Column Sander Allegro: ''De meeste hotelondernemers zijn digital immigrants''

6 januari 2020 | Sander Allegro

De honger naar kennis over technologie onder hoteliers is groter dan ooit. Het vak van hotelier is de afgelopen twintig jaar steeds complexer geworden. Het was altijd al een arbeids- en kapitaalintensief vak, inmiddels is het ook een kennisintensief vak aan het worden. Steeds complexere wet- en regelgeving stellen steeds hogere eisen aan de hotelier. Maar het is vooral de toegenomen inzet van technologie die voor een hogere kennisbehoefte zorgt.  

De groei van het gebruik van technologie in de sector is – net als in de samenleving in het algemeen – duizelingwekkend snel gegaan. De meeste hotelondernemers zijn zogenaamde digital immigrants; geboren in het analoge tijdperk en meegegroeid naar de digital era. Nederland telt 2325 hotels, waarvan slechts 16 procent tot een keten behoort en dus zijn er bijna 2000 hotels die zelfstandig door het leven gaan.

Juist die inzet van technologie is voor zelfstandige hotels vaak een grotere uitdaging dan voor ketenhotels die via hun hoofdkantoren toegang hebben tot specialistische kennis. In juli 2019 verscheen een rapport van Expedia waaruit naar voren komt dat keten- en zelfstandige hotels wezenlijk verschillen als het gaat om het gebruik van technologie. Dat verschil vind je ook terug in hun beider benadering van investeringen in technologie. Waar ketenhotels investeringen in technologie bovenaan hun capex-lijstje hebben staan, zet de zelfstandige hotelier verbetering van het kamerproduct op nummer één en moet technologie genoegen nemen met een tweede plaats.

Ook blijken er significante verschillen in benadering van tech-investeringen. De ketenhotelier kijkt vooral naar integratiemogelijkheden in bestaande systemen, terwijl de zelfstandige hotelier vooral let op betaalbaarheid en waardecreatie. Tenslotte blijkt de grote complexiteit die technologie nu eenmaal met zich mee brengt, de zelfstandige hotelier voor grote uitdagingen te plaatsen. Het is zaak dat ontwikkelaars van hoteltechnologie zich inzetten om technologie begrijpelijk, toepasbaar en betaalbaar te maken om zo te zorgen dat de zelfstandige 84 procent van de sector mee kan met de vooruitgang.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: