Column Sander Allegro: Local flavour

5 april 2016 | Sander Allegro

‘The best surprise is no surprise’. Met dit adagium in gedachte, stortte de internationale ketenhotellerie zich in de jaren ’60 op het fenomeen standaardisatie. Waar het voordien voor de internationale reiziger altijd maar afwachten was welke kwaliteit hij of zij aan zou treffen, zorgen de ketens ervoor dat er geen onaangename verrassingen meer waren.

Het Amsterdamse Hilton Hotel was het eerste hotel in Nederland van een internationale hotelketen. Toen het Hilton in mei 1962 werd geopend, was het een van de eerste Europese vestigingen van Hilton. Jarenlang bleef standaardisatie en de daarmee gerealiseerde consistentie, één van de stuwende krachten achter het succes van de ketenhotels. Softere brands als Golden Tulip speelden handig in op het onderscheid met de harde eisen van ketens door zich jarenlang te positioneren als keten met ‘international standards en local flavor’.

Inmiddels is standaardisatie een vies woord geworden. Natuurlijk vindt het nog op grote schaal plaats, maar we leven in een beleveniseconomie waarin authenticiteit en local flavour de boventoon voeren. Mogelijk als reactie op de globalisering die razendsnel doorzette is de aandacht voor lokale zaken enorm gegroeid. Standaardisatie is als gevolg daarvan verdrongen naar een plek achter de schermen. Voor de schermen mag het zo lokaal zijn als het maar kan. Het grote succes van Airbnb lijkt voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de wens van reizigers om op te gaan in de lokale omgeving. Ook voor hotels liggen er volop kansen de lokale markt binnen te halen en zo gasten en buurtbewoners met elkaar in contact te brengen. Met name F&B-outlets spelen een belangrijke rol in dit proces. Het bieden van lokale dranken en gerechten, liefst geproduceerd door lokale producenten, is gemeengoed geworden. Weg met de internationalisering: leve het lokale, is de nieuwe leuze. Het gloednieuwe Hilton op Schiphol lijkt te breken met deze ontwikkeling. Er zijn weliswaar nog speculaasplanken verwerkt in het restaurantmeubilair, maar verder is het een hotel waar Hilton groot mee is geworden: groots, internationaal en bedoeld om indruk te maken. International flavor pur sang.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: