Column Sander Allegro: Luxe 2.0

2 maart 2017 | Sander Allegro

This hotel loves money, and hates people… Dat was het gevoel dat ik een aantal jaar geleden overhield aan een zakelijk verblijf in het Trump International Beach Resort in Miami. Twee enorme torens met zeer ruim bemeten kamers, gelegen aan een prachtig strand. Alles was er 'fantastic' en 'great'. 

De geachte clientèle lag de hele dag aan het zwembad, waar eten van matige kwaliteit werd geserveerd op goedkope plastic wegwerpborden en dito bestek. En dat voor alles behalve wegwerpprijzen. Klatergoud en schone schijn: niet aan mij besteed, maar wel aan vele vakantiegangers die het er heerlijk leken te hebben. 

En ze zijn niet alleen. Voor een groot deel van de wereldbevolking staat luxe gelijk aan pracht en praal. Voor een hotel is dat makkelijk te vertalen: enkeldiepe tapijten, grote tv’s, glanzende kroonluchters, rijk gedecoreerd meubilair en als het even kan een badkamer met gouden kranen. Precies het soort hotels waar het Trump imperium in grossiert.

Deze materialistische vorm van luxe heeft de hotellerie lang gedomineerd en  voldoet op dit moment met name aan de vraag van reizigers met een relatief laag inkomens- en opleidingsniveau en reizigers uit landen met een tamelijk recent verkregen individuele economische welvaart. Een belangrijk deel van de wereldbevolking dus. 

De laatste jaren is er echter een nieuwe vorm van luxe opgekomen. De post-materialistische luxe: luxe 2.0 De ervaren, welvarende en hoog opgeleide reiziger zoekt rust, unieke ervaringen en zelfs spiritualiteit. Voor deze groep geen imposante hoteltorens, gouden kranen en levensgrote kroonluchters. 

. In plaats daarvan wordt deze groep – pardon: worden deze individuen - opgewonden van kleinschalige resorts die in nauwe verbinding staan met de natuurlijke omgeving. Accommodaties met een grote rol voor yoga en biologisch voedsel van overwegend plantaardige oorsprong. En liefst ook zonder wifi, zodat ook de geest een 'detox' kan doormaken. 

De scheiding tussen de twee vormen van luxe lijken overeenkomsten te vertonen met het enorme schisma dat Trump met zijn presidentschap in de Verenigde Staten - en ver daarbuiten - naar boven lijkt te brengen. Binnen de hotellerie is er ruimte voor beide modellen en kunnen ze prima naast elkaar bestaan. Laten we hopen dat dit een voorbeeld is voor de rest van de maatschappij.

Deze column staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: