Column Sander Allegro: De paardenmestcrisis van 1894

26 april 2017 | Roy Spijker

Een samenleving die dreigt te bezwijken onder een dikke laag paardenmest. Dat was de essentie van de paardenmestcrisis van 1894 die het belangrijke effect van disruptors illustreert. Door het gestaag groeiende paard- en koetsverkeer in Londen - er waren eind 19e eeuw zo’n tienduizend rijtuigen - nam het paardenmestprobleem hand over hand toe. 

DOWNLOAD HIER GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Bij elk rijtuig hoorden paarden die elk zo’n tien pond mest per dag produceerden, waardoor de straten elke dag 150.000 kilo verse mest  te verwerken kregen. Een geleerde berekende de trend waarmee het verkeer toenam. Hij stelde aan de hand daarvan vast dat bij ongewijzigd beleid, de straten van Londen rond 1950 bedekt zouden zijn met negen meter paardenpoep. Iets dat de autoriteiten grote zorgen baarde. De redding kwam echter uit onverwachte hoek: de eind 19e eeuw uitgevonden verbrandingsmotor bleek een groot succes en de daarmee aangedreven automobiel loste het paardenmestprobleem in één keer op.

De paardenmestcrisis laat zien dat het kijken naar trends weliswaar belangrijk is, maar dat het kijken naar trendbrekende disruptors nog veel belangrijker is. Vanuit deze overweging stond op het congres van European Hotel Management Association, dat begin maart plaatsvond in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk, het thema ‘disruptors in luxury hospitality’ centraal. Want er zijn nogal wat ‘marktverstoorders’ die de sector parten spelen. 

In het oog springend daarbij is uiteraard de komst van nieuwe toetreders als Airbnb en al haar collegabedrijven die onder het mom van de ‘sharing economy’ de regels van het spel aan hun laars lappen en nieuwe regels maken. Maar ook consumenten ‘verstoren’ de markt  met een groeiende vraag naar authenticiteit, connectie, kleinschaligheid en immateriële luxe; zo zijn er op dit moment safaritenten die een hogere ADR halen dan luxe hotelsuites in de traditionele vijfsterrenhotels. 

Maar de grootste disruptor is te verwachten uit technologische hoek. Big data en kunstmatige intelligentie zorgen voor nieuwe manieren om gastenwensen nauwkeurig te voorspellen en er op te anticiperen. Robotisering biedt op termijn een alternatief voor verschillende functies in een hotel die nu nog door mensen worden vervuld. De zelfrijdende auto wordt mogelijk concurrent van het hotel, want wie blijft overnachten na een feestje als je auto je veilig naar huis kan rijden? Tijd dus voor meer aandacht voor de disruptors, want trends zijn zo 2016…

Meer columns van Sander Allegro Lezen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: