We ain't seen nothing yet

30 juni 2013 |
We ain't seen nothing yet

Het is een verhaal dat ik nog steeds gebruik tijdens spreekbeurten. Het verhaal van Bill Marriott Junior die begin jaren negentig op zoek was naar het ultieme systeem voor
customer relationship management, waarmee hij wereldwijd guest history op kon slaan én toegankelijk kon maken. Marriott reisde naar Singapore waar hij niet in het Marriott verbleef, maar in het wereldberoemde Raffles hotel, dat hij twintig jaar eerder ook al eens bezocht had. Aan de balie begroette de jonge receptioniste hem met de woorden: "Good afternoon sir, welcome back at the Raffles." Marriott was onder de indruk en vroeg hoe zij dat wist en vooral welk systeem het hotel daarvoor gebruikte. De receptioniste glimlachte lief, maar verklapte niets.
Tijdens een borrel met de uiteraard opgetrommelde hoteldirecteur werd Marriott geïnformeerd over het ingenieuze systeem van gastherkenning. "Het is heel simpel", zei de directeur. "Toen u hier arriveerde en de portier uw autodeur opende, zei hij: 'Welcome to the Raffles sir. Have you been with us before?' En toen u bevestigend antwoordde, was een knikje van de portier naar de receptie voldoende."
Soms kan het dus zonder, maar in veel gevallen is technologie onmisbaar bij het tot stand brengen van bepaalde service. Kennis over iemands voorkeuren op kamergebied en food & beverage maken dat een verblijf kan worden gepersonaliseerd. Het zijn met name tophotels die hun 'frequent sleepers' in kaart brengen middels ingenieuze systemen die tijdens een verblijf dagelijks worden voorzien van nieuwe wetenswaardigheden. Een systeem dat overigens bij kleine familiebedrijven ook functioneert, maar dan gewoon in het hoofd van de eigenaar.
Maar nu komt er een instrument bij dat voor een revolutie kan gaan zorgen. Het al met veel tam tam aangekondigde Google Glass biedt de drager de mogelijkheid om in een soort brillenglas informatie te zien. Het koppelen van gezichtsherkenning aan deze technologie zal snel volgen. Dit zou een bijvoorbeeld een receptionist in staat stellen om een gast die de receptie nadert, direct te identificeren en bij naam aan te kunnen spreken. Het systeem kan nog veel verder gaan en bijvoorbeeld meteen de openbaar toegankelijke, recent gedane uitingen in de sociale media in kaart brengen. Zo kan de receptie lezen dat de gast een vluchtvertraging van twee uur had. Bij het welkom kan dan rekening gehouden worden met een wat minder zonnig humeur. Ook in het restaurant geeft een instrument als Google Glass de mogelijkheid om bijvoorbeeld detailinformatie over ingrediënten en bereidingswijzen, maar ook over wijnadviezen direct bij de hand te hebben. En dat is nog maar het begin. Uiteindelijk wordt iedereen zijn eigen Big Brother.

Sander Allegro

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: