Column Sander Allegro: Hotelstop

19 september 2016 | Sander Allegro

‘Amsterdam dreigt te venetianiseren’, ‘Amsterdam één grote Efteling’. Koppen uit de Amsterdamse krant Het Parool, waarin voor- en tegenstanders van het toegenomen toerisme elkaar bestoken met argumenten. Het jarenlange beleid van de hoofdstad om meer toerisme aan te trekken lijkt te zijn geslaagd. Té goed, volgens een groeiend aantal critici. De hoofdstedelijke dienst onderzoek, informatie en statistiek heeft berekend dat alleen al in de eerste vier maanden van 2016 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, 11 procent meer hotelovernachtingen in de hoofdstad zijn geboekt. Ook kwamen er 4000 banen bij in de toeristische sector; een stijging van ruim 8 procent in vergelijking met 2015. Al met al neemt de druk op de stad toe, en daarmee ook het aantal klachten van de bewoners.

‘Het wordt tijd voor een hotelstop’, roepen de critici. Hoewel ik wel denk dat het belangrijk is om de negatieve effecten te mitigeren, ben ik van mening dat de groei van het toerisme vooral winst is. Met name de duurzame banengroei is een zegen in een economie waarin voortschrijdende technologisering steeds meer banen in het geding zal brengen. De groei van arbeidsintensieve sectoren als hotellerie en toerisme bieden een belangrijke steunpilaar voor de economie. Het is wel van belang dat er meer spreiding komt, zeker ook in gebieden die nog wat aan ontwikkeling te winnen hebben. In het verleden heeft met name de hotellerie bewezen een stabiliserende en stimulerende factor te zijn voor de directe omgeving. Toen in 1988 het Golden Tulip Barbizon Palace werd geopend op de kop van de - op dat moment - als ‘no-go area’ geldende Zeedijk in Amsterdam, was dat het startschot van een spectaculaire opleving van de directe omgeving. Hetzelfde effect werd bereikt toen het 5* hotel Kura Hulanda hotel opende in het als gevaarlijk beschouwde Otrobanda op Curaçao. Het bleek een zegen voor de buurt en voor de economie. Een ban op nieuwe hotels is daarom onwenselijk; mits goed gespreid vormen ze een steunpilaar voor duurzame economische groei.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: