Column Sander Allegro: 'Hispeed'

29 mei 2008 | Sander Allegro

De ontwikkeling van het spoor heeft een cruciale rol gespeeld in de opkomst van de hotelsector. Met de intrede van snel massatransport over land werd reizen een heel stuk makkelijker. Stations in grote steden vormden de ideale vestigingsplaats voor hotels. Hotel Terminus werd de archetypische verblijfplaats voor handelsreizigers.

Inmiddels heeft het reizen per trein veel van haar grandeur verloren en verkeert menig hotel terminus in een terminaal stadium. De trein gaat echter op volle kracht vooruit. Onder de naam Hispeed presenteert de NS haar paradepaardje: de ultrasnelle verbindingen tussen Europese steden die de moderne handelsreiziger uit het vliegtuig moet lokken. Aan alles is gedacht: een 'flashy' logo, een heuse lounge op de grote stations en natuurlijk een website waar online geboekt kan worden. NS Hispeed presenteert een helder beeld: reizen per trein is een eigentijdse en verantwoorde 21e eeuwse manier van reizen.

Boeken op de site is inderdaad een fluitje van een cent, maar schijn bedriegt. De ticketuitgifte is namelijk nog geheel trouw aan het concept dat eind 19e eeuw werd ontwikkeld: het wordt per post toegestuurd of moet persoonlijk worden afgehaald. Speciaal voor de zakenreiziger met een onvoorspelbare agenda is er een flexibel ticket beschikbaar. De omwisselbaarheid van het ticket wordt echter ernstig gehinderd door de papieren ticketuitgifte, zo ontdekte ik toen ik een trein vroeger probeerde te boeken. Er is plaats, het omwisselen 'mag', maar er is geen tijd meer om het veranderde ticket op te sturen. Afhalen bij het loket dus, maar dan moet je er voor de zekerheid een uur van te voren zijn. Geen aanlokkelijk vooruitzicht voor een trein die ’s ochtends vroeg vertrekt...

Omdat ik geen zin heb in al te matineuze wachtrijen, besluit ik om mijn reisschema uit te voeren volgens het eerder met de NS overeengekomen plannetje. Ik vervoeg mij tien minuten voor vertrek op het perron. Keurig op tijd rijdt de flitsende, maar zeer vuile Thalys het station binnen. Met enige snelheid passeert het de wachtende reizigers om uiteindelijk aan het verre uiteinde van het station tot stilstand te komen. De menigte wachtenden zet zich in beweging en verdringt zich om op tijd bij de trein te zijn. De 1e klas wagons zijn op maximale loopafstand van de roltrap tot stilstand gebracht...

Aan boord is het evenwel prettig toeven. Ruime stoelen, een krantje, een stopcontact voor de laptop en zelfs (gratis!) wireless internet. Nadat ik mij net geïnstalleerd heb, verschijnt een man in uniform. 'Plaatscontrole!' snauwt hij, zonder verdere groet of welkom. Hij slaagt er in mijn zojuist opgebouwde positieve gevoel weer tot aan de grond toe af te breken. Zijn collega draagt een steentje bij door op mijn enigszins uitstekende bagage te wijzen en boos 'impossible!' te roepen. Ik kijk om mij heen. De moderne zakenreiziger is klaar voor Hispeed! Nu de spoorwegen nog...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: