Column Sander Allegro: Eigen verantwoordelijkheid werkt

11 juni 1999 | Redactie

Een aantal jaren geleden werd voor het eerst geëxperimenteerd met 'zichzelf controlerende' kamermeisjes. In traditionele hotels maakt het kamermeisje de kamer schoon, waarna een 'housekeeper' de kamer controleert. Pas als de controle is uitgevoerd, wordt de kamer vrij ge­geven. In het systeem van zelfcontrole, doet het kamermeisje het allemaal zelf.

Zo zijn de kamers eerder beschikbaar, wordt het takenpakket breder en dieper (interessantere baan met hoger salaris) en kan een leidinggevende worden uitgespaard. Tel uit je winst.

Op een onlangs door de Hotelschool Den Haag en de IH&RA in het Leeuwenhorst Congres Centrum gehouden 'denkplatform' over 'human resources' in hotels, werd met internationale vertegenwoordigers uit de sector systematisch nagedacht over de toekomst van human resour­ces management. Uit de verschillende discussiegroepen kwam kristalhelder naar voren dat het tijd wordt voor een radicale ommezwaai in ons denken over het werken in hotels.

De hotelsector leunt zwaar op de menselijke inbreng: zonder mensen heb je geen gastvrijheid. Veel hôteliers hebben het terecht over hun personeel als de belangrijkste factor. Het is dan ook niet verwonderlijk dat men met enige schrik naar de toekomst kijkt. In veel landen treedt im­mers een tekort aan arbeidskrachten op. Met de verwachte groei van het toerisme in de vol­gende decennia zal het tekort alleen maar verder toenemen. Het is tijd voor een nadere kijk op hoe wordt omgegaan met die 'belangrijkste factor'.

Bij een bezoek aan de personeelsruimten van veel buitenlandse hotels is er weinig van die met de mond beleden belangrijkheid terug te vinden: de personeelsingang ligt naast de vuilcontai­ner; kleed? en doucheruimten zijn haveloos; het personeelsrestaurant is gevestigd in een dag­lichtloze kelderruimte; de personeelsmanager is gehuisvest in een kantoor van het type bezem­kast. Ook de manier waarop de belangrijkste factor geworven wordt is interessant. Wereldwijd zien we hetzelfde beeld: kleine, goedkope advertenties die allemaal min of meer hetzelfde vra­gen. Ook de selectieprocedure stelt weinig voor: wie er niet al te afwijkend uit ziet, kan direct beginnen. Over de arbeidsvoorwaarden valt dikwijls weinig positiefs te melden: lange uren, weinig loon en een grote afhankelijkheid van fooien.

De ommezwaai in het denken moet leiden tot de omslag van een lage beloning, behorende bij een laag prestatieniveau, naar een hoge beloning die hoort bij een hoog prestatieniveau. In dit systeem stel je hogere eisen aan je medewerkers en hun productiviteit, maar betaal je ook voor deze hogere prestaties. Het zichzelf controlerende kamermeisje 'werkt', en andere, kleinschalig opgezette experimenten in Europa en in het Verre Oosten tonen hetzelfde beeld: het werkt; het heeft succes. En succes betekent blije gasten, blije aandeelhouders en blije medewerkers.

Auteur: Sander Allegro

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: