Sander Allegro: Oorlog

13 januari 2004 | Sander Allegro

Na de supermarkten is nu de beurt aan de touroperators en de reisbureaus. Volgens de pers zal D-reizen de eerste dreun in de prijzenoorlog uitdelen. Niet verbazingwekkend, want D-reizen komt voort uit het concern Dirk van den Broek, en daar weten ze wat oorlog voeren is.

De hotellerie heeft het moeilijk, maar de reisbureau’s hebben het nog veel moeilijker. En met de keuze voor oorlog versnellen de reisbureaus hun eigen reis richting de voor velen onvermijdelijke eindbestemming: de afgrond. Waar de internetboekingen voor de hotelsector vooral een nieuwe uitdaging vormen, is het voor de reisbureau’s een nekslag. Ga maar na. Voor een deel van de klandizie was de enige toegevoegde waarde van het reisbureau dat men daar de mogelijkheid had om te vergelijken, maar vooral ook om daadwerkelijk te boeken. Je kon natuurlijk wel per telefoon alle hotels en vliegtuigmaatschappijen af gaan bellen, maar dat was een heidens karwei. Bovendien was het op die manier onmogelijk om adequaat prijsvergelijkingen uit te voeren.

Je ging naar het reisbureau omdat het niet anders kon en als ze je daar aardig hielpen was het mooi meegenomen. Die tijd is voorbij. Vakanties en andere reizen plant de moderne consument zelf. Via internet, desnoods om 3 uur ’s nachts, in het weekend. Met instant informatie over beschikbaarheid en de mogelijkheid om eindeloos te dubben en te wachten met keuzes maken, zonder dat een lieve dame met kappersharen zuchtend laat merken dat haar tijd kostbaar is.

De vergelijkingsmogelijkheden zijn onbeperkt (dat is meteen ook een groot nadeel) en het gemak is relatief groot. De toegevoegde waarde van het reisbureau kalft zienderogen af. ‘Wij helpen de klanten bij het kiezen,’ sputteren reisbureau’s, wanneer je ze met de werkelijkheid confronteert. ‘Bij ons krijg je nog echte service,’ is een ander argument. Goed bedoeld en ook zeker geapprecieerd bij een deel van de bevolking. Maar als je dat echt meent, moet je niet met de prijzen gaan stunten; wel met service. Uiteindelijk maak je het verschil met de internetboeking te dun en is de overstap voor de consument naar internet nog maar een heel klein stapje.

Als het zo doorgaat, wordt het laatste reisbureau straks een museum waar toekomstige generaties zich staan te verbazen, zoals wij in een kruidenierswinkel uit de vijftiger jaren. Zij het dat die toekomstige generaties het museum waarschijnlijk virtueel bezoeken... Zijn er dan helemaal geen reisbureau’s meer in de toekomst? Ik verwacht dat die er wel degelijk nog zullen zijn. Reisbureau’s die een eigentijdse website hebben, maar ook een extra pakket services; bedrijven die maatwerk bieden en een ongeëvenaarde dienstverlening. Een plek waar ‘high tech’ en ‘high touch’ hand in hand gaan. Die iets bieden aan de consument die het helemaal gehad heeft met alles zelf uit moeten zoeken, die graag geholpen wil worden.

Maar dat zal niet de massa zijn en het verschijnsel van een reisbureau in elke winkelstraat zal dan ook tot het verleden gaan behoren. De oorlog zal dit proces alleen maar versnellen...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Internationaal
International Hotel Investment Forum verplaatst vanwege coronavirus

Vanwege de wereldwijde bezorgdheid over de uitbraak van het coronavirus kondigt organisator Questex vandaag aan dat het International Hospitality Investment Forum (IHIF) zal worden verplaatst van 2-4 maart naar 4-6 mei 2020. Het IHIF is 's werelds grootste en meest invloedrijke horeca-investe...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

In Nederland is donderdagavond een eerste besmetting met het coronavirus vastgesteld, gevolgd door een tweede op vrijdag. Volgens experts is er nog geen reden tot paniek, maar wat heeft de internationale uitbraak van het virus voor impact op de Nederlandse logiesverstrekkers? Het RIVM en KHN hebb...

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Interview
Interview met Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK hotels

Na een snelle oversteek met de pont over het IJ en wandeling door de Van der Pekbuurt, zijn we in Amsterdam-Noord. Joachim de Looij algemeen directeur van BUNK hotels, neemt ons direct mee naar het magische hart van de kerk. ‘Verwonderen en verbinden' dat is waar het over gaat bij BUNK. En...

Amsterdam Opening
BUNK Amsterdam gaat open

Na het knallende succes in Utrecht krijgt nu ook Amsterdam een BUNK Hotel. In de voormalige Sint-Rita kerk in Amsterdam Noord opent BUNK op 5 maart haar deuren. Na een grondige verbouwing heeft het monumentale gebouw plek voor 300 gasten. Is het een hotel met hostelprijzen? Of een hostel met de kwal...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: