Sander Allegro: Slapen en wakker liggen

16 december 2002 | Sander Allegro

Waar ligt de chief executive officer van een internationale hotelketen wakker van? Deze niet bijster originele, maar wel relevante vraag werd gesteld aan de grote bazen van Accor, Carlson, Starwood en Cendant, tijdens het congres van de International Hotel & Restaurant Association in New York. Daar werd duidelijk dat de sterke opmars van hotelboekingssites op het internet grote zorgen baart.

In een poging hun hotels vol te krijgen, geven hotelmanagers massaal hun kamervoorraad in handen van intermediairs die de kamers tegen lage prijzen online aanbieden. Volgens een van de CEO’s is het ‘een drug waar veel general managers verslaafd aan zijn’; een drug die bovendien ‘levensgevaarlijk’ is. De grote bazen willen gezamenlijk ten strijde trekken tegen dit monster. Ferme taal! Maar nu de gast. Die is zich in toenemende mate bewust van de mogelijkheid om te onderhandelen; hij weet dat hotelkamers voor beduidend verschillende prijzen worden aangeboden. Waar hij zich vroeger vaag bewust was van het bestaan van een ‘rack rate’ en een ‘corporate rate’, beseft hij nu dat er veel meer keuze is.

De transparantie wordt steeds groter. De consument wil kunnen vergelijken. Kiezen via het internet biedt die mogelijkheid. Zo ervoer ik onlangs zelf toen ik een kamer wilde boeken. Het congreshotel werd aangeboden voor 250 dollar (exclusief ontbijt en exclusief ruim 30 dollar tax!). Na enige uren op het internet te hebben doorgebracht - je moet er wat voor over hebben... - vond ik een goede deal via Travelocity. Een kamer in het centraal gelegen New York Hilton voor een gemiddelde kamerprijs van 199 dollar per nacht. Gemiddeld, want voor mijn vijfdaagse verblijf werd voor iedere nacht een andere prijs bepaald, variërend van 179 voor de goedkope zondagnacht tot 229 voor de dure dinsdagnacht. Yield management in optima forma.

Ook het Time Hotel maakte een kans. Of dat een betere keus zou zijn geweest kunt u lezen in de column van Ewout Hoogendoorn. Maar het Hilton was niet alleen goedkoop, het werd ook gunstig beoordeeld door gasten die op de Travelocity-site hun oordeel gaven.

Gewapend met mijn electronische bevestiging en mijn Hilton Honors loyaltycard meldde ik mij aan de balie van het hotel. Meteen werd mij duidelijk gemaakt dat het loyaltyprogramma niet gold voor internetboekers. Het werd erger: in mijn kamer (een soort bezemkast) was het aantal door liften veroorzaakte decibellen zo hoog dat slapen niet tot de haalbare activiteiten behoorde. Gelukig bleek men gevoelig voor mijn bezwaren en werd - na enig aandringen - een betere kamer gevonden. ‘Als u een goede kamer wilt, kunt u maar beter niet meer via zulke sites boeken,’ vertrouwde de receptionist mij toe.

Heb ik iets aan zijn advies? De mogelijkheid om het aanbod van verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken, ontbreekt op de sites van de verschillende ketens. De garantie dat je via direct bij het hotel geboekt boekingen altijd de beste prijs betaalt - een belofte die Starwood waar maakt -, in combinatie met de mogelijkheid om te vergelijken, lijkt  de enige oplossing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: