Column Sander Allegro: Brand!

1 november 2017 | Sander Allegro

Kent u de hotels van Akaryn? Of van Baccarat? Centavia dan? Het is een greep uit de enorme collectie hotel brands die op de website van HospitalityNet keurig bijeen zijn gebracht. Het zijn er maar liefs 678 en het aantal is groeiende. Met name de grote ketens zijn druk doende hun brand portfolio uit te breiden. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Zo meldde Hilton’s Vice President of global brands eind vorig jaar dat hij ruimte zag voor zeker vijf nieuw te ontwikkelen brands als aanvulling op de reeds bestaande collectie van dertien labels. Deze week werd op het Skift congres bekend gemaakt dat Hilton serieuze plannen heeft voor het lanceren van een ‘urban microtel’, door de topman poëtisch omschreven als een ‘hostel on steroids’. Daarnaast heeft Hilton plannen voor het lanceren van een ‘5 sterren plus’ label. 

Ook Marriott/Starwood laat zich niet onbetuigd en heeft inmiddels een gecombineerde portefeuille met dertig labels en het valt op dat met name de softere labels als AC Hotels, Autograph Collection en Tribute Portfolio groeien als kool. En natuurlijk mag de ‘uitvinder’ van de hotelportfolio, ACCOR, niet ontbreken. Deze wereldspeler telt na de laatste overnames een collectie van maar liefst 23 merken en heeft al decennialang de strategie om in alle marktsegmenten vertegenwoordigd te zijn. 

Deze merkstrategie lijkt nu door de andere grote spelers te worden overgenomen. De portfolio’s van de ketens strekken zich uit van budgethotels en zelfs hostelachtige concepten tot hotels in het top luxury segment. Ik moet eerlijk bekennen dat ik aan het begin van de online revolutie, in de jaren negentig, had verwacht dat branding aan belang zou inboeten. Ik ging er vanuit dat een merk vooral fungeert als een belofte en daarmee een alternatief was voor ‘echte’ informatie, die via internet beschikbaar zou komen.

Maar het tegengestelde is gebeurd; brands zijn belangrijker dan ooit. Het lijkt erop dat de grote ketens met het lanceren van soft brands een strategie hebben om kleine ketens en individuele hotels een alternatief te bieden voor de distributie via OTA’s. Door grote portfolio’s op te bouwen ontstaat er meer massa met bijbehorende traffic op de eigen reserveringskanalen. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor de merkenteller op 1000 staat.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: