Column Sander Allegro: Nieuwe ronde, nieuwe kansen

7 februari 2013 | Sander Allegro

Een echt gelukkig huwelijk is het nog niet: de band tussen hotels en de sociale media. Net als veel andere economische sectoren heeft de hotellerie de weg naar Twitter, Facebook en dergelijke nog maar beperkt gevonden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen: de grote ketens hebben massa's mensen op het fenomeen zitten, en de innovatoren - zoals CitizenM - hebben de sociale media vanaf de start centraal gesteld in hun concept en strategie.

Om nog maar te zwijgen over Landals commercieel directeur Bas Hoogland, die in zijn eentje de parken lijkt vol te twitteren! Dat het veel hotelbedrijven nog niet lukt om een sociale media strategie te ontwikkelen, is overigens begrijpelijk: er is nog weinig kennis beschikbaar over het fenomeen, en voor zover die kennis er is, levert zij een tamelijk diffuus beeld op.

Toch is het van groot belang de mogelijkheden van de sociale media niet te onderschatten. Het zou wel eens een belangrijk instrument kunnen zijn in het verhogen van het aantal directe boekingen. Aan het einde van de 20e eeuw maakte het 'life time value' denken opgang in de hotellerie. Er werd uitgerekend wat een loyale klant waard was voor een bedrijf, gesteld dat hij zijn leven lang klant zou blijven. Er werd gekeken wat hij per verblijf besteedde, hoe vaak per jaar hij dat deed en hoe veel jaar hij nog klant zou zijn. Dat werd allemaal met elkaar vermenigvuldigd. De belangrijkste factor in die berekening was echter het aantal 'aanbevelingen aan vrienden met een vergelijkbaar reispatroon' - een factor die moeilijk te beïnvloeden leek. Maar daar zouden de sociale media wel eens verandering in kunnen brengen.

Facebook maakte onlangs de start van Facebook’s Graph Search bekend, een instrument om binnen Facebook op slimme wijze te zoeken met vragen als: in welk hotel in Parijs verbleven mijn Facebookvrienden? De verwachting is, dat deze 'search' voor het plannen van trips enorm populair zal worden, omdat het gebruik maakt van aanbevelingen van de eigen vrienden en relaties van de boeker. En alle onderzoeken wijzen uit dat mensen, bij het plannen van trips, de meeste waarde hechten aan aanbevelingen van vrienden en bekenden.

De website Eye for Travel publiceerde hier onlangs een interessant artikel over met als belangrijkste teneur dat dit wel eens revolutionaire consequenties zou kunnen hebben voor de wijze waarop reizen worden geboekt. En dus ook voor de wijze waarop hotels in de markt worden gezet. Voorlopig ligt het speelveld nog wijd open en liggen er volop kansen voor wie er vroeg bij wil zijn. Grijp ze!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: