Column Sander Allegro: Hotelstop

19 september 2016 | Sander Allegro

‘Amsterdam dreigt te venetianiseren’, ‘Amsterdam één grote Efteling’. Koppen uit de Amsterdamse krant Het Parool, waarin voor- en tegenstanders van het toegenomen toerisme elkaar bestoken met argumenten. Het jarenlange beleid van de hoofdstad om meer toerisme aan te trekken lijkt te zijn geslaagd. Té goed, volgens een groeiend aantal critici. De hoofdstedelijke dienst onderzoek, informatie en statistiek heeft berekend dat alleen al in de eerste vier maanden van 2016 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, 11 procent meer hotelovernachtingen in de hoofdstad zijn geboekt. Ook kwamen er 4000 banen bij in de toeristische sector; een stijging van ruim 8 procent in vergelijking met 2015. Al met al neemt de druk op de stad toe, en daarmee ook het aantal klachten van de bewoners.

‘Het wordt tijd voor een hotelstop’, roepen de critici. Hoewel ik wel denk dat het belangrijk is om de negatieve effecten te mitigeren, ben ik van mening dat de groei van het toerisme vooral winst is. Met name de duurzame banengroei is een zegen in een economie waarin voortschrijdende technologisering steeds meer banen in het geding zal brengen. De groei van arbeidsintensieve sectoren als hotellerie en toerisme bieden een belangrijke steunpilaar voor de economie. Het is wel van belang dat er meer spreiding komt, zeker ook in gebieden die nog wat aan ontwikkeling te winnen hebben. In het verleden heeft met name de hotellerie bewezen een stabiliserende en stimulerende factor te zijn voor de directe omgeving. Toen in 1988 het Golden Tulip Barbizon Palace werd geopend op de kop van de - op dat moment - als ‘no-go area’ geldende Zeedijk in Amsterdam, was dat het startschot van een spectaculaire opleving van de directe omgeving. Hetzelfde effect werd bereikt toen het 5* hotel Kura Hulanda hotel opende in het als gevaarlijk beschouwde Otrobanda op Curaçao. Het bleek een zegen voor de buurt en voor de economie. Een ban op nieuwe hotels is daarom onwenselijk; mits goed gespreid vormen ze een steunpilaar voor duurzame economische groei.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: