Column Sander Allegro: Nationaal Coördinator Toerismebestrijding

1 augustus 2018 | Sander Allegro

“Een situatie waarin hosts, bewoners en bezoekers op een bestemming ervaren dat er teveel toeristen zijn wat er voor zorgt dat de kwaliteit van leven en de kwaliteit van de bezoekerservaring in het betreffende gebied in onaanvaardbare mate omlaag gaan”, zo zou je de term overtoerisme kunnen duiden. Een prachtige kandidaat overigens om woord van het jaar te worden, maar dat terzijde. Het is een hot topic.

Met name in mijn woonplaats Amsterdam wordt er een fel debat gevoerd over dit onderwerp. Het nieuwe bestuurscollege van de stad lijkt de handschoen op te nemen en kondigt forse maatregelen aan. Dat is ook nodig, want het vorige college stelde de differentiatie van de toerismebelasting – 1 euro meer in populaire wijken en 1 euro minder in minder populaire wijken - als voornaamste daad. Misschien wel de meest nutteloze symboolmaatregel die het gemeentebestuur in 2018 nam. Maar de nieuwe maatregelen getuigen ook niet van veel visie en inzicht.

Opstapplaatsen van rondvaartboten moeten het centrum uit, evenals touringcars, winkelketens en cruiseschepen. “Dat zal die verdomde toeristen wel leren”, hoor je het kersverse college denken. Maar die toerist wordt straks door een slimme ondernemer op snelle en comfortabele wijze alsnog naar het centrum vervoerd, waardoor de drukte geen sikkepit afneemt. Natuurlijk moeten stadsbesturen zorgen voor een leefbare stad voor iedereen en moeten excessen worden teruggedrongen. Het probleem van overtoerisme is complex. Het is een zowel een logistieke, een duurzaamheids- als een marketinguitdaging. Het vraagt om maatregelen die verder gaan dan symboolpolitiek en die vooral gebaseerd zijn op een langetermijnvisie. Het lijkt mij belangrijk om in die visie ook het werkgelegenheidsaspect mee te nemen in een wereld waar banen volgens futuristen in rap tempo zullen verdwijnen, maar in veel mindere mate in servicesectoren als het toerisme.

Het ontwikkelen van zo’n visie kost tijd en dus geld en de uitvoering ervan kost nog meer tijd en geld. In tegenstelling tot de populaire geluiden in de politiek, pleit ik voor een staatssecretaris van toerisme, die moet zorgen voor balans, werkgelegenheid en economische voorspoed. In het huidige populistische debat lijkt mij de komst van een Nationaal Coördinator Toerismebestrijding echter waarschijnlijker.

Lees hier de eerder geplaatste columns van Sander!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: