Column Sander Allegro: Local flavour

5 april 2016 | Sander Allegro

‘The best surprise is no surprise’. Met dit adagium in gedachte, stortte de internationale ketenhotellerie zich in de jaren ’60 op het fenomeen standaardisatie. Waar het voordien voor de internationale reiziger altijd maar afwachten was welke kwaliteit hij of zij aan zou treffen, zorgen de ketens ervoor dat er geen onaangename verrassingen meer waren.

Het Amsterdamse Hilton Hotel was het eerste hotel in Nederland van een internationale hotelketen. Toen het Hilton in mei 1962 werd geopend, was het een van de eerste Europese vestigingen van Hilton. Jarenlang bleef standaardisatie en de daarmee gerealiseerde consistentie, één van de stuwende krachten achter het succes van de ketenhotels. Softere brands als Golden Tulip speelden handig in op het onderscheid met de harde eisen van ketens door zich jarenlang te positioneren als keten met ‘international standards en local flavor’.

Inmiddels is standaardisatie een vies woord geworden. Natuurlijk vindt het nog op grote schaal plaats, maar we leven in een beleveniseconomie waarin authenticiteit en local flavour de boventoon voeren. Mogelijk als reactie op de globalisering die razendsnel doorzette is de aandacht voor lokale zaken enorm gegroeid. Standaardisatie is als gevolg daarvan verdrongen naar een plek achter de schermen. Voor de schermen mag het zo lokaal zijn als het maar kan. Het grote succes van Airbnb lijkt voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de wens van reizigers om op te gaan in de lokale omgeving. Ook voor hotels liggen er volop kansen de lokale markt binnen te halen en zo gasten en buurtbewoners met elkaar in contact te brengen. Met name F&B-outlets spelen een belangrijke rol in dit proces. Het bieden van lokale dranken en gerechten, liefst geproduceerd door lokale producenten, is gemeengoed geworden. Weg met de internationalisering: leve het lokale, is de nieuwe leuze. Het gloednieuwe Hilton op Schiphol lijkt te breken met deze ontwikkeling. Er zijn weliswaar nog speculaasplanken verwerkt in het restaurantmeubilair, maar verder is het een hotel waar Hilton groot mee is geworden: groots, internationaal en bedoeld om indruk te maken. International flavor pur sang.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: