Column Sander Allegro: De paardenmestcrisis van 1894

26 april 2017 | Roy Spijker

Een samenleving die dreigt te bezwijken onder een dikke laag paardenmest. Dat was de essentie van de paardenmestcrisis van 1894 die het belangrijke effect van disruptors illustreert. Door het gestaag groeiende paard- en koetsverkeer in Londen - er waren eind 19e eeuw zo’n tienduizend rijtuigen - nam het paardenmestprobleem hand over hand toe. 

DOWNLOAD HIER GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Bij elk rijtuig hoorden paarden die elk zo’n tien pond mest per dag produceerden, waardoor de straten elke dag 150.000 kilo verse mest  te verwerken kregen. Een geleerde berekende de trend waarmee het verkeer toenam. Hij stelde aan de hand daarvan vast dat bij ongewijzigd beleid, de straten van Londen rond 1950 bedekt zouden zijn met negen meter paardenpoep. Iets dat de autoriteiten grote zorgen baarde. De redding kwam echter uit onverwachte hoek: de eind 19e eeuw uitgevonden verbrandingsmotor bleek een groot succes en de daarmee aangedreven automobiel loste het paardenmestprobleem in één keer op.

De paardenmestcrisis laat zien dat het kijken naar trends weliswaar belangrijk is, maar dat het kijken naar trendbrekende disruptors nog veel belangrijker is. Vanuit deze overweging stond op het congres van European Hotel Management Association, dat begin maart plaatsvond in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk, het thema ‘disruptors in luxury hospitality’ centraal. Want er zijn nogal wat ‘marktverstoorders’ die de sector parten spelen. 

In het oog springend daarbij is uiteraard de komst van nieuwe toetreders als Airbnb en al haar collegabedrijven die onder het mom van de ‘sharing economy’ de regels van het spel aan hun laars lappen en nieuwe regels maken. Maar ook consumenten ‘verstoren’ de markt  met een groeiende vraag naar authenticiteit, connectie, kleinschaligheid en immateriële luxe; zo zijn er op dit moment safaritenten die een hogere ADR halen dan luxe hotelsuites in de traditionele vijfsterrenhotels. 

Maar de grootste disruptor is te verwachten uit technologische hoek. Big data en kunstmatige intelligentie zorgen voor nieuwe manieren om gastenwensen nauwkeurig te voorspellen en er op te anticiperen. Robotisering biedt op termijn een alternatief voor verschillende functies in een hotel die nu nog door mensen worden vervuld. De zelfrijdende auto wordt mogelijk concurrent van het hotel, want wie blijft overnachten na een feestje als je auto je veilig naar huis kan rijden? Tijd dus voor meer aandacht voor de disruptors, want trends zijn zo 2016…

Meer columns van Sander Allegro Lezen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: