Sander Allegro: Een kamer is een kamer is een kamer

22 februari 2000 | Sander Allegro

Als je de experts mag geloven, is de hotelkamer hard op weg om tot een ‘commodity’ te verworden. Een goed Nederlands woord bestaat niet, maar ‘bulkgoed’ komt aardig in de buurt. Bekende commodities zijn koffiebonen, ijzererts en sinaasappelconcentraat. IJzererts = ijzererts = ijzererts; veel verschil valt niet te ontdekken. Er is een beperkt aantal kwaliteiten, maar over het algemeen bieden de productkenmerken van dit handelsgoed nauwelijks mogelijkheden om onderscheid aan te brengen. Commodities hebben drie kenmerken: A. De markt wordt sterk gestuurd door prijsconcurrentie; B. Ze hebben uniforme producteigenschappen; C. Er is sprake van een zogenaamde ‘marketmaker’ (iemand die grote voorraden van het product inkoopt om er mee te speculeren, dan wel om in de eigen productiebehoefte te voorzien).

Maar hoe zit dat dan met hotelkamers, hoor ik u tegenwerpen. De prijs alleen is toch zeker  niet zaligmakend! We hebben toch te maken met allerlei andere marktmechanismen? Hotelkamers zijn toch allemaal verschillend en niet zo vergelijkbaar als brokken ijzererts? En die centrale inkopersrol is ook nog weinig terug te vinden in de markt. Al die argumenten verdienen een nadere verkenning in het licht van de nieuwe economie.

Met de sterke opmars van het internetgebruik verandert de dynamiek van de boekingsmarkt fundamenteel. Waar veel reizigers zich nu nog laten leiden door bekende ketens en hun loyaliteitsprogramma’s, lijkt een nieuwe boekingsmethode in opmars. In plaats van te kiezen op basis van een bekende merknaam, kiezen steeds meer reizigers op basis van objectieve criteria. Ze geven op wat voor kamer ze zoeken, welke faciliteiten ze wensen, wat ze willen betalen en sturen hun wensenlijstje vervolgens het internet op. Op die manier kan een verstokte Hilton-ganger opeens bij het onafhankelijke hotel ‘In den Vergulden Kip’ uitkomen. Puur op basis van objectieve criteria.

Maar hoe zit het dan met dat gebrek aan verschillen in productkenmerken? Laten we eerlijk zijn; het gros van de hotelkamers in de wereld wordt gekenmerkt door een hoog standaardgehalte. De pers besteedt natuurlijk veel aandacht aan bijzondere kamertypes, maar de meeste hotelkamers zijn volstrekt inwisselbaar. Sterker nog: uit een informele test waarbij topmanagers van de grote hotelketens foto’s van hotelkamers van hun eigen keten werden voorgelegd, bleek dat men niet in staat was het eigen product van dat van de concurrenten te onderscheiden. Laat staan dat de gast dat wel kan.

In combinatie met de opkomst van nieuwe boekingstussenpersonen op internet, de zogenaamde ‘infomediairs’ is het rijtje kenmerken compleet. Deze nieuwe internetbedrijven kopen voorraden overgebleven kamers op en bieden die aan volgens een veilingmechanisme. De potentiële gast geeft op wat hij zoekt en wat hij wil betalen, en de computer komt vervolgens terug met een aanbod. Op sommige van deze sites wordt de hotelkamer ‘anoniem’ aangeboden: de gast weet niet waar hij precies boekt, maar beschikt alleen over een globale omschrijving. Het kan hem ook niet schelen. Een hotelkamer is immers een hotelkamer…

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Verbouwen
City Resort Hotel Leiden realiseert nieuw Meeting & Event Center

City Resort Hotel Leiden gaat haar huidige Meeting & Event Center uitbreiden en vernieuwen. Het Meeting & Event Center van City Resort Hotel Leiden komt op de vijfde verdieping van het Level-gebouw aan de Bargelaan, direct naast het Centraal Station en krijgt een oppervlakte van maar liefst ...

Van der Valk
Cantharel’s keukentafel verbindt gast met eten

Vanaf 1 november start Van der Valk Hotel Apeldoorn-de Cantharel met een nieuwe initiatief. Gasten kunnen vanaf dat moment ook dineren aan Cantharel’s Keukentafel. Een culinair avondje uit in het naast het hotel gelegen landhuis waar ze onder leiding van chef-kok Justa van Ryssen en sommelier...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: