Column Sander Allegro: Humanoids

10 april 2015 | Sander Allegro

Altijd al welkom geheten willen worden door een niet van echt te onderscheiden robot receptioniste? Het kan vanaf komende zomer in Japan en wel midden in het Huis ten Bosch themapark bij Nagasaki. Het Henn-na Hotel gebruikt bij het runnen van het hotel zoveel mogelijk technologie en zet daarbij mensachtige robots in als kamermeisjes en receptionisten. Volgens de topman van het hotelbedrijf zullen de robots in staat zijn ‘intelligente gesprekken’ te voeren met gasten en dat in diverse talen. Kom daar maar eens om in een traditioneel hotel…

Verder kunnen deze humanoid robots ook non-verbaal communiceren en zorgen ze daarmee voor een ervaring die menselijk contact zeer nauw benadert. Een interessant stukje high-tech wat ons al sinds de jaren vijftig wordt beloofd, lijkt werkelijkheid te worden. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat robotisering en kunstmatige intelligentie een belangrijke rol zullen spelen in onze relatief nabije toekomst, geloof ik niet dat natuurgetrouwe, bewegende en sprekende etalagepoppen een grote toekomst zullen hebben. Ik verwacht op dat punt meer van 3D-technieken als holografie.

Het Japanse hotel past ook op andere gebieden innovaties toe, variërend van gezichtsherkenningstechnologie om de deur te openen tot body heat sensoren die de temperatuur van de kamer aanpassen aan het verblijvende individu. Ook aan de distributiekant wordt niet traditioneel gewerkt. Het hotel mikt op 100 procent boekingen via het eigen kanaal en doet dat via een veilingsysteem waar de kamerprijs op basis van vraag en aanbod tot stand komt en de prijs in topdrukte altijd naar de hoogste bieder gaat.

Het klinkt allemaal een beetje gadgetachtig, maar toch is de opening van het Henn-na hotel een mogelijk interessante ontwikkeling. Het is een mooi experiment om te kijken hoe het streven om de dure menselijke medewerker totaal te marginaliseren, in de praktijk uitpakt. Dit streven is eerder toegepast in concepten als Formule1 hotels waar we weinig meer van horen, en is op een intelligente manier toegepast in het citizenM concept, waar de inzet van mensen is beperkt tot die plekken waar ze maximaal het verschil kunnen maken. Tegelijkertijd zien we in de traditionele hotellerie incheck- en kamertoegangtechnologie opkomen die de gang naar de receptie overbodig maakt. Al met al lijkt het vrijwel zeker dat de werkgelegenheid in hotels af zal nemen, maar dat de banen die overblijven een sterke mate van empathie, oplossend vermogen en gastgerichtheid vragen. Het gaat, kortom, om het vinden van de optimale mix tussen high tech en high touch.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: