Column Sander Allegro: Luxe in beweging

4 januari 2006 | Sander Allegro

Midden jaren negentig waren velen ervan overtuigd: de luxe hotellerie stond een marginaal bestaan te wachten. 'No nonsense' drie- en zelfs tweesterrenhotels hadden de toekomst. Voor een deel is die voorspelling uitgekomen: het budget- en het middensegment is sterk gegroeid. Nieuwe concepten als Formule 1, Etap en Easyhotels deden hun intrede.

Toch is de luxe hotellerie niet verdwenen. Integendeel. Opgezweept door het tromgeroffel en klaroengeschal van de 'experience economy' is het topsegment weer helemaal 'hot'. Maar dan gaat het wel om hotels met karakter. Het doorsnee vijfsterrenhotel is - als gevolg van prijsdumping op het internet - verworden tot een voor velen toegankelijk product; de snob moest dus op zoek naar iets nieuws. Je wilt tenslotte niet je werkster tegenkomen tijdens je weekendje weg.

Gelukkig mogen zeer luxe hotels weer. Natuurlijk zijn er succesnummers, zoals het Londense Blakes, St. Martins Lane en the Sanderson. De nieuwste ontwikkeling lijkt echter het uitbouwen van zogenaamde 'landmark hotels' tot heuse merken. Niet echt nieuw natuurlijk, want de meeste ketens zijn ooit met slechts ¨¦¨¦n hotel begonnen. Het Peninsula in Hong Kong stond jarenlang op eenzame hoogte en weet zich tegenwoordig omringd met zes broertjes in andere wereldsteden. Ook het beroemde Raffles hotel in Singapore kreeg maar liefst twaalf internationale broertjes. Het beroemde New Yorkse St. Regis hotel waar mijn eminente hotelschoolcollega David Daane Bolier in een vorig leven butler was, is reeds jaren geleden geadopteerd door de liefhebbende ouders van Starwood die er vervolgens voor zorgden dat er familieuitbreiding kwam.

Recentelijk lijkt deze ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen: Waldorf=Astoria wordt een nieuw 'luxury brand' binnen de herenigde Hiltonfamilie en Starwood Capital Group (niet te verwarren met hoteloperator Starwood Hotels) gaat Hotel de Crillon in Parijs tot 'luxury brand' uitbouwen. Ook dienen hotels nog wel eens als inspiratiebron: zo stond het Amsterdamse hotel 717 model voor een zeer geslaagde interpretatie in de vorm van het JK hotel in Florence en binnenkort ook in Capri. Toch gaan we niet overal zo eerbiedig om met ons hotelerfgoed. Het majestueuze Carlton in Cannes - waar ik ooit als stagiair in het vak begon - en het Amsterdamse Amstel Hotel zijn door Inter Continental te vondeling gelegd. Tegen een passende vergoeding, dat wel. Misschien is er iemand die deze twee liefdevol adopteert en er een wereldmerk omheen bouwt. Er lijkt een markt voor te zijn.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: