Sander Allegro: Koken zonder pannen

12 december 2001 | Sander Allegro

Koken zonder pannen; lijnen zonder lasten; rendementen zonder risico. Als er iets is wat iedereen aanspreekt, dan is het wel het bereiken van resultaat zonder inspanning en zonder ongunstige bijeffecten, zoals risico´s of kosten. Brigitte Kaandorp bezong het in ‘Leven Zonder Angst’.

Na 11 september lijkt dit ideaal verder weg dan ooit. De wijze waarop terroristen vliegtuigen en de posterijen hebben ingezet als moordwapen, zorgde voor grote paniek in de VS. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel Amerikaanse bedrijven een breed reisverbod hebben ingesteld voor hun medewerkers. Dat betekende een flinke aanslag op het internationale reizigersverkeer.

Zo’n besluit om niet meer te reizen is snel genomen, maar in de mondiale economie, waarin grote bedrijven opereren, kom je dan wel voor een probleem te staan. Hoe communiceer je met je collega’s in andere landen? Hoe demonstreer je een plan van aanpak aan die belangrijke klant, levend aan de andere kant van de aarde? Veel bedrijven maken hiervoor noodgedwongen gebruik van videoconferencing. Videoconferencing is een technische faciliteit die mensen in staat stelt om met beeld en geluid te communiceren met een in principe ongelimiteerd aantal deelnemers die op verschillende locaties zitten. Het systeem vereist dat alle betrokkenen beschikken over geavanceerde (en dus kostbare) apparatuur.

Videoconferencing bestaat al vele jaren, maar is tot op heden nooit het succes geworden dat men ervan verwachtte. De meeste mensen geven toch de voorkeur aan echt contact; zij nemen de ongemakken van het reizen voor lief. Ook zien veel deelnemers aan vergaderingen en conferenties het reizen als een uitje dat ze zich niet graag laten afnemen.

Maar dat was vóór 11 september. Gedwongen door de omstandigheden neemt het gebruik van videoconferencing sterk toe, en dat zou wel eens verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Met de sterk verbeterde technieken, vormen de huidige generatie videoconferencingapparaten een steeds beter alternatief. En als het reisverbod maar lang genoeg duurt, bestaat er kans op gewenning. De medewerkers zullen allengs videoconferencing gaan accepteren als een volwaardig alternatief.

Wanneer de zaken ook zonder te reizen gewoon doorgaan, zullen de bedrijven in de verleiding komen om de reisbeperkingen niet een twee drie op te heffen. Nog meer doemdenkerij, hoor ik een aantal van u verzuchten… Toch is de geschetste ontwikkeling op zich niet louter bedreigend; zij biedt ook kansen. Veel bedrijven kunnen zich immers de aanschaf van videoconferencingapparatuur niet veroorloven. Wellicht kan uw hotel uitkomst bieden. Daarnaast is het mijn stellige overtuiging dat een toegenomen gebruik van ‘high tech’ uiteindelijk toch weer zal leiden tot een toegenomen behoefte aan ‘high touch’. Onder invloed van deze ontwikkelingen zal de sociale component van zakenreizen in belang toenemen. En dat is gunstig voor de gemiddelde besteding.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: