Column Sander Allegro: wie het weet mag het zeggen

2 september 2000 | Sander Allegro

Amsterdam, 11 maart 2011. Anna Zandhuis, divisiedirecteur van Shell Solar Power, besluit dat ze volgende week in New York moet zijn. Spraakgestuurd geeft ze de afspraak door aan haar ‘personal assistant’, een zeer geavanceerd stukje elektronica dat de functies van computer, ‘organizer’ en telefoon combineert. New York, vertrek 15 maart, retour 19 maart, ten behoeve van afspraak in Manhattan. Haar computer gaat aan de slag. In de loop der jaren heeft Anna’s personal assistant voortdurend gegevens opgeslagen over de reisvoorkeuren van haar baas. Zo weet ze dat Anna graag ’s avonds vliegt, en een ‘airport pickup’ belangrijk vindt, maar ook dat ze graag een hotel wil in een niet te hoog gebouw, en dat ze voor zakelijke reizen een budget heeft van 300 euro per etmaal. Alle mogelijke voorkeuren zijn opgeslagen in een persoonlijk profiel.

Op basis van het persoonlijke profiel en de reisgegevens, zoals data en vertrektijden, gaat de PA draadloos het internet op en zet zij het reisverzoek van Anna uit op het net. Binnen enkele ogenblikken is het reserveringsverzoek opgemerkt door 2237 New Yorkse hotels die in het systeem zitten, alsmede door 271 internetreisagenten. In het proces vindt een aantal ‘checks’ plaats. Er wordt nagegaan welke ‘match’ er is tussen het door de gast gewenste hotelprofiel en het aangeboden hotelprofiel. Elke keten zal een beleid hebben ten aanzien van het minimum percentage match dat nodig is om door te gaan.

Een gast waarvan je al bij voorbaat weet dat je hem niet tevreden kunt stellen, wil niemand hebben. Vervolgens wordt naar beschikbaarheid gekeken en wordt op basis van het hotel yield management systeem vastgesteld welke prijs kan worden geboden.

Anna’s computer is zo in staat om in luttele minuten te onderhandelen met honderden hotels. Op basis van de ontvangen informatie van de hotels en het profiel van Anna, maakt de computer een lijstje met daarop de drie hoogstscorende hotels. Via een kort piepje weet Anna dat haar computer een besluit nodig heeft: zij kijkt op het schermpje en ziet de drie hotels met de bijbehorende matchpercentages en prijzen. Natuurlijk zijn er ook foto’s en bewegende beelden van het hotel te zien en kan Anna online doorklikken naar sites met meer gedetailleerde informatie.

Pas nu komt de menselijke kant weer te voorschijn. Op basis van de voorselectie van de computer wordt nu een keuze gemaakt. Welke hotel ziet er het leukste uit? Welk hotel biedt het beste loyalty programma? Welk hotel heeft de beste naam? Welk hotel is het nieuwst? Pas tijdens de laatste fase van de selectie worden de oude traditionele twintigste eeuwse criteria er weer bijgehaald. Toch maar dat hotel met die mooie open haard?

Wie denkt dat het bovenstaande stukje science fiction is, is dringend toe aan een ‘wake up call’. Als je de huidige ontwikkelingen in hoteltechnologie volgt, wordt duidelijk dat de rationalisering van aankoopbeslissingen van hotelaccommodatie in opmars is. Als dit zo doorgaat, is er behoefte aan een hele nieuwe marketing en sales strategie. Hoe onderscheid je je op deze electronische markt, hoe bewerkstellig je loyaliteit? Wat moet er gebeuren met al die vriendelijke dames en heren in het salesteam die nog dagelijks met hun koffertje met brochures op pad gaan? Vooralsnog hebben we meer vragen dan antwoorden.

HM302000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Jongen Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: