Inmiddels hebben ruim 10.000 Europese hotels zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. De collectieve claim wordt ondersteund door KHN, HOTREC (de Europese koepelorganisatie voor de horeca) en 25 andere brancheverenigingen in Europa.
De zaak draait om de prijspariteitsclausules die Booking.com jarenlang hanteerde. Daardoor mochten hotels geen lagere prijzen of betere voorwaarden aanbieden via andere boekingssites of hun eigen website. Deze clausules beperkten de concurrentie tussen platforms én de mogelijkheid voor hotels om rechtstreeks aan gasten te verkopen. Hotels eisen compensatie voor de schade die zij hierdoor zouden hebben geleden, onder andere door te hoge commissiekosten en gemiste directe boekingen.
De uiterste aanmelddatum van 31 juli 2025 is inmiddels verlengd tot 29 augustus 2025.
Booking vindt de claims onterecht. Een woordvoerder zei begin juli tegen de media dat ze gebaseerd waren op een onjuiste interpretatie van eerdere juridische uitspraken. "Het is echt onzin om te stellen dat Booking de prijzen kunstmatig heeft opgedreven.”
Ook Consumentenbond tegen Booking.com
De Consumentenbond en de stichting Consumenten Competition Claims (CCC) begonnen eind juni een massaclaim tegen Booking.com. Volgens beide organisaties heeft het boekingsplatform jarenlang oneerlijke handelspraktijken toegepast, waardoor consumenten mogelijk te veel hebben betaald voor hotelovernachtingen. Deze claim volgt op eerdere uitspraken van Europese toezichthouders, waaronder een boete van 413 miljoen euro die in Spanje werd opgelegd. De claim van de Consumentenbond ontving binnen een week (4 juli) al meer dan 200.000 aanmeldingen.
Foto: Uitgeverij PS: