Column Sander Allegro: Luxe 2.0

2 maart 2017 | Sander Allegro

This hotel loves money, and hates people… Dat was het gevoel dat ik een aantal jaar geleden overhield aan een zakelijk verblijf in het Trump International Beach Resort in Miami. Twee enorme torens met zeer ruim bemeten kamers, gelegen aan een prachtig strand. Alles was er 'fantastic' en 'great'. 

De geachte clientèle lag de hele dag aan het zwembad, waar eten van matige kwaliteit werd geserveerd op goedkope plastic wegwerpborden en dito bestek. En dat voor alles behalve wegwerpprijzen. Klatergoud en schone schijn: niet aan mij besteed, maar wel aan vele vakantiegangers die het er heerlijk leken te hebben. 

En ze zijn niet alleen. Voor een groot deel van de wereldbevolking staat luxe gelijk aan pracht en praal. Voor een hotel is dat makkelijk te vertalen: enkeldiepe tapijten, grote tv’s, glanzende kroonluchters, rijk gedecoreerd meubilair en als het even kan een badkamer met gouden kranen. Precies het soort hotels waar het Trump imperium in grossiert.

Deze materialistische vorm van luxe heeft de hotellerie lang gedomineerd en  voldoet op dit moment met name aan de vraag van reizigers met een relatief laag inkomens- en opleidingsniveau en reizigers uit landen met een tamelijk recent verkregen individuele economische welvaart. Een belangrijk deel van de wereldbevolking dus. 

De laatste jaren is er echter een nieuwe vorm van luxe opgekomen. De post-materialistische luxe: luxe 2.0 De ervaren, welvarende en hoog opgeleide reiziger zoekt rust, unieke ervaringen en zelfs spiritualiteit. Voor deze groep geen imposante hoteltorens, gouden kranen en levensgrote kroonluchters. 

. In plaats daarvan wordt deze groep – pardon: worden deze individuen - opgewonden van kleinschalige resorts die in nauwe verbinding staan met de natuurlijke omgeving. Accommodaties met een grote rol voor yoga en biologisch voedsel van overwegend plantaardige oorsprong. En liefst ook zonder wifi, zodat ook de geest een 'detox' kan doormaken. 

De scheiding tussen de twee vormen van luxe lijken overeenkomsten te vertonen met het enorme schisma dat Trump met zijn presidentschap in de Verenigde Staten - en ver daarbuiten - naar boven lijkt te brengen. Binnen de hotellerie is er ruimte voor beide modellen en kunnen ze prima naast elkaar bestaan. Laten we hopen dat dit een voorbeeld is voor de rest van de maatschappij.

Deze column staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: