Column Sander Allegro: Hotelstop

19 september 2016 | Sander Allegro

‘Amsterdam dreigt te venetianiseren’, ‘Amsterdam één grote Efteling’. Koppen uit de Amsterdamse krant Het Parool, waarin voor- en tegenstanders van het toegenomen toerisme elkaar bestoken met argumenten. Het jarenlange beleid van de hoofdstad om meer toerisme aan te trekken lijkt te zijn geslaagd. Té goed, volgens een groeiend aantal critici. De hoofdstedelijke dienst onderzoek, informatie en statistiek heeft berekend dat alleen al in de eerste vier maanden van 2016 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, 11 procent meer hotelovernachtingen in de hoofdstad zijn geboekt. Ook kwamen er 4000 banen bij in de toeristische sector; een stijging van ruim 8 procent in vergelijking met 2015. Al met al neemt de druk op de stad toe, en daarmee ook het aantal klachten van de bewoners.

‘Het wordt tijd voor een hotelstop’, roepen de critici. Hoewel ik wel denk dat het belangrijk is om de negatieve effecten te mitigeren, ben ik van mening dat de groei van het toerisme vooral winst is. Met name de duurzame banengroei is een zegen in een economie waarin voortschrijdende technologisering steeds meer banen in het geding zal brengen. De groei van arbeidsintensieve sectoren als hotellerie en toerisme bieden een belangrijke steunpilaar voor de economie. Het is wel van belang dat er meer spreiding komt, zeker ook in gebieden die nog wat aan ontwikkeling te winnen hebben. In het verleden heeft met name de hotellerie bewezen een stabiliserende en stimulerende factor te zijn voor de directe omgeving. Toen in 1988 het Golden Tulip Barbizon Palace werd geopend op de kop van de - op dat moment - als ‘no-go area’ geldende Zeedijk in Amsterdam, was dat het startschot van een spectaculaire opleving van de directe omgeving. Hetzelfde effect werd bereikt toen het 5* hotel Kura Hulanda hotel opende in het als gevaarlijk beschouwde Otrobanda op Curaçao. Het bleek een zegen voor de buurt en voor de economie. Een ban op nieuwe hotels is daarom onwenselijk; mits goed gespreid vormen ze een steunpilaar voor duurzame economische groei.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: