Sander Allegro: Slapen en wakker liggen

16 december 2002 | Sander Allegro

Waar ligt de chief executive officer van een internationale hotelketen wakker van? Deze niet bijster originele, maar wel relevante vraag werd gesteld aan de grote bazen van Accor, Carlson, Starwood en Cendant, tijdens het congres van de International Hotel & Restaurant Association in New York. Daar werd duidelijk dat de sterke opmars van hotelboekingssites op het internet grote zorgen baart.

In een poging hun hotels vol te krijgen, geven hotelmanagers massaal hun kamervoorraad in handen van intermediairs die de kamers tegen lage prijzen online aanbieden. Volgens een van de CEO’s is het ‘een drug waar veel general managers verslaafd aan zijn’; een drug die bovendien ‘levensgevaarlijk’ is. De grote bazen willen gezamenlijk ten strijde trekken tegen dit monster. Ferme taal! Maar nu de gast. Die is zich in toenemende mate bewust van de mogelijkheid om te onderhandelen; hij weet dat hotelkamers voor beduidend verschillende prijzen worden aangeboden. Waar hij zich vroeger vaag bewust was van het bestaan van een ‘rack rate’ en een ‘corporate rate’, beseft hij nu dat er veel meer keuze is.

De transparantie wordt steeds groter. De consument wil kunnen vergelijken. Kiezen via het internet biedt die mogelijkheid. Zo ervoer ik onlangs zelf toen ik een kamer wilde boeken. Het congreshotel werd aangeboden voor 250 dollar (exclusief ontbijt en exclusief ruim 30 dollar tax!). Na enige uren op het internet te hebben doorgebracht - je moet er wat voor over hebben... - vond ik een goede deal via Travelocity. Een kamer in het centraal gelegen New York Hilton voor een gemiddelde kamerprijs van 199 dollar per nacht. Gemiddeld, want voor mijn vijfdaagse verblijf werd voor iedere nacht een andere prijs bepaald, variërend van 179 voor de goedkope zondagnacht tot 229 voor de dure dinsdagnacht. Yield management in optima forma.

Ook het Time Hotel maakte een kans. Of dat een betere keus zou zijn geweest kunt u lezen in de column van Ewout Hoogendoorn. Maar het Hilton was niet alleen goedkoop, het werd ook gunstig beoordeeld door gasten die op de Travelocity-site hun oordeel gaven.

Gewapend met mijn electronische bevestiging en mijn Hilton Honors loyaltycard meldde ik mij aan de balie van het hotel. Meteen werd mij duidelijk gemaakt dat het loyaltyprogramma niet gold voor internetboekers. Het werd erger: in mijn kamer (een soort bezemkast) was het aantal door liften veroorzaakte decibellen zo hoog dat slapen niet tot de haalbare activiteiten behoorde. Gelukig bleek men gevoelig voor mijn bezwaren en werd - na enig aandringen - een betere kamer gevonden. ‘Als u een goede kamer wilt, kunt u maar beter niet meer via zulke sites boeken,’ vertrouwde de receptionist mij toe.

Heb ik iets aan zijn advies? De mogelijkheid om het aanbod van verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken, ontbreekt op de sites van de verschillende ketens. De garantie dat je via direct bij het hotel geboekt boekingen altijd de beste prijs betaalt - een belofte die Starwood waar maakt -, in combinatie met de mogelijkheid om te vergelijken, lijkt  de enige oplossing.

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Jan Luyken Hotel geopend

Vandaag opent Jan Luyken Hotel, een eigenzinnig viersterren boutique hotel in een aantal oude herenhuizen in het hart van het Museumkwartier. Gelegen op steenworpafstand van de P.C.Hooftstraat, het Museumplein, het Concertgebouw en het Vondelpark is Jan Luyken een fijne uitvalsbasis voor gasten die ...

Hotel & Recht
De rol van knowhow in een franchiseketen wordt bedreigd

De licentie van intellectuele eigendomsrechten, waaronder de formule, en de overdracht van knowhow vormt een belangrijk element van een franchiseovereenkomst naast uniformiteit, kwaliteit en controle daarvan door de franchisegever. De franchisegever verstrekt doorgaans operationele, commerciële ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Interview Ewout Hoogendoorn
De visie van John Fentener van Vlissingen

Met een omzet van 27,5 miljard dollar - inclusief 10,9 miljard dollar partneromzet in 2019 - is BCD Travel een van de grootste zakenreisorganisaties ter wereld. Oprichter John Fentener van Vlissingen loodst zijn multinational door de storm van de coronacrisis heen. In gesprek met Ewout Hoogendoorn d ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: