Column Sander Allegro: 'Hispeed'

29 mei 2008 | Sander Allegro

De ontwikkeling van het spoor heeft een cruciale rol gespeeld in de opkomst van de hotelsector. Met de intrede van snel massatransport over land werd reizen een heel stuk makkelijker. Stations in grote steden vormden de ideale vestigingsplaats voor hotels. Hotel Terminus werd de archetypische verblijfplaats voor handelsreizigers.

Inmiddels heeft het reizen per trein veel van haar grandeur verloren en verkeert menig hotel terminus in een terminaal stadium. De trein gaat echter op volle kracht vooruit. Onder de naam Hispeed presenteert de NS haar paradepaardje: de ultrasnelle verbindingen tussen Europese steden die de moderne handelsreiziger uit het vliegtuig moet lokken. Aan alles is gedacht: een 'flashy' logo, een heuse lounge op de grote stations en natuurlijk een website waar online geboekt kan worden. NS Hispeed presenteert een helder beeld: reizen per trein is een eigentijdse en verantwoorde 21e eeuwse manier van reizen.

Boeken op de site is inderdaad een fluitje van een cent, maar schijn bedriegt. De ticketuitgifte is namelijk nog geheel trouw aan het concept dat eind 19e eeuw werd ontwikkeld: het wordt per post toegestuurd of moet persoonlijk worden afgehaald. Speciaal voor de zakenreiziger met een onvoorspelbare agenda is er een flexibel ticket beschikbaar. De omwisselbaarheid van het ticket wordt echter ernstig gehinderd door de papieren ticketuitgifte, zo ontdekte ik toen ik een trein vroeger probeerde te boeken. Er is plaats, het omwisselen 'mag', maar er is geen tijd meer om het veranderde ticket op te sturen. Afhalen bij het loket dus, maar dan moet je er voor de zekerheid een uur van te voren zijn. Geen aanlokkelijk vooruitzicht voor een trein die ’s ochtends vroeg vertrekt...

Omdat ik geen zin heb in al te matineuze wachtrijen, besluit ik om mijn reisschema uit te voeren volgens het eerder met de NS overeengekomen plannetje. Ik vervoeg mij tien minuten voor vertrek op het perron. Keurig op tijd rijdt de flitsende, maar zeer vuile Thalys het station binnen. Met enige snelheid passeert het de wachtende reizigers om uiteindelijk aan het verre uiteinde van het station tot stilstand te komen. De menigte wachtenden zet zich in beweging en verdringt zich om op tijd bij de trein te zijn. De 1e klas wagons zijn op maximale loopafstand van de roltrap tot stilstand gebracht...

Aan boord is het evenwel prettig toeven. Ruime stoelen, een krantje, een stopcontact voor de laptop en zelfs (gratis!) wireless internet. Nadat ik mij net geïnstalleerd heb, verschijnt een man in uniform. 'Plaatscontrole!' snauwt hij, zonder verdere groet of welkom. Hij slaagt er in mijn zojuist opgebouwde positieve gevoel weer tot aan de grond toe af te breken. Zijn collega draagt een steentje bij door op mijn enigszins uitstekende bagage te wijzen en boos 'impossible!' te roepen. Ik kijk om mij heen. De moderne zakenreiziger is klaar voor Hispeed! Nu de spoorwegen nog...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: