Column Sander Allegro: Nationaal Coördinator Toerismebestrijding

1 augustus 2018 | Sander Allegro

“Een situatie waarin hosts, bewoners en bezoekers op een bestemming ervaren dat er teveel toeristen zijn wat er voor zorgt dat de kwaliteit van leven en de kwaliteit van de bezoekerservaring in het betreffende gebied in onaanvaardbare mate omlaag gaan”, zo zou je de term overtoerisme kunnen duiden. Een prachtige kandidaat overigens om woord van het jaar te worden, maar dat terzijde. Het is een hot topic.

Met name in mijn woonplaats Amsterdam wordt er een fel debat gevoerd over dit onderwerp. Het nieuwe bestuurscollege van de stad lijkt de handschoen op te nemen en kondigt forse maatregelen aan. Dat is ook nodig, want het vorige college stelde de differentiatie van de toerismebelasting – 1 euro meer in populaire wijken en 1 euro minder in minder populaire wijken - als voornaamste daad. Misschien wel de meest nutteloze symboolmaatregel die het gemeentebestuur in 2018 nam. Maar de nieuwe maatregelen getuigen ook niet van veel visie en inzicht.

Opstapplaatsen van rondvaartboten moeten het centrum uit, evenals touringcars, winkelketens en cruiseschepen. “Dat zal die verdomde toeristen wel leren”, hoor je het kersverse college denken. Maar die toerist wordt straks door een slimme ondernemer op snelle en comfortabele wijze alsnog naar het centrum vervoerd, waardoor de drukte geen sikkepit afneemt. Natuurlijk moeten stadsbesturen zorgen voor een leefbare stad voor iedereen en moeten excessen worden teruggedrongen. Het probleem van overtoerisme is complex. Het is een zowel een logistieke, een duurzaamheids- als een marketinguitdaging. Het vraagt om maatregelen die verder gaan dan symboolpolitiek en die vooral gebaseerd zijn op een langetermijnvisie. Het lijkt mij belangrijk om in die visie ook het werkgelegenheidsaspect mee te nemen in een wereld waar banen volgens futuristen in rap tempo zullen verdwijnen, maar in veel mindere mate in servicesectoren als het toerisme.

Het ontwikkelen van zo’n visie kost tijd en dus geld en de uitvoering ervan kost nog meer tijd en geld. In tegenstelling tot de populaire geluiden in de politiek, pleit ik voor een staatssecretaris van toerisme, die moet zorgen voor balans, werkgelegenheid en economische voorspoed. In het huidige populistische debat lijkt mij de komst van een Nationaal Coördinator Toerismebestrijding echter waarschijnlijker.

Lees hier de eerder geplaatste columns van Sander!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: