Column Sander Allegro: Luxe in beweging

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 4 januari 2006
Column Sander Allegro: Luxe in beweging

Midden jaren negentig waren velen ervan overtuigd: de luxe hotellerie stond een marginaal bestaan te wachten. 'No nonsense' drie- en zelfs tweesterrenhotels hadden de toekomst. Voor een deel is die voorspelling uitgekomen: het budget- en het middensegment is sterk gegroeid. Nieuwe concepten als Formule 1, Etap en Easyhotels deden hun intrede.

Toch is de luxe hotellerie niet verdwenen. Integendeel. Opgezweept door het tromgeroffel en klaroengeschal van de 'experience economy' is het topsegment weer helemaal 'hot'. Maar dan gaat het wel om hotels met karakter. Het doorsnee vijfsterrenhotel is - als gevolg van prijsdumping op het internet - verworden tot een voor velen toegankelijk product; de snob moest dus op zoek naar iets nieuws. Je wilt tenslotte niet je werkster tegenkomen tijdens je weekendje weg.

Gelukkig mogen zeer luxe hotels weer. Natuurlijk zijn er succesnummers, zoals het Londense Blakes, St. Martins Lane en the Sanderson. De nieuwste ontwikkeling lijkt echter het uitbouwen van zogenaamde 'landmark hotels' tot heuse merken. Niet echt nieuw natuurlijk, want de meeste ketens zijn ooit met slechts ¨¦¨¦n hotel begonnen. Het Peninsula in Hong Kong stond jarenlang op eenzame hoogte en weet zich tegenwoordig omringd met zes broertjes in andere wereldsteden. Ook het beroemde Raffles hotel in Singapore kreeg maar liefst twaalf internationale broertjes. Het beroemde New Yorkse St. Regis hotel waar mijn eminente hotelschoolcollega David Daane Bolier in een vorig leven butler was, is reeds jaren geleden geadopteerd door de liefhebbende ouders van Starwood die er vervolgens voor zorgden dat er familieuitbreiding kwam.

Recentelijk lijkt deze ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen: Waldorf=Astoria wordt een nieuw 'luxury brand' binnen de herenigde Hiltonfamilie en Starwood Capital Group (niet te verwarren met hoteloperator Starwood Hotels) gaat Hotel de Crillon in Parijs tot 'luxury brand' uitbouwen. Ook dienen hotels nog wel eens als inspiratiebron: zo stond het Amsterdamse hotel 717 model voor een zeer geslaagde interpretatie in de vorm van het JK hotel in Florence en binnenkort ook in Capri. Toch gaan we niet overal zo eerbiedig om met ons hotelerfgoed. Het majestueuze Carlton in Cannes - waar ik ooit als stagiair in het vak begon - en het Amsterdamse Amstel Hotel zijn door Inter Continental te vondeling gelegd. Tegen een passende vergoeding, dat wel. Misschien is er iemand die deze twee liefdevol adopteert en er een wereldmerk omheen bouwt. Er lijkt een markt voor te zijn.

HM302006

Overig nieuws