Column Sander Allegro: Brand!

1 november 2017 | Sander Allegro

Kent u de hotels van Akaryn? Of van Baccarat? Centavia dan? Het is een greep uit de enorme collectie hotel brands die op de website van HospitalityNet keurig bijeen zijn gebracht. Het zijn er maar liefs 678 en het aantal is groeiende. Met name de grote ketens zijn druk doende hun brand portfolio uit te breiden. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Zo meldde Hilton’s Vice President of global brands eind vorig jaar dat hij ruimte zag voor zeker vijf nieuw te ontwikkelen brands als aanvulling op de reeds bestaande collectie van dertien labels. Deze week werd op het Skift congres bekend gemaakt dat Hilton serieuze plannen heeft voor het lanceren van een ‘urban microtel’, door de topman poëtisch omschreven als een ‘hostel on steroids’. Daarnaast heeft Hilton plannen voor het lanceren van een ‘5 sterren plus’ label. 

Ook Marriott/Starwood laat zich niet onbetuigd en heeft inmiddels een gecombineerde portefeuille met dertig labels en het valt op dat met name de softere labels als AC Hotels, Autograph Collection en Tribute Portfolio groeien als kool. En natuurlijk mag de ‘uitvinder’ van de hotelportfolio, ACCOR, niet ontbreken. Deze wereldspeler telt na de laatste overnames een collectie van maar liefst 23 merken en heeft al decennialang de strategie om in alle marktsegmenten vertegenwoordigd te zijn. 

Deze merkstrategie lijkt nu door de andere grote spelers te worden overgenomen. De portfolio’s van de ketens strekken zich uit van budgethotels en zelfs hostelachtige concepten tot hotels in het top luxury segment. Ik moet eerlijk bekennen dat ik aan het begin van de online revolutie, in de jaren negentig, had verwacht dat branding aan belang zou inboeten. Ik ging er vanuit dat een merk vooral fungeert als een belofte en daarmee een alternatief was voor ‘echte’ informatie, die via internet beschikbaar zou komen.

Maar het tegengestelde is gebeurd; brands zijn belangrijker dan ooit. Het lijkt erop dat de grote ketens met het lanceren van soft brands een strategie hebben om kleine ketens en individuele hotels een alternatief te bieden voor de distributie via OTA’s. Door grote portfolio’s op te bouwen ontstaat er meer massa met bijbehorende traffic op de eigen reserveringskanalen. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor de merkenteller op 1000 staat.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

In het Waldorf Astoria in Amsterdam interviewde Roberto Payer afgelopen dinsdagmiddag de CEO van KLM, Pieter Elbers. Het uitgewerkte interview zal verschijnen in de september-editie van Hospitality Management, waarvan Roberto Payer de gasthoofdredacteur is. In eerdere gesprekken over de invulling...

Opening
Moxy opent haar deuren in Hoofddorp

Op 4 augustus 2020 heeft het Moxy Amsterdam Schiphol Airport officieel haar deuren geopend. Een dag eerder was de officiële opening. Een gezellig intiem feestje met een sfeer en uitstraling die zo goed bij Moxy passen; laid-back, speels (letterlijk, er zijn overal spelletjes te doen) en allesbe...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Hotelketens Internationaal
Hotelketen uitgelicht: Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality is het overkoepelende merk van Steigenberger Hotels AG. Inmiddels is het een internationale, dynamische merkfamilie en wordt gekenmerkt door de waarden van passie, perfectie, zorgzaamheid, traditie en visie. Het bedrijf kijkt terug op een rijke geschiedenis van bijna 90 jaar. Ee...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: