Column Sander Allegro: Luxe 2.0

2 maart 2017 | Sander Allegro

This hotel loves money, and hates people… Dat was het gevoel dat ik een aantal jaar geleden overhield aan een zakelijk verblijf in het Trump International Beach Resort in Miami. Twee enorme torens met zeer ruim bemeten kamers, gelegen aan een prachtig strand. Alles was er 'fantastic' en 'great'. 

De geachte clientèle lag de hele dag aan het zwembad, waar eten van matige kwaliteit werd geserveerd op goedkope plastic wegwerpborden en dito bestek. En dat voor alles behalve wegwerpprijzen. Klatergoud en schone schijn: niet aan mij besteed, maar wel aan vele vakantiegangers die het er heerlijk leken te hebben. 

En ze zijn niet alleen. Voor een groot deel van de wereldbevolking staat luxe gelijk aan pracht en praal. Voor een hotel is dat makkelijk te vertalen: enkeldiepe tapijten, grote tv’s, glanzende kroonluchters, rijk gedecoreerd meubilair en als het even kan een badkamer met gouden kranen. Precies het soort hotels waar het Trump imperium in grossiert.

Deze materialistische vorm van luxe heeft de hotellerie lang gedomineerd en  voldoet op dit moment met name aan de vraag van reizigers met een relatief laag inkomens- en opleidingsniveau en reizigers uit landen met een tamelijk recent verkregen individuele economische welvaart. Een belangrijk deel van de wereldbevolking dus. 

De laatste jaren is er echter een nieuwe vorm van luxe opgekomen. De post-materialistische luxe: luxe 2.0 De ervaren, welvarende en hoog opgeleide reiziger zoekt rust, unieke ervaringen en zelfs spiritualiteit. Voor deze groep geen imposante hoteltorens, gouden kranen en levensgrote kroonluchters. 

. In plaats daarvan wordt deze groep – pardon: worden deze individuen - opgewonden van kleinschalige resorts die in nauwe verbinding staan met de natuurlijke omgeving. Accommodaties met een grote rol voor yoga en biologisch voedsel van overwegend plantaardige oorsprong. En liefst ook zonder wifi, zodat ook de geest een 'detox' kan doormaken. 

De scheiding tussen de twee vormen van luxe lijken overeenkomsten te vertonen met het enorme schisma dat Trump met zijn presidentschap in de Verenigde Staten - en ver daarbuiten - naar boven lijkt te brengen. Binnen de hotellerie is er ruimte voor beide modellen en kunnen ze prima naast elkaar bestaan. Laten we hopen dat dit een voorbeeld is voor de rest van de maatschappij.

Deze column staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: