Column Sander Allegro: 'Hispeed'

29 mei 2008 | Sander Allegro

De ontwikkeling van het spoor heeft een cruciale rol gespeeld in de opkomst van de hotelsector. Met de intrede van snel massatransport over land werd reizen een heel stuk makkelijker. Stations in grote steden vormden de ideale vestigingsplaats voor hotels. Hotel Terminus werd de archetypische verblijfplaats voor handelsreizigers.

Inmiddels heeft het reizen per trein veel van haar grandeur verloren en verkeert menig hotel terminus in een terminaal stadium. De trein gaat echter op volle kracht vooruit. Onder de naam Hispeed presenteert de NS haar paradepaardje: de ultrasnelle verbindingen tussen Europese steden die de moderne handelsreiziger uit het vliegtuig moet lokken. Aan alles is gedacht: een 'flashy' logo, een heuse lounge op de grote stations en natuurlijk een website waar online geboekt kan worden. NS Hispeed presenteert een helder beeld: reizen per trein is een eigentijdse en verantwoorde 21e eeuwse manier van reizen.

Boeken op de site is inderdaad een fluitje van een cent, maar schijn bedriegt. De ticketuitgifte is namelijk nog geheel trouw aan het concept dat eind 19e eeuw werd ontwikkeld: het wordt per post toegestuurd of moet persoonlijk worden afgehaald. Speciaal voor de zakenreiziger met een onvoorspelbare agenda is er een flexibel ticket beschikbaar. De omwisselbaarheid van het ticket wordt echter ernstig gehinderd door de papieren ticketuitgifte, zo ontdekte ik toen ik een trein vroeger probeerde te boeken. Er is plaats, het omwisselen 'mag', maar er is geen tijd meer om het veranderde ticket op te sturen. Afhalen bij het loket dus, maar dan moet je er voor de zekerheid een uur van te voren zijn. Geen aanlokkelijk vooruitzicht voor een trein die ’s ochtends vroeg vertrekt...

Omdat ik geen zin heb in al te matineuze wachtrijen, besluit ik om mijn reisschema uit te voeren volgens het eerder met de NS overeengekomen plannetje. Ik vervoeg mij tien minuten voor vertrek op het perron. Keurig op tijd rijdt de flitsende, maar zeer vuile Thalys het station binnen. Met enige snelheid passeert het de wachtende reizigers om uiteindelijk aan het verre uiteinde van het station tot stilstand te komen. De menigte wachtenden zet zich in beweging en verdringt zich om op tijd bij de trein te zijn. De 1e klas wagons zijn op maximale loopafstand van de roltrap tot stilstand gebracht...

Aan boord is het evenwel prettig toeven. Ruime stoelen, een krantje, een stopcontact voor de laptop en zelfs (gratis!) wireless internet. Nadat ik mij net geïnstalleerd heb, verschijnt een man in uniform. 'Plaatscontrole!' snauwt hij, zonder verdere groet of welkom. Hij slaagt er in mijn zojuist opgebouwde positieve gevoel weer tot aan de grond toe af te breken. Zijn collega draagt een steentje bij door op mijn enigszins uitstekende bagage te wijzen en boos 'impossible!' te roepen. Ik kijk om mij heen. De moderne zakenreiziger is klaar voor Hispeed! Nu de spoorwegen nog...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: