Sander Allegro: Oud spel, nieuwe regels

11 oktober 2005 | Sander Allegro

We raken er inmiddels aan gewend: de 'nieuwe' tussenhandel die de hotelsector de afgelopen vijf jaar volledig op zijn kop heeft gezet. Ik heb het natuurlijk vooral over giganten als Hotels en Expedia (al weer enige tijd behorend tot hetzelfde concern), ons eigen Nederlandse Bookings (onlangs voor 101 miljoen euro overgenomen door het beursgenoteerde Amerikaanse bedrijf  Priceline.com), maar zeker ook Bookit, dat met 'weekendje weg' en 'nachtje weg' een belangrijke positie inneemt.

De grote ketens lijken zich langzamerhand aan de nieuwe realiteit aan te passen. Rigoureuze maatregelen als het lukraak 'dumpen' van kamers, of het volledig in de ban doen van deze tussenhandel, hebben plaatsgemaakt voor actief strategisch beleid. De meeste ketens en groepen hebben inmiddels revenuemanagers in dienst wier taak het is om het complexe stelsel van distributiekanalen te managen en te zorgen voor een 'single image inventory', een situatie waarbij de prijzen van kamers in alle distributiekanalen gelijk zijn.

Ook zelfstandige hotelondernemers leren het instrument steeds beter te gebruiken. Sommigen kiezen er voor hun hele kamervoorraad via deze kanalen te verkopen. In feite komt dat neer op het uitbesteden van je sales, en als je het zo beschouwd, valt dat commissiebedrag best mee. Maar er treedt nog een ander fenomeen op: waar hotelsales altijd was gericht op de te realiseren kamerprijs, wordt nu een nieuwe strategie omarmd: meer verkopen. De prijsbewuste consument struint het internet af op zoek naar mooie aanbiedingen; die zijn er volop! Voor 100 euro twee nachten met twee personen in een viersterrenhotel is allang geen uitdaging meer. Voor 25 euro meer ligt zelfs een vijfsterrenhotel in het verschiet. De prijsgevoelige consument weet dat maar al te goed.

Van die 100 euro kan het hotel niet leven en dus moeten de bestedingen worden opgekrikt. Het begint met de mogelijkheid van een 'upgrade'. Dat kan per mail van tevoren worden aangeboden of ter plekke bij de receptie. Zeg maar eens nee als man, wanneer je net met je partner bij de receptie staat; daar wordt je een upgrade aangeboden naar een deluxe kamer, voor een nominaal bedrag!

Bij Landgoed Avegoor in Ellecom hebben ze dat goed begrepen; daar wordt dit consequent gedaan. Maar er is meer dan alleen de kamer. En juist daar gaat het vaak mis: de prijsgevoelige consument heeft niets met een dure minibar, niets met het (veel te dure) ontbijt van 22,50 en niets met de dure drankjes in de bar. Waarom alleen 'yielden' met je kamerproduct? Wat dacht je van een twee-voor-de-prijs-van-één-ontbijt? Of een 'happy hour' in de minibar, geldig gedurende het weekend? 20% Van je restaurantbesteding als drinktegoed in de bar? Juist de prijsgevoelige consument kan hiermee worden aangesproken. Het spel om de knikkers begint pas echt als de gasten binnenkomen!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: