Column Sander Allegro: Humanoids

10 april 2015 | Sander Allegro

Altijd al welkom geheten willen worden door een niet van echt te onderscheiden robot receptioniste? Het kan vanaf komende zomer in Japan en wel midden in het Huis ten Bosch themapark bij Nagasaki. Het Henn-na Hotel gebruikt bij het runnen van het hotel zoveel mogelijk technologie en zet daarbij mensachtige robots in als kamermeisjes en receptionisten. Volgens de topman van het hotelbedrijf zullen de robots in staat zijn ‘intelligente gesprekken’ te voeren met gasten en dat in diverse talen. Kom daar maar eens om in een traditioneel hotel…

Verder kunnen deze humanoid robots ook non-verbaal communiceren en zorgen ze daarmee voor een ervaring die menselijk contact zeer nauw benadert. Een interessant stukje high-tech wat ons al sinds de jaren vijftig wordt beloofd, lijkt werkelijkheid te worden. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat robotisering en kunstmatige intelligentie een belangrijke rol zullen spelen in onze relatief nabije toekomst, geloof ik niet dat natuurgetrouwe, bewegende en sprekende etalagepoppen een grote toekomst zullen hebben. Ik verwacht op dat punt meer van 3D-technieken als holografie.

Het Japanse hotel past ook op andere gebieden innovaties toe, variërend van gezichtsherkenningstechnologie om de deur te openen tot body heat sensoren die de temperatuur van de kamer aanpassen aan het verblijvende individu. Ook aan de distributiekant wordt niet traditioneel gewerkt. Het hotel mikt op 100 procent boekingen via het eigen kanaal en doet dat via een veilingsysteem waar de kamerprijs op basis van vraag en aanbod tot stand komt en de prijs in topdrukte altijd naar de hoogste bieder gaat.

Het klinkt allemaal een beetje gadgetachtig, maar toch is de opening van het Henn-na hotel een mogelijk interessante ontwikkeling. Het is een mooi experiment om te kijken hoe het streven om de dure menselijke medewerker totaal te marginaliseren, in de praktijk uitpakt. Dit streven is eerder toegepast in concepten als Formule1 hotels waar we weinig meer van horen, en is op een intelligente manier toegepast in het citizenM concept, waar de inzet van mensen is beperkt tot die plekken waar ze maximaal het verschil kunnen maken. Tegelijkertijd zien we in de traditionele hotellerie incheck- en kamertoegangtechnologie opkomen die de gang naar de receptie overbodig maakt. Al met al lijkt het vrijwel zeker dat de werkgelegenheid in hotels af zal nemen, maar dat de banen die overblijven een sterke mate van empathie, oplossend vermogen en gastgerichtheid vragen. Het gaat, kortom, om het vinden van de optimale mix tussen high tech en high touch.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: