Column Sander Allegro: Hotelkamer van de toekomst

14 februari 2008 | Sander Allegro

Een beeldtelefoon met zwart-wit scherm, een douche met gekleurd licht en als hoogtepunt een apparaat waarmee je van rauwe koffiebessen in 20 minuten op je kamer een dampende kop koffie kon zetten. Dat is wat ik mij herinner van het hotel van de toekomst dat onder leiding van futurist Chriet Titulaer midden jaren negentig het licht had moeten zien. Het mocht niet zo zijn en door allerlei (financiële) problemen zakte het project als een kaartenhuis in elkaar.

Eens in de zoveel jaar duikt het fenomeen weer op en bouwt iemand de hotelkamer van de toekomst. Vaak betreft het een samenraapsel van op dat moment beschikbare 'gadgets' en heeft het weinig te maken met de realiteit. Een van de meest recente initiatieven op dit terrein is van de University van Delaware in de VS. Met veel tam tam wordt op www.experimentalguestroom.com gewag gemaakt van 'de toekomstige hotelkamer'. Ook hier lijkt men niet veel verder te komen dan een verzameling technische snufjes. Zo vindt de gast in de kamer onder meer een Nintendo spelcomputer, een digitaal kijkgaatje voor de deur, een bewegende wekker, een digitaal fotolijstje en een snelle universele oplader. De kamer zelf wordt getoond in een kort YouTube filmpje en is verbazingwekkend gewoontjes van uitvoering. Met de toekomst heeft dit allemaal bar weinig te maken.

Wie de toekomst ziet als een optelsom van gadgets, komt bedrogen uit. Wie de toekomst wil proberen te vatten, moet naar mijn idee vooral trachten te begrijpen wat de verschillende belanghebbenden willen en doen. Hoe ontwikkelt de bevolking zich? Hoe ontwikkelt de maatschappij zich? Hoe ontwikkelt de globale economie zich? Wie op deze vragen antwoorden durft te geven, kan de volgende stap proberen te zetten door zich af te vragen wat die ontwikkelingen zullen betekenen met betrekking tot een concreet gedrag van gasten, medewerkers en investeerders. En dan kom je niet uit op gadgets, maar op thema’s.

De hotels van de nabije toekomst zijn er al: het zijn de bedrijven van pioniers als Paul Rinkens (Qbic) en Michael Levie (Citizen M). Maar ook de ketens staan niet stil. Met name Starwood is uitermate sterk in het tot internationaal uitrolbaar concept ontwikkelen van door pioniers ontwikkelde innovaties. De hotelkamer van de toekomst wordt naar mijn idee gekenmerkt door een hoge mate van duurzaamheid in combinatie met flexibele gebruiksmogelijkheden. Het belang van een sterrenclassificatie zal afnemen ten gunste van 'branding' en 'peer ratings' op websites als tripadvisor.

Boeken zal vrijwel uitsluitend online gebeuren en in toenemende mate plaatsvinden vanaf mobiele internettoepassingen. En de hotelkamer zelf? Zolang mensen willen slapen en douchen zal die grotendeels hetzelfde blijven; daarmee creatievelingen telkens weer uitdagend.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Internationaal
International Hotel Investment Forum verplaatst vanwege coronavirus

Vanwege de wereldwijde bezorgdheid over de uitbraak van het coronavirus kondigt organisator Questex vandaag aan dat het International Hospitality Investment Forum (IHIF) zal worden verplaatst van 2-4 maart naar 4-6 mei 2020. Het IHIF is 's werelds grootste en meest invloedrijke horeca-investe...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

In Nederland is donderdagavond een eerste besmetting met het coronavirus vastgesteld, gevolgd door een tweede op vrijdag. Volgens experts is er nog geen reden tot paniek, maar wat heeft de internationale uitbraak van het virus voor impact op de Nederlandse logiesverstrekkers? Het RIVM en KHN hebb...

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Interview
Interview met Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK hotels

Na een snelle oversteek met de pont over het IJ en wandeling door de Van der Pekbuurt, zijn we in Amsterdam-Noord. Joachim de Looij algemeen directeur van BUNK hotels, neemt ons direct mee naar het magische hart van de kerk. ‘Verwonderen en verbinden' dat is waar het over gaat bij BUNK. En...

Amsterdam Opening
BUNK Amsterdam gaat open

Na het knallende succes in Utrecht krijgt nu ook Amsterdam een BUNK Hotel. In de voormalige Sint-Rita kerk in Amsterdam Noord opent BUNK op 5 maart haar deuren. Na een grondige verbouwing heeft het monumentale gebouw plek voor 300 gasten. Is het een hotel met hostelprijzen? Of een hostel met de kwal...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: