Column Sander Allegro: Small is beautiful

2 februari 2016 | Sander Allegro

Small is beautiful… Of toch niet? Terwijl gastvrijheid steeds persoonlijker en kleinschaliger van karakter wordt en zich manifesteert in verschijningsvormen als Airbnb en de dinervariant AirDnD, is er in de hotellerie sprake van consolidatie. De eind 2015 bekendgemaakte overname van Starwood door Marriott, in de pers consequent aangeduid als het veel vriendelijker klinkende begrip fusie, was nog maar net bekend toen de volgende overname bekend werd: Accor nam Raffles, Swissotel en Fairmont over.

Met deze overnames wordt er flink stuivertje gewisseld in de top-10 van grootste hotelbedrijven ter wereld, met als absolute vlaggendrager de Marriott-Starwood combinatie met meer dan een miljoen kamers in 5500 hotels en ruim 30 verschillende merken. Welke submerken er over drie jaar nog bestaan valt te bezien, maar de nieuwe combinatie zal zich zeker beraden op samenvoegingen. In de Amerikaanse vakpers is de fusie uiteraard hot news; er wordt volop gespeculeerd over wat er met de loyaltyprogramma’s gaat gebeuren. Starwood’s SPG en Marriot’s Reward systeem behoren tot de meest geliefde systemen in de markt. In de sterk door loyaltykaarten gestuurde Amerikaanse hotelmarkt wordt er volop geschreven over de wijze waarop de systemen mogelijk samengevoegd gaan worden en wordt de kaarthouders geadviseerd de ontwikkelingen goed in de gaten te houden.

Ondertussen zijn de medewerkers op de hoofdkantoren zich aan het afvragen wat hun lot zal zijn, want bij een samengaan ligt het voor de hand dat men gaat inzetten op het behalen van schaalvoordelen. De twee kort op elkaar bekend geworden overnames lijken een tijdperk van schaalvergroting in te luiden waarvan het einde nog niet in zicht is. De markt gonst van de overnamegeruchten, waarbij met name de namen InterContinental en Radisson vaak vallen als waarschijnlijke overnamekandidaat. Zo ontstaan nieuwe reuzen die met gecombineerde fondsen aan de slag gaan om de benodigde innovatie te financieren en te realiseren. Ondertussen maken ook de kleintjes een mooie ontwikkeling door. Naast de particuliere kamerverhuur via platformen als Airbnb blijven ook de boutiquehotels en b&b’s populair bij reizigers. De grote vraag is hoe de middenmoters zich weten te handhaven: zij zitten letterlijk tussen de ontwikkelingen in en missen de kapitaalkracht van de grote bedrijven en ontberen de flexibiliteit van de kleintjes. Het wordt hoe dan ook weer een interessant hoteljaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: