Column Sander Allegro: Brand!

1 november 2017 | Sander Allegro

Kent u de hotels van Akaryn? Of van Baccarat? Centavia dan? Het is een greep uit de enorme collectie hotel brands die op de website van HospitalityNet keurig bijeen zijn gebracht. Het zijn er maar liefs 678 en het aantal is groeiende. Met name de grote ketens zijn druk doende hun brand portfolio uit te breiden. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Zo meldde Hilton’s Vice President of global brands eind vorig jaar dat hij ruimte zag voor zeker vijf nieuw te ontwikkelen brands als aanvulling op de reeds bestaande collectie van dertien labels. Deze week werd op het Skift congres bekend gemaakt dat Hilton serieuze plannen heeft voor het lanceren van een ‘urban microtel’, door de topman poëtisch omschreven als een ‘hostel on steroids’. Daarnaast heeft Hilton plannen voor het lanceren van een ‘5 sterren plus’ label. 

Ook Marriott/Starwood laat zich niet onbetuigd en heeft inmiddels een gecombineerde portefeuille met dertig labels en het valt op dat met name de softere labels als AC Hotels, Autograph Collection en Tribute Portfolio groeien als kool. En natuurlijk mag de ‘uitvinder’ van de hotelportfolio, ACCOR, niet ontbreken. Deze wereldspeler telt na de laatste overnames een collectie van maar liefst 23 merken en heeft al decennialang de strategie om in alle marktsegmenten vertegenwoordigd te zijn. 

Deze merkstrategie lijkt nu door de andere grote spelers te worden overgenomen. De portfolio’s van de ketens strekken zich uit van budgethotels en zelfs hostelachtige concepten tot hotels in het top luxury segment. Ik moet eerlijk bekennen dat ik aan het begin van de online revolutie, in de jaren negentig, had verwacht dat branding aan belang zou inboeten. Ik ging er vanuit dat een merk vooral fungeert als een belofte en daarmee een alternatief was voor ‘echte’ informatie, die via internet beschikbaar zou komen.

Maar het tegengestelde is gebeurd; brands zijn belangrijker dan ooit. Het lijkt erop dat de grote ketens met het lanceren van soft brands een strategie hebben om kleine ketens en individuele hotels een alternatief te bieden voor de distributie via OTA’s. Door grote portfolio’s op te bouwen ontstaat er meer massa met bijbehorende traffic op de eigen reserveringskanalen. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor de merkenteller op 1000 staat.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: