Column Sander Allegro: 'Altijd gelijk'

6 augustus 2008 | Sander Allegro

'The customer is never wrong.' Dat zijn de welhaast legendarisch woorden van aartshotelier César Ritz, grondlegger van de luxe hotellerie. Hoewel ik genoeg voorbeelden ken van gasten die volstrekt ongelijk hebben, vind ik het een mooi principe. De gast waar César Ritz mee te maken had, was overigens een andere dan die van vandaag de dag.

Ritz richtte zich op de rijken der aarde, mensen die extravagante gedragingen plachten te compenseren met royale fooien. Sinds reizen voor de massa bereikbaar werd, is het profiel van de gast nogal veranderd. De moderne veelreiziger is kritisch, goed geïnformeerd en ervaren. Een combinatie die er toe leidt dat er regelmatig 'feedback' gegeven wordt op hotelervaringen. Waar dat vroeger alleen op verjaardagsfeestjes gebeurde, is het al jaren usance om de ervaringen te delen op internet.

De  door gasten gemaakte guest reviews op sites van Booking.com en Expedia hebben een grote invloed op het boekingsgedrag van anderen en sites als tripadvisor worden op grote schaal geconsulteerd. En niet alleen door backpackers. Ook doorgewinterde zakenreizigers weten deze sites te vinden. Tripadvisor is 'onafhankelijk' marktleider en produceert lijstjes van de mate van waardering voor hotels. Opvallend is dat de lijstjes in veel Europese steden worden aangevoerd door kleinschalige hotels. Zo wordt de Top 3 in Amsterdam gevormd door hotels met respectievelijk 4, 8 en 9 kamers!

In Londen telt de Top 3 hotels met respectievelijk 85, 20 en 60 kamers; in Parijs telt de Top 3 respectievelijk 23, 6 en 43 kamers. Een stuk groter dan Amsterdam, maar voor internationale begrippen nog altijd kleine hotels. Is 'small beautiful'? Ik durf die conclusie niet aan. Het lijkt niet eens te gaan om de mate van service, maar om het persoonlijke karakter ervan. Zo is het nog maar net geopende CitizenM hotel op Schiphol uit het niets doorgestoten naar de zesde plaats. Het hotel is niet klein, noch ultra-luxueus, maar lijkt wel te snappen wat de reiziger wil. En dat wordt beloond.

De hedendaagse gast is op zoek naar kwaliteit en authenticiteit; naar faciliteiten en dienstverlening met karakter. De gast weet exact wat er te koop is. En dat beloofd nog wat voor onze sector. Het zal zich de komende jaren alleen nog maar verder ontwikkelen en het internet zal deze 'emancipatie' faciliteren. Wees dan ook niet verbaast als u in de nabije toekomst een internetboeking van een nieuwe gast krijgt met een verzoek om een specifiek kamernummer. Op de site www.tripkick.com vindt de wereldreiziger advies over de beste en slechtste kamers van hotels. Op nummer. Het is maar dat u het weet.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Branded Content
The Slaak Rotterdam strak beveiligd

The Slaak Rotterdam is gevestigd in een oud monumentaal pand waar vroeger Rotterdam’s grootste krant “Het Vrije Volk” gehuisvest was. Na een flinke verbouwing opende het hotel in 2019 haar deuren met alle glorie en sfeer die ook op het hoogtepunt midden jaren 50 daar aanwezig was. ...

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Personeel
Preston Palace lanceert nieuwe werkcampagne

In tijden waarin werkgevers noodgedwongen hun gewaardeerde werknemers moeten laten gaan, lanceert Preston Palace juist een campagne om nieuwe collega's te werven. Van fulltime, parttime tot bijbaantje. Zelfs een combinatie van diverse afdelingen binnen in één functie is mogelijk. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: