Column Sander Allegro: Eigen verantwoordelijkheid werkt

11 juni 1999 | Redactie

Een aantal jaren geleden werd voor het eerst geëxperimenteerd met 'zichzelf controlerende' kamermeisjes. In traditionele hotels maakt het kamermeisje de kamer schoon, waarna een 'housekeeper' de kamer controleert. Pas als de controle is uitgevoerd, wordt de kamer vrij ge­geven. In het systeem van zelfcontrole, doet het kamermeisje het allemaal zelf.

Zo zijn de kamers eerder beschikbaar, wordt het takenpakket breder en dieper (interessantere baan met hoger salaris) en kan een leidinggevende worden uitgespaard. Tel uit je winst.

Op een onlangs door de Hotelschool Den Haag en de IH&RA in het Leeuwenhorst Congres Centrum gehouden 'denkplatform' over 'human resources' in hotels, werd met internationale vertegenwoordigers uit de sector systematisch nagedacht over de toekomst van human resour­ces management. Uit de verschillende discussiegroepen kwam kristalhelder naar voren dat het tijd wordt voor een radicale ommezwaai in ons denken over het werken in hotels.

De hotelsector leunt zwaar op de menselijke inbreng: zonder mensen heb je geen gastvrijheid. Veel hôteliers hebben het terecht over hun personeel als de belangrijkste factor. Het is dan ook niet verwonderlijk dat men met enige schrik naar de toekomst kijkt. In veel landen treedt im­mers een tekort aan arbeidskrachten op. Met de verwachte groei van het toerisme in de vol­gende decennia zal het tekort alleen maar verder toenemen. Het is tijd voor een nadere kijk op hoe wordt omgegaan met die 'belangrijkste factor'.

Bij een bezoek aan de personeelsruimten van veel buitenlandse hotels is er weinig van die met de mond beleden belangrijkheid terug te vinden: de personeelsingang ligt naast de vuilcontai­ner; kleed? en doucheruimten zijn haveloos; het personeelsrestaurant is gevestigd in een dag­lichtloze kelderruimte; de personeelsmanager is gehuisvest in een kantoor van het type bezem­kast. Ook de manier waarop de belangrijkste factor geworven wordt is interessant. Wereldwijd zien we hetzelfde beeld: kleine, goedkope advertenties die allemaal min of meer hetzelfde vra­gen. Ook de selectieprocedure stelt weinig voor: wie er niet al te afwijkend uit ziet, kan direct beginnen. Over de arbeidsvoorwaarden valt dikwijls weinig positiefs te melden: lange uren, weinig loon en een grote afhankelijkheid van fooien.

De ommezwaai in het denken moet leiden tot de omslag van een lage beloning, behorende bij een laag prestatieniveau, naar een hoge beloning die hoort bij een hoog prestatieniveau. In dit systeem stel je hogere eisen aan je medewerkers en hun productiviteit, maar betaal je ook voor deze hogere prestaties. Het zichzelf controlerende kamermeisje 'werkt', en andere, kleinschalig opgezette experimenten in Europa en in het Verre Oosten tonen hetzelfde beeld: het werkt; het heeft succes. En succes betekent blije gasten, blije aandeelhouders en blije medewerkers.

Auteur: Sander Allegro

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: