Sander Allegro: Toeristenbelasting? Toeristentoelage!

Auteur: Sander Allegro
Columns Sander Allegro HM+ 22 augustus 2025
Sander Allegro: Toeristenbelasting? Toeristentoelage!

Je hebt hotels waar je incheckt met een creditcard, je hebt hotels waar je wordt begroet met een warm handdoekje, en je hebt... Fogo Island Inn. Een afgelegen en peperduur luxehotel aan de ruige kust van Newfoundland, waar je pas echt welkom bent als je belooft iets wezenlijks bij te dragen aan de lokale gemeenschap. En je ook belooft om minimaal een paar dagen te blijven. Geen early check-out, geen points sparen. Het gaat om tijd, aandacht en betrokkenheid. In het hart van het niets, en misschien wel het mooiste niets ter wereld.

Het past uitstekend in de roep om zingeving die bij een deel van de reisgemeenschap sterk toeneemt. In een wereld waar 'persoonlijke ervaring' soms is verworden tot een door een algoritme gegenereerde vorm van aandacht, gooit Fogo Island het roer radicaal om. Hier niet alleen ‘what can we do for you’, maar ook ‘what can you do for us’. Een interessante omkering die het denken over toerisme een heel nieuwe lading geeft

Naast de bijzondere plek, is het vooral de onderliggende filosofie die dit hotel speciaal maakt. Zo vloeit de winst terug in de eilandgemeenschap en de gast is geen passant, maar tijdelijke bewoner. Dit is hospitality als herstellende kracht. Of zoals de oprichtster het zegt: “Capitalism needs a redesign.”

Voor hoteliers is dit een fascinerend concept. Wat het in feite doet, is de traditionele gast-gastheerrelatie uitdagen. Niet door de gast het bed zelf op te laten maken, of te laten koken (hoewel sommigen dat wellicht graag zouden doen), maar door gasten echt deelgenoot te maken van een plek en ze de kans te geven iets ‘te laten betekenen’.

Fogo bewijst: wie z’n hotel weet te verankeren in de gemeenschap, biedt meer dan een bed. Dan bied je een echte ‘immersive experience’. Je biedt zingeving. En dat blijkt een verrassend populair product. De Fogo Island Inn-benadering zou wel eens een sleutel kunnen zijn bij het oplossen van het probleem van overtoerisme. De veel gebezigde, maar onduidelijk geladen term ‘kwaliteitstoerist’ zou aan betekenis kunnen winnen door de focus te leggen op zingeving. In ieder geval een stuk creatiever dan het grijpen naar het laffe wapen van de toeristenbelasting. Sterker nog: bezoekers die veel bijdragen zouden in plaats van toeristenbelasting te betalen, een toeristentoelage kunnen ontvangen. De wereld op zijn kop is soms zo gek nog niet.

Meer Sander Allegro?

Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. 

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws