Column Sander Allegro: Nieuwe ronde, nieuwe kansen

7 februari 2013 | Sander Allegro

Een echt gelukkig huwelijk is het nog niet: de band tussen hotels en de sociale media. Net als veel andere economische sectoren heeft de hotellerie de weg naar Twitter, Facebook en dergelijke nog maar beperkt gevonden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen: de grote ketens hebben massa's mensen op het fenomeen zitten, en de innovatoren - zoals CitizenM - hebben de sociale media vanaf de start centraal gesteld in hun concept en strategie.

Om nog maar te zwijgen over Landals commercieel directeur Bas Hoogland, die in zijn eentje de parken lijkt vol te twitteren! Dat het veel hotelbedrijven nog niet lukt om een sociale media strategie te ontwikkelen, is overigens begrijpelijk: er is nog weinig kennis beschikbaar over het fenomeen, en voor zover die kennis er is, levert zij een tamelijk diffuus beeld op.

Toch is het van groot belang de mogelijkheden van de sociale media niet te onderschatten. Het zou wel eens een belangrijk instrument kunnen zijn in het verhogen van het aantal directe boekingen. Aan het einde van de 20e eeuw maakte het 'life time value' denken opgang in de hotellerie. Er werd uitgerekend wat een loyale klant waard was voor een bedrijf, gesteld dat hij zijn leven lang klant zou blijven. Er werd gekeken wat hij per verblijf besteedde, hoe vaak per jaar hij dat deed en hoe veel jaar hij nog klant zou zijn. Dat werd allemaal met elkaar vermenigvuldigd. De belangrijkste factor in die berekening was echter het aantal 'aanbevelingen aan vrienden met een vergelijkbaar reispatroon' - een factor die moeilijk te beïnvloeden leek. Maar daar zouden de sociale media wel eens verandering in kunnen brengen.

Facebook maakte onlangs de start van Facebook’s Graph Search bekend, een instrument om binnen Facebook op slimme wijze te zoeken met vragen als: in welk hotel in Parijs verbleven mijn Facebookvrienden? De verwachting is, dat deze 'search' voor het plannen van trips enorm populair zal worden, omdat het gebruik maakt van aanbevelingen van de eigen vrienden en relaties van de boeker. En alle onderzoeken wijzen uit dat mensen, bij het plannen van trips, de meeste waarde hechten aan aanbevelingen van vrienden en bekenden.

De website Eye for Travel publiceerde hier onlangs een interessant artikel over met als belangrijkste teneur dat dit wel eens revolutionaire consequenties zou kunnen hebben voor de wijze waarop reizen worden geboekt. En dus ook voor de wijze waarop hotels in de markt worden gezet. Voorlopig ligt het speelveld nog wijd open en liggen er volop kansen voor wie er vroeg bij wil zijn. Grijp ze!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: