Column Sander Allegro: Luxe 2.0

2 maart 2017 | Sander Allegro

This hotel loves money, and hates people… Dat was het gevoel dat ik een aantal jaar geleden overhield aan een zakelijk verblijf in het Trump International Beach Resort in Miami. Twee enorme torens met zeer ruim bemeten kamers, gelegen aan een prachtig strand. Alles was er 'fantastic' en 'great'. 

De geachte clientèle lag de hele dag aan het zwembad, waar eten van matige kwaliteit werd geserveerd op goedkope plastic wegwerpborden en dito bestek. En dat voor alles behalve wegwerpprijzen. Klatergoud en schone schijn: niet aan mij besteed, maar wel aan vele vakantiegangers die het er heerlijk leken te hebben. 

En ze zijn niet alleen. Voor een groot deel van de wereldbevolking staat luxe gelijk aan pracht en praal. Voor een hotel is dat makkelijk te vertalen: enkeldiepe tapijten, grote tv’s, glanzende kroonluchters, rijk gedecoreerd meubilair en als het even kan een badkamer met gouden kranen. Precies het soort hotels waar het Trump imperium in grossiert.

Deze materialistische vorm van luxe heeft de hotellerie lang gedomineerd en  voldoet op dit moment met name aan de vraag van reizigers met een relatief laag inkomens- en opleidingsniveau en reizigers uit landen met een tamelijk recent verkregen individuele economische welvaart. Een belangrijk deel van de wereldbevolking dus. 

De laatste jaren is er echter een nieuwe vorm van luxe opgekomen. De post-materialistische luxe: luxe 2.0 De ervaren, welvarende en hoog opgeleide reiziger zoekt rust, unieke ervaringen en zelfs spiritualiteit. Voor deze groep geen imposante hoteltorens, gouden kranen en levensgrote kroonluchters. 

. In plaats daarvan wordt deze groep – pardon: worden deze individuen - opgewonden van kleinschalige resorts die in nauwe verbinding staan met de natuurlijke omgeving. Accommodaties met een grote rol voor yoga en biologisch voedsel van overwegend plantaardige oorsprong. En liefst ook zonder wifi, zodat ook de geest een 'detox' kan doormaken. 

De scheiding tussen de twee vormen van luxe lijken overeenkomsten te vertonen met het enorme schisma dat Trump met zijn presidentschap in de Verenigde Staten - en ver daarbuiten - naar boven lijkt te brengen. Binnen de hotellerie is er ruimte voor beide modellen en kunnen ze prima naast elkaar bestaan. Laten we hopen dat dit een voorbeeld is voor de rest van de maatschappij.

Deze column staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: