Column Sander Allegro: Leading or leaving

23 juni 2015 | Sander Allegro

‘Independent hotels: Leading or leaving’ was de ronkende titel van een rapport dat we 20 jaar geleden met een aantal partijen opstelden. Het rapport bevatte een onderzoek naar de toekomst van onafhankelijke hotels. Kon het onafhankelijke hotel overleven, of moest het zich ‘laten ketenen’? Het internet stond in de kinderschoenen, maar het werd wel al duidelijk dat het in de toekomst groot zou worden. De grote vraag was wat dat voor hotels in het algemeen en voor onafhankelijke hotels in het bijzonder zou betekenen. We hadden nog geen idee van de opkomst en kracht van online travel agents en reviewsites, maar het werd wel duidelijk dat onafhankelijke hotels in hun strijd om te overleven, hun stinkende best zouden moeten doen om zich te onderscheiden van de ketenhotels.

Juist de onafhankelijke hotels konden een leidende positie innemen bij vernieuwing en innovatie in de branche. Terugkijkend met de kennis van nu is dat deels waarheid geworden. Hoewel veel belangrijke innovaties in de hotelsector sterk technologie gedreven zijn en (verder) ontwikkeld zijn door de grote ketens, is de conceptuele vernieuwing vooral van de kleine hotels gekomen. Met name de boutique en lifestyle- concepten waar design en kunst een grote rol spelen, hebben een enorme groei doorgemaakt. Zozeer zelfs dat de ketens en masse op zoek zijn gegaan naar mogelijkheden om dit succes te kopiëren in een ketenmodel, met als onbetwist pionier Starwood met de W-hotels.

In de 21e eeuw is het van belang dat een hotel een eigen karakter heeft, iets wat zelfs doorsijpelt in succesvol op standaardisatie gestoelde concepten als IBIS, dat zich nu presenteert in verschillende varianten. In de gehele economie zijn merken steeds belangrijker geworden en dat heeft zich in de hotellerie vertaalt in een grote groei van de merken, zowel in aantal als in waarde. Toch heeft ook het onafhankelijke hotel zich weten te handhaven, en lijkt er een grote waardering te zijn voor eigenzinnige concepten met een heldere signatuur. Enkele grote, karakteristieke hotels als het Rotterdamse Manhattan en recent het Amsterdamse Pulitzer hebben zich losgemaakt van ketens. Per saldo is van ontketening echter geen sprake: het aantal nieuwe brands – easyHotels, Andaz, nhow, Waldorf Astoria, en het hier ‘geboren’ citizenM – dat naar Nederland is gekomen is indrukwekkend. Ik verwacht dat de ketenhotels in onze merkgedreven economie nog wel even voort kunnen, zeker nu steeds meer franchiseconcepten ruimte laten voor individualiteit en authenticiteit. Toch is er zeker ook ruimte voor het geheel zelfstandige hotel, zeker als dat in staat is om zich met een helder concept te onderscheiden. Het is niet voor niets dat op Tripadvisor in veel steden de top-10 gewaardeerde hotels uit onafhankelijke hotels bestaat. Een overtuigend bewijs dat karaktervolle hotels zich niet hoeven te ‘ketenen’ om succesvol te zijn.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: