Sander Allegro: Slapen en wakker liggen

16 december 2002 | Sander Allegro

Waar ligt de chief executive officer van een internationale hotelketen wakker van? Deze niet bijster originele, maar wel relevante vraag werd gesteld aan de grote bazen van Accor, Carlson, Starwood en Cendant, tijdens het congres van de International Hotel & Restaurant Association in New York. Daar werd duidelijk dat de sterke opmars van hotelboekingssites op het internet grote zorgen baart.

In een poging hun hotels vol te krijgen, geven hotelmanagers massaal hun kamervoorraad in handen van intermediairs die de kamers tegen lage prijzen online aanbieden. Volgens een van de CEO’s is het ‘een drug waar veel general managers verslaafd aan zijn’; een drug die bovendien ‘levensgevaarlijk’ is. De grote bazen willen gezamenlijk ten strijde trekken tegen dit monster. Ferme taal! Maar nu de gast. Die is zich in toenemende mate bewust van de mogelijkheid om te onderhandelen; hij weet dat hotelkamers voor beduidend verschillende prijzen worden aangeboden. Waar hij zich vroeger vaag bewust was van het bestaan van een ‘rack rate’ en een ‘corporate rate’, beseft hij nu dat er veel meer keuze is.

De transparantie wordt steeds groter. De consument wil kunnen vergelijken. Kiezen via het internet biedt die mogelijkheid. Zo ervoer ik onlangs zelf toen ik een kamer wilde boeken. Het congreshotel werd aangeboden voor 250 dollar (exclusief ontbijt en exclusief ruim 30 dollar tax!). Na enige uren op het internet te hebben doorgebracht - je moet er wat voor over hebben... - vond ik een goede deal via Travelocity. Een kamer in het centraal gelegen New York Hilton voor een gemiddelde kamerprijs van 199 dollar per nacht. Gemiddeld, want voor mijn vijfdaagse verblijf werd voor iedere nacht een andere prijs bepaald, variërend van 179 voor de goedkope zondagnacht tot 229 voor de dure dinsdagnacht. Yield management in optima forma.

Ook het Time Hotel maakte een kans. Of dat een betere keus zou zijn geweest kunt u lezen in de column van Ewout Hoogendoorn. Maar het Hilton was niet alleen goedkoop, het werd ook gunstig beoordeeld door gasten die op de Travelocity-site hun oordeel gaven.

Gewapend met mijn electronische bevestiging en mijn Hilton Honors loyaltycard meldde ik mij aan de balie van het hotel. Meteen werd mij duidelijk gemaakt dat het loyaltyprogramma niet gold voor internetboekers. Het werd erger: in mijn kamer (een soort bezemkast) was het aantal door liften veroorzaakte decibellen zo hoog dat slapen niet tot de haalbare activiteiten behoorde. Gelukig bleek men gevoelig voor mijn bezwaren en werd - na enig aandringen - een betere kamer gevonden. ‘Als u een goede kamer wilt, kunt u maar beter niet meer via zulke sites boeken,’ vertrouwde de receptionist mij toe.

Heb ik iets aan zijn advies? De mogelijkheid om het aanbod van verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken, ontbreekt op de sites van de verschillende ketens. De garantie dat je via direct bij het hotel geboekt boekingen altijd de beste prijs betaalt - een belofte die Starwood waar maakt -, in combinatie met de mogelijkheid om te vergelijken, lijkt  de enige oplossing.

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomst. Daarbij wo...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: