Sander Allegro: Oorlog

13 januari 2004 | Sander Allegro

Na de supermarkten is nu de beurt aan de touroperators en de reisbureaus. Volgens de pers zal D-reizen de eerste dreun in de prijzenoorlog uitdelen. Niet verbazingwekkend, want D-reizen komt voort uit het concern Dirk van den Broek, en daar weten ze wat oorlog voeren is.

De hotellerie heeft het moeilijk, maar de reisbureau’s hebben het nog veel moeilijker. En met de keuze voor oorlog versnellen de reisbureaus hun eigen reis richting de voor velen onvermijdelijke eindbestemming: de afgrond. Waar de internetboekingen voor de hotelsector vooral een nieuwe uitdaging vormen, is het voor de reisbureau’s een nekslag. Ga maar na. Voor een deel van de klandizie was de enige toegevoegde waarde van het reisbureau dat men daar de mogelijkheid had om te vergelijken, maar vooral ook om daadwerkelijk te boeken. Je kon natuurlijk wel per telefoon alle hotels en vliegtuigmaatschappijen af gaan bellen, maar dat was een heidens karwei. Bovendien was het op die manier onmogelijk om adequaat prijsvergelijkingen uit te voeren.

Je ging naar het reisbureau omdat het niet anders kon en als ze je daar aardig hielpen was het mooi meegenomen. Die tijd is voorbij. Vakanties en andere reizen plant de moderne consument zelf. Via internet, desnoods om 3 uur ’s nachts, in het weekend. Met instant informatie over beschikbaarheid en de mogelijkheid om eindeloos te dubben en te wachten met keuzes maken, zonder dat een lieve dame met kappersharen zuchtend laat merken dat haar tijd kostbaar is.

De vergelijkingsmogelijkheden zijn onbeperkt (dat is meteen ook een groot nadeel) en het gemak is relatief groot. De toegevoegde waarde van het reisbureau kalft zienderogen af. ‘Wij helpen de klanten bij het kiezen,’ sputteren reisbureau’s, wanneer je ze met de werkelijkheid confronteert. ‘Bij ons krijg je nog echte service,’ is een ander argument. Goed bedoeld en ook zeker geapprecieerd bij een deel van de bevolking. Maar als je dat echt meent, moet je niet met de prijzen gaan stunten; wel met service. Uiteindelijk maak je het verschil met de internetboeking te dun en is de overstap voor de consument naar internet nog maar een heel klein stapje.

Als het zo doorgaat, wordt het laatste reisbureau straks een museum waar toekomstige generaties zich staan te verbazen, zoals wij in een kruidenierswinkel uit de vijftiger jaren. Zij het dat die toekomstige generaties het museum waarschijnlijk virtueel bezoeken... Zijn er dan helemaal geen reisbureau’s meer in de toekomst? Ik verwacht dat die er wel degelijk nog zullen zijn. Reisbureau’s die een eigentijdse website hebben, maar ook een extra pakket services; bedrijven die maatwerk bieden en een ongeëvenaarde dienstverlening. Een plek waar ‘high tech’ en ‘high touch’ hand in hand gaan. Die iets bieden aan de consument die het helemaal gehad heeft met alles zelf uit moeten zoeken, die graag geholpen wil worden.

Maar dat zal niet de massa zijn en het verschijnsel van een reisbureau in elke winkelstraat zal dan ook tot het verleden gaan behoren. De oorlog zal dit proces alleen maar versnellen...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: