Sander Allegro: Een kamer is een kamer is een kamer

22 februari 2000 | Sander Allegro

Als je de experts mag geloven, is de hotelkamer hard op weg om tot een ‘commodity’ te verworden. Een goed Nederlands woord bestaat niet, maar ‘bulkgoed’ komt aardig in de buurt. Bekende commodities zijn koffiebonen, ijzererts en sinaasappelconcentraat. IJzererts = ijzererts = ijzererts; veel verschil valt niet te ontdekken. Er is een beperkt aantal kwaliteiten, maar over het algemeen bieden de productkenmerken van dit handelsgoed nauwelijks mogelijkheden om onderscheid aan te brengen. Commodities hebben drie kenmerken: A. De markt wordt sterk gestuurd door prijsconcurrentie; B. Ze hebben uniforme producteigenschappen; C. Er is sprake van een zogenaamde ‘marketmaker’ (iemand die grote voorraden van het product inkoopt om er mee te speculeren, dan wel om in de eigen productiebehoefte te voorzien).

Maar hoe zit dat dan met hotelkamers, hoor ik u tegenwerpen. De prijs alleen is toch zeker  niet zaligmakend! We hebben toch te maken met allerlei andere marktmechanismen? Hotelkamers zijn toch allemaal verschillend en niet zo vergelijkbaar als brokken ijzererts? En die centrale inkopersrol is ook nog weinig terug te vinden in de markt. Al die argumenten verdienen een nadere verkenning in het licht van de nieuwe economie.

Met de sterke opmars van het internetgebruik verandert de dynamiek van de boekingsmarkt fundamenteel. Waar veel reizigers zich nu nog laten leiden door bekende ketens en hun loyaliteitsprogramma’s, lijkt een nieuwe boekingsmethode in opmars. In plaats van te kiezen op basis van een bekende merknaam, kiezen steeds meer reizigers op basis van objectieve criteria. Ze geven op wat voor kamer ze zoeken, welke faciliteiten ze wensen, wat ze willen betalen en sturen hun wensenlijstje vervolgens het internet op. Op die manier kan een verstokte Hilton-ganger opeens bij het onafhankelijke hotel ‘In den Vergulden Kip’ uitkomen. Puur op basis van objectieve criteria.

Maar hoe zit het dan met dat gebrek aan verschillen in productkenmerken? Laten we eerlijk zijn; het gros van de hotelkamers in de wereld wordt gekenmerkt door een hoog standaardgehalte. De pers besteedt natuurlijk veel aandacht aan bijzondere kamertypes, maar de meeste hotelkamers zijn volstrekt inwisselbaar. Sterker nog: uit een informele test waarbij topmanagers van de grote hotelketens foto’s van hotelkamers van hun eigen keten werden voorgelegd, bleek dat men niet in staat was het eigen product van dat van de concurrenten te onderscheiden. Laat staan dat de gast dat wel kan.

In combinatie met de opkomst van nieuwe boekingstussenpersonen op internet, de zogenaamde ‘infomediairs’ is het rijtje kenmerken compleet. Deze nieuwe internetbedrijven kopen voorraden overgebleven kamers op en bieden die aan volgens een veilingmechanisme. De potentiële gast geeft op wat hij zoekt en wat hij wil betalen, en de computer komt vervolgens terug met een aanbod. Op sommige van deze sites wordt de hotelkamer ‘anoniem’ aangeboden: de gast weet niet waar hij precies boekt, maar beschikt alleen over een globale omschrijving. Het kan hem ook niet schelen. Een hotelkamer is immers een hotelkamer…

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: