Sander Allegro: Er wordt over u gepraat

14 december 2004 | Sander Allegro

'Vraagje: ik heb volgende maand een "stopover" van 16 uur op de luchthaven van Amsterdam. Kan ik beter een hotel op de luchthaven nemen of in de stad?' Deze vraag van een Texaan treft u aan op www.flyertalk.com, een van de grootste websites waar frequente reizigers elkaar vragen om wenken en adviezen. Bovenstaande vraag leverde binnen enkele dagen een groot aantal antwoorden van andere forumleden op. Zij adviseerden de vrager allemaal om niet een duur hotel op Schiphol te nemen, maar om - via een internetbroker - een goedkoop hotel in Amsterdam te boeken. Eén persoon adviseert de reiziger om helemaal niet naar een hotel te gaan: Gooi de spullen op Schiphol in een kluis, pak de trein naar de stad en geniet van alles wat Amsterdam te bieden heeft. Slapen kun je in het vliegtuig.

Wanneer u denkt dat dit een te veronachtzamen fenomeen is, vergist u zich. Er wordt over u gepraat en niet zo’n beetje ook. Het internet staat bol van de sites waarop reizigers informatie met elkaar uitwisselen over de ervaringen die zij tijdens hun reizen opdoen. Voor elke groep is er een plek. Zo zijn er verschillende sites voor zakenreizigers en toeristen, maar ook binnen die categorieën is er veel differentiatie naar afkomst, nationaliteit, sekse en wat dies meer zij.

Alleen al op de genoemde flyertalksite staan meer dan een miljoen meldingen van frequente reizigers, en dagelijks komen er zo’n 2000 bij. De gemiddelde inlogtijd van de geregistreerde gebruikers is 18 minuten; de gebruikers besteden er dus serieus tijd aan. Er is weinig bekend over de invloed van de adviezen van anonieme anderen op het reisgedrag, maar het zou mij niets verbazen als die invloed zeer groot is. Sommige luchtvaartmaatschappijen en grote hotelketens onderkennen de invloed van deze sites en hebben speciale medewerkers die zich - met open vizier - mengen in de internetdiscussies over hun hotels. Zonodig bieden zij compensatie aan voor ervaren ongemak.

Ook op het 'Thorn Tree forum', aangeboden door reisboekengigant Lonely Planet, wordt hevig gediscussieerd over hotels. Ook daar vliegen de adviezen je om de oren. 'Boek in Nederland nooit rechtstreeks bij het hotel, maar ga op internet shoppen,' adviseert Lindsay uit Auckland, Nieuw Zeeland. Haar voor iedereen zichtbare advies krijgt veel bijval en de URL’s van de lokaal opererende boekingssites in Nederland worden vlug opgelepeld.

Ik hoor u denken: Dat kan wel zo zijn, maar wat moet ik ermee? Op zijn minst kunt u ervoor zorgen dat u zich bewust bent van dit soort fenomenen en tijd vrij maken om met enige regelmaat een kijkje te nemen op dit soort sites. Niet alleen om te kijken wat ze over u zeggen, maar ook om te lezen wat men in het algemeen als reiziger ervaart. Dat kan waardevolle informatie zijn voor uw (marketing)plan van volgend jaar.  Gratis en voor niets op uw eigen PC; wat wilt u nog meer?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: