Column Sander Allegro: Brand!

1 november 2017 | Sander Allegro

Kent u de hotels van Akaryn? Of van Baccarat? Centavia dan? Het is een greep uit de enorme collectie hotel brands die op de website van HospitalityNet keurig bijeen zijn gebracht. Het zijn er maar liefs 678 en het aantal is groeiende. Met name de grote ketens zijn druk doende hun brand portfolio uit te breiden. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Zo meldde Hilton’s Vice President of global brands eind vorig jaar dat hij ruimte zag voor zeker vijf nieuw te ontwikkelen brands als aanvulling op de reeds bestaande collectie van dertien labels. Deze week werd op het Skift congres bekend gemaakt dat Hilton serieuze plannen heeft voor het lanceren van een ‘urban microtel’, door de topman poëtisch omschreven als een ‘hostel on steroids’. Daarnaast heeft Hilton plannen voor het lanceren van een ‘5 sterren plus’ label. 

Ook Marriott/Starwood laat zich niet onbetuigd en heeft inmiddels een gecombineerde portefeuille met dertig labels en het valt op dat met name de softere labels als AC Hotels, Autograph Collection en Tribute Portfolio groeien als kool. En natuurlijk mag de ‘uitvinder’ van de hotelportfolio, ACCOR, niet ontbreken. Deze wereldspeler telt na de laatste overnames een collectie van maar liefst 23 merken en heeft al decennialang de strategie om in alle marktsegmenten vertegenwoordigd te zijn. 

Deze merkstrategie lijkt nu door de andere grote spelers te worden overgenomen. De portfolio’s van de ketens strekken zich uit van budgethotels en zelfs hostelachtige concepten tot hotels in het top luxury segment. Ik moet eerlijk bekennen dat ik aan het begin van de online revolutie, in de jaren negentig, had verwacht dat branding aan belang zou inboeten. Ik ging er vanuit dat een merk vooral fungeert als een belofte en daarmee een alternatief was voor ‘echte’ informatie, die via internet beschikbaar zou komen.

Maar het tegengestelde is gebeurd; brands zijn belangrijker dan ooit. Het lijkt erop dat de grote ketens met het lanceren van soft brands een strategie hebben om kleine ketens en individuele hotels een alternatief te bieden voor de distributie via OTA’s. Door grote portfolio’s op te bouwen ontstaat er meer massa met bijbehorende traffic op de eigen reserveringskanalen. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor de merkenteller op 1000 staat.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: