Column Sander Allegro: De paardenmestcrisis van 1894

26 april 2017 | Roy Spijker

Een samenleving die dreigt te bezwijken onder een dikke laag paardenmest. Dat was de essentie van de paardenmestcrisis van 1894 die het belangrijke effect van disruptors illustreert. Door het gestaag groeiende paard- en koetsverkeer in Londen - er waren eind 19e eeuw zo’n tienduizend rijtuigen - nam het paardenmestprobleem hand over hand toe. 

DOWNLOAD HIER GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Bij elk rijtuig hoorden paarden die elk zo’n tien pond mest per dag produceerden, waardoor de straten elke dag 150.000 kilo verse mest  te verwerken kregen. Een geleerde berekende de trend waarmee het verkeer toenam. Hij stelde aan de hand daarvan vast dat bij ongewijzigd beleid, de straten van Londen rond 1950 bedekt zouden zijn met negen meter paardenpoep. Iets dat de autoriteiten grote zorgen baarde. De redding kwam echter uit onverwachte hoek: de eind 19e eeuw uitgevonden verbrandingsmotor bleek een groot succes en de daarmee aangedreven automobiel loste het paardenmestprobleem in één keer op.

De paardenmestcrisis laat zien dat het kijken naar trends weliswaar belangrijk is, maar dat het kijken naar trendbrekende disruptors nog veel belangrijker is. Vanuit deze overweging stond op het congres van European Hotel Management Association, dat begin maart plaatsvond in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk, het thema ‘disruptors in luxury hospitality’ centraal. Want er zijn nogal wat ‘marktverstoorders’ die de sector parten spelen. 

In het oog springend daarbij is uiteraard de komst van nieuwe toetreders als Airbnb en al haar collegabedrijven die onder het mom van de ‘sharing economy’ de regels van het spel aan hun laars lappen en nieuwe regels maken. Maar ook consumenten ‘verstoren’ de markt  met een groeiende vraag naar authenticiteit, connectie, kleinschaligheid en immateriële luxe; zo zijn er op dit moment safaritenten die een hogere ADR halen dan luxe hotelsuites in de traditionele vijfsterrenhotels. 

Maar de grootste disruptor is te verwachten uit technologische hoek. Big data en kunstmatige intelligentie zorgen voor nieuwe manieren om gastenwensen nauwkeurig te voorspellen en er op te anticiperen. Robotisering biedt op termijn een alternatief voor verschillende functies in een hotel die nu nog door mensen worden vervuld. De zelfrijdende auto wordt mogelijk concurrent van het hotel, want wie blijft overnachten na een feestje als je auto je veilig naar huis kan rijden? Tijd dus voor meer aandacht voor de disruptors, want trends zijn zo 2016…

Meer columns van Sander Allegro Lezen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: