Column Sander Allegro: Local flavour

5 april 2016 | Sander Allegro

‘The best surprise is no surprise’. Met dit adagium in gedachte, stortte de internationale ketenhotellerie zich in de jaren ’60 op het fenomeen standaardisatie. Waar het voordien voor de internationale reiziger altijd maar afwachten was welke kwaliteit hij of zij aan zou treffen, zorgen de ketens ervoor dat er geen onaangename verrassingen meer waren.

Het Amsterdamse Hilton Hotel was het eerste hotel in Nederland van een internationale hotelketen. Toen het Hilton in mei 1962 werd geopend, was het een van de eerste Europese vestigingen van Hilton. Jarenlang bleef standaardisatie en de daarmee gerealiseerde consistentie, één van de stuwende krachten achter het succes van de ketenhotels. Softere brands als Golden Tulip speelden handig in op het onderscheid met de harde eisen van ketens door zich jarenlang te positioneren als keten met ‘international standards en local flavor’.

Inmiddels is standaardisatie een vies woord geworden. Natuurlijk vindt het nog op grote schaal plaats, maar we leven in een beleveniseconomie waarin authenticiteit en local flavour de boventoon voeren. Mogelijk als reactie op de globalisering die razendsnel doorzette is de aandacht voor lokale zaken enorm gegroeid. Standaardisatie is als gevolg daarvan verdrongen naar een plek achter de schermen. Voor de schermen mag het zo lokaal zijn als het maar kan. Het grote succes van Airbnb lijkt voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de wens van reizigers om op te gaan in de lokale omgeving. Ook voor hotels liggen er volop kansen de lokale markt binnen te halen en zo gasten en buurtbewoners met elkaar in contact te brengen. Met name F&B-outlets spelen een belangrijke rol in dit proces. Het bieden van lokale dranken en gerechten, liefst geproduceerd door lokale producenten, is gemeengoed geworden. Weg met de internationalisering: leve het lokale, is de nieuwe leuze. Het gloednieuwe Hilton op Schiphol lijkt te breken met deze ontwikkeling. Er zijn weliswaar nog speculaasplanken verwerkt in het restaurantmeubilair, maar verder is het een hotel waar Hilton groot mee is geworden: groots, internationaal en bedoeld om indruk te maken. International flavor pur sang.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: