Column Sander Allegro: Nieuwe ronde, nieuwe kansen

7 februari 2013 | Sander Allegro

Een echt gelukkig huwelijk is het nog niet: de band tussen hotels en de sociale media. Net als veel andere economische sectoren heeft de hotellerie de weg naar Twitter, Facebook en dergelijke nog maar beperkt gevonden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen: de grote ketens hebben massa's mensen op het fenomeen zitten, en de innovatoren - zoals CitizenM - hebben de sociale media vanaf de start centraal gesteld in hun concept en strategie.

Om nog maar te zwijgen over Landals commercieel directeur Bas Hoogland, die in zijn eentje de parken lijkt vol te twitteren! Dat het veel hotelbedrijven nog niet lukt om een sociale media strategie te ontwikkelen, is overigens begrijpelijk: er is nog weinig kennis beschikbaar over het fenomeen, en voor zover die kennis er is, levert zij een tamelijk diffuus beeld op.

Toch is het van groot belang de mogelijkheden van de sociale media niet te onderschatten. Het zou wel eens een belangrijk instrument kunnen zijn in het verhogen van het aantal directe boekingen. Aan het einde van de 20e eeuw maakte het 'life time value' denken opgang in de hotellerie. Er werd uitgerekend wat een loyale klant waard was voor een bedrijf, gesteld dat hij zijn leven lang klant zou blijven. Er werd gekeken wat hij per verblijf besteedde, hoe vaak per jaar hij dat deed en hoe veel jaar hij nog klant zou zijn. Dat werd allemaal met elkaar vermenigvuldigd. De belangrijkste factor in die berekening was echter het aantal 'aanbevelingen aan vrienden met een vergelijkbaar reispatroon' - een factor die moeilijk te beïnvloeden leek. Maar daar zouden de sociale media wel eens verandering in kunnen brengen.

Facebook maakte onlangs de start van Facebook’s Graph Search bekend, een instrument om binnen Facebook op slimme wijze te zoeken met vragen als: in welk hotel in Parijs verbleven mijn Facebookvrienden? De verwachting is, dat deze 'search' voor het plannen van trips enorm populair zal worden, omdat het gebruik maakt van aanbevelingen van de eigen vrienden en relaties van de boeker. En alle onderzoeken wijzen uit dat mensen, bij het plannen van trips, de meeste waarde hechten aan aanbevelingen van vrienden en bekenden.

De website Eye for Travel publiceerde hier onlangs een interessant artikel over met als belangrijkste teneur dat dit wel eens revolutionaire consequenties zou kunnen hebben voor de wijze waarop reizen worden geboekt. En dus ook voor de wijze waarop hotels in de markt worden gezet. Voorlopig ligt het speelveld nog wijd open en liggen er volop kansen voor wie er vroeg bij wil zijn. Grijp ze!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: