Column Sander Allegro: Small is beautiful

2 februari 2016 | Sander Allegro

Small is beautiful… Of toch niet? Terwijl gastvrijheid steeds persoonlijker en kleinschaliger van karakter wordt en zich manifesteert in verschijningsvormen als Airbnb en de dinervariant AirDnD, is er in de hotellerie sprake van consolidatie. De eind 2015 bekendgemaakte overname van Starwood door Marriott, in de pers consequent aangeduid als het veel vriendelijker klinkende begrip fusie, was nog maar net bekend toen de volgende overname bekend werd: Accor nam Raffles, Swissotel en Fairmont over.

Met deze overnames wordt er flink stuivertje gewisseld in de top-10 van grootste hotelbedrijven ter wereld, met als absolute vlaggendrager de Marriott-Starwood combinatie met meer dan een miljoen kamers in 5500 hotels en ruim 30 verschillende merken. Welke submerken er over drie jaar nog bestaan valt te bezien, maar de nieuwe combinatie zal zich zeker beraden op samenvoegingen. In de Amerikaanse vakpers is de fusie uiteraard hot news; er wordt volop gespeculeerd over wat er met de loyaltyprogramma’s gaat gebeuren. Starwood’s SPG en Marriot’s Reward systeem behoren tot de meest geliefde systemen in de markt. In de sterk door loyaltykaarten gestuurde Amerikaanse hotelmarkt wordt er volop geschreven over de wijze waarop de systemen mogelijk samengevoegd gaan worden en wordt de kaarthouders geadviseerd de ontwikkelingen goed in de gaten te houden.

Ondertussen zijn de medewerkers op de hoofdkantoren zich aan het afvragen wat hun lot zal zijn, want bij een samengaan ligt het voor de hand dat men gaat inzetten op het behalen van schaalvoordelen. De twee kort op elkaar bekend geworden overnames lijken een tijdperk van schaalvergroting in te luiden waarvan het einde nog niet in zicht is. De markt gonst van de overnamegeruchten, waarbij met name de namen InterContinental en Radisson vaak vallen als waarschijnlijke overnamekandidaat. Zo ontstaan nieuwe reuzen die met gecombineerde fondsen aan de slag gaan om de benodigde innovatie te financieren en te realiseren. Ondertussen maken ook de kleintjes een mooie ontwikkeling door. Naast de particuliere kamerverhuur via platformen als Airbnb blijven ook de boutiquehotels en b&b’s populair bij reizigers. De grote vraag is hoe de middenmoters zich weten te handhaven: zij zitten letterlijk tussen de ontwikkelingen in en missen de kapitaalkracht van de grote bedrijven en ontberen de flexibiliteit van de kleintjes. Het wordt hoe dan ook weer een interessant hoteljaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: