Column Sander Allegro: De paardenmestcrisis van 1894

26 april 2017 | Roy Spijker

Een samenleving die dreigt te bezwijken onder een dikke laag paardenmest. Dat was de essentie van de paardenmestcrisis van 1894 die het belangrijke effect van disruptors illustreert. Door het gestaag groeiende paard- en koetsverkeer in Londen - er waren eind 19e eeuw zo’n tienduizend rijtuigen - nam het paardenmestprobleem hand over hand toe. 

DOWNLOAD HIER GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Bij elk rijtuig hoorden paarden die elk zo’n tien pond mest per dag produceerden, waardoor de straten elke dag 150.000 kilo verse mest  te verwerken kregen. Een geleerde berekende de trend waarmee het verkeer toenam. Hij stelde aan de hand daarvan vast dat bij ongewijzigd beleid, de straten van Londen rond 1950 bedekt zouden zijn met negen meter paardenpoep. Iets dat de autoriteiten grote zorgen baarde. De redding kwam echter uit onverwachte hoek: de eind 19e eeuw uitgevonden verbrandingsmotor bleek een groot succes en de daarmee aangedreven automobiel loste het paardenmestprobleem in één keer op.

De paardenmestcrisis laat zien dat het kijken naar trends weliswaar belangrijk is, maar dat het kijken naar trendbrekende disruptors nog veel belangrijker is. Vanuit deze overweging stond op het congres van European Hotel Management Association, dat begin maart plaatsvond in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk, het thema ‘disruptors in luxury hospitality’ centraal. Want er zijn nogal wat ‘marktverstoorders’ die de sector parten spelen. 

In het oog springend daarbij is uiteraard de komst van nieuwe toetreders als Airbnb en al haar collegabedrijven die onder het mom van de ‘sharing economy’ de regels van het spel aan hun laars lappen en nieuwe regels maken. Maar ook consumenten ‘verstoren’ de markt  met een groeiende vraag naar authenticiteit, connectie, kleinschaligheid en immateriële luxe; zo zijn er op dit moment safaritenten die een hogere ADR halen dan luxe hotelsuites in de traditionele vijfsterrenhotels. 

Maar de grootste disruptor is te verwachten uit technologische hoek. Big data en kunstmatige intelligentie zorgen voor nieuwe manieren om gastenwensen nauwkeurig te voorspellen en er op te anticiperen. Robotisering biedt op termijn een alternatief voor verschillende functies in een hotel die nu nog door mensen worden vervuld. De zelfrijdende auto wordt mogelijk concurrent van het hotel, want wie blijft overnachten na een feestje als je auto je veilig naar huis kan rijden? Tijd dus voor meer aandacht voor de disruptors, want trends zijn zo 2016…

Meer columns van Sander Allegro Lezen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: