Column Sander Allegro: Hotelkamer van de toekomst

14 februari 2008 | Sander Allegro

Een beeldtelefoon met zwart-wit scherm, een douche met gekleurd licht en als hoogtepunt een apparaat waarmee je van rauwe koffiebessen in 20 minuten op je kamer een dampende kop koffie kon zetten. Dat is wat ik mij herinner van het hotel van de toekomst dat onder leiding van futurist Chriet Titulaer midden jaren negentig het licht had moeten zien. Het mocht niet zo zijn en door allerlei (financiële) problemen zakte het project als een kaartenhuis in elkaar.

Eens in de zoveel jaar duikt het fenomeen weer op en bouwt iemand de hotelkamer van de toekomst. Vaak betreft het een samenraapsel van op dat moment beschikbare 'gadgets' en heeft het weinig te maken met de realiteit. Een van de meest recente initiatieven op dit terrein is van de University van Delaware in de VS. Met veel tam tam wordt op www.experimentalguestroom.com gewag gemaakt van 'de toekomstige hotelkamer'. Ook hier lijkt men niet veel verder te komen dan een verzameling technische snufjes. Zo vindt de gast in de kamer onder meer een Nintendo spelcomputer, een digitaal kijkgaatje voor de deur, een bewegende wekker, een digitaal fotolijstje en een snelle universele oplader. De kamer zelf wordt getoond in een kort YouTube filmpje en is verbazingwekkend gewoontjes van uitvoering. Met de toekomst heeft dit allemaal bar weinig te maken.

Wie de toekomst ziet als een optelsom van gadgets, komt bedrogen uit. Wie de toekomst wil proberen te vatten, moet naar mijn idee vooral trachten te begrijpen wat de verschillende belanghebbenden willen en doen. Hoe ontwikkelt de bevolking zich? Hoe ontwikkelt de maatschappij zich? Hoe ontwikkelt de globale economie zich? Wie op deze vragen antwoorden durft te geven, kan de volgende stap proberen te zetten door zich af te vragen wat die ontwikkelingen zullen betekenen met betrekking tot een concreet gedrag van gasten, medewerkers en investeerders. En dan kom je niet uit op gadgets, maar op thema’s.

De hotels van de nabije toekomst zijn er al: het zijn de bedrijven van pioniers als Paul Rinkens (Qbic) en Michael Levie (Citizen M). Maar ook de ketens staan niet stil. Met name Starwood is uitermate sterk in het tot internationaal uitrolbaar concept ontwikkelen van door pioniers ontwikkelde innovaties. De hotelkamer van de toekomst wordt naar mijn idee gekenmerkt door een hoge mate van duurzaamheid in combinatie met flexibele gebruiksmogelijkheden. Het belang van een sterrenclassificatie zal afnemen ten gunste van 'branding' en 'peer ratings' op websites als tripadvisor.

Boeken zal vrijwel uitsluitend online gebeuren en in toenemende mate plaatsvinden vanaf mobiele internettoepassingen. En de hotelkamer zelf? Zolang mensen willen slapen en douchen zal die grotendeels hetzelfde blijven; daarmee creatievelingen telkens weer uitdagend.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: