die voor zijn of haar specifieke situatie geschikt zijn.

Al deze kenmerken zijn van toepassing op de Westerse consument. Maar hoe zit het met het grootste deel van de wereldbevolking? Van veel landen zijn nauwelijks gegevens voorhanden; er worden geen gegevens bijgehouden of er wordt domweg te weinig geconsumeerd om onderzoek de moeite waard te maken. Met 1,2 miljard vormen Chinezen verreweg de grootste consumentenmarkt ter wereld. Tijdens een bijeenkomst die de International Hotel & Restaurant Association vorige maand in Hong Kong organiseerde, had ik de gelegenheid om van de hotelondernemers en toeleverende sectoren uit de regio te horen hoe deze markt zich aan het ontwikkelen is. De cijfers duizelen je. China telt een groot aantal miljonairs; schattingen lopen uiteen van honderdduizend tot enkele miljoenen. Langzaam maar zeker ontwikkelt zich in China een kapitaalkrachtige bevolkingsgroep. Procentueel stelt het allemaal niets voor, maar de absolute cijfers zijn indrukwekkend.

Iedereen verwacht dat China zijn grenzen in het komende decennium zal openen. Wanneer het precies zal gebeuren durft niemand te voorspellen, maar dat het gaat gebeuren is zeker. En als die grenzen opengaan zullen de Chinezen gaan reizen, maar hoe? De verwachting is dat de Chinezen in eerste instantie in de regio zullen gaan reizen, zoals nu al mondjesmaat gebeurt. Hong Kong, Macau en andere semi-autonome regio's van de volksrepubliek krijgen de eerste laag. Disney maakt reeds plannen voor een Hong Kong Disneyland.

De Chinese toerist reist vooral in groepsverband. Dit wordt deels ingegeven door de collectivistische Chinese cultuur, maar komt vooral ook door het feit dat individuele uitreisvisa voor toeristen nauwelijks te krijgen zijn. De verwachting is dat de Chinese toerist eerst Azië zal verkennen, volgens een patroon dat we in het verleden bij de Japanse toerist zagen. Toch wordt

verwacht dat men al snel zal overstappen naar overzees toerisme en dan kan Europa de borst nat maken.

Wat wil de Chinese toerist? Volgens kenners zal vooral budgetaccommodatie in trek zijn; de toeristen zullen hun geld liever besteden aan het kopen van allerlei gebruiksgoederen die in China niet of in beperkte mate te krijgen zijn. Alle grote Europese toeristenattracties zullen een

ongekende toestroom van toeristen tegemoet kunnen zien. Om kaartjes voor de bezichtiging van de Eiffeltoren zal gevochten worden. Het blijft natuurlijk allemaal koffiedik kijken. Toch lijkt het aannemelijk dat de Chinese toerist zijn stempel op de volgende eeuw zal gaan zetten. De macht der getallen maakt het mogelijk dat een speciale markt met Chinese hotels zal ontstaan; Chinees sprekende gidsen (verschillende dialecten) en Chinese restaurants zulen er garen bij spinnen. Wat dat laatste betreft zitten wij in Nederland natuurlijk gebakken.

Auteur: Sander Allegro

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: