Column Sander Allegro: ''De meeste hotelondernemers zijn digital immigrants''

6 januari 2020 | Sander Allegro

De honger naar kennis over technologie onder hoteliers is groter dan ooit. Het vak van hotelier is de afgelopen twintig jaar steeds complexer geworden. Het was altijd al een arbeids- en kapitaalintensief vak, inmiddels is het ook een kennisintensief vak aan het worden. Steeds complexere wet- en regelgeving stellen steeds hogere eisen aan de hotelier. Maar het is vooral de toegenomen inzet van technologie die voor een hogere kennisbehoefte zorgt.  

De groei van het gebruik van technologie in de sector is – net als in de samenleving in het algemeen – duizelingwekkend snel gegaan. De meeste hotelondernemers zijn zogenaamde digital immigrants; geboren in het analoge tijdperk en meegegroeid naar de digital era. Nederland telt 2325 hotels, waarvan slechts 16 procent tot een keten behoort en dus zijn er bijna 2000 hotels die zelfstandig door het leven gaan.

Juist die inzet van technologie is voor zelfstandige hotels vaak een grotere uitdaging dan voor ketenhotels die via hun hoofdkantoren toegang hebben tot specialistische kennis. In juli 2019 verscheen een rapport van Expedia waaruit naar voren komt dat keten- en zelfstandige hotels wezenlijk verschillen als het gaat om het gebruik van technologie. Dat verschil vind je ook terug in hun beider benadering van investeringen in technologie. Waar ketenhotels investeringen in technologie bovenaan hun capex-lijstje hebben staan, zet de zelfstandige hotelier verbetering van het kamerproduct op nummer één en moet technologie genoegen nemen met een tweede plaats.

Ook blijken er significante verschillen in benadering van tech-investeringen. De ketenhotelier kijkt vooral naar integratiemogelijkheden in bestaande systemen, terwijl de zelfstandige hotelier vooral let op betaalbaarheid en waardecreatie. Tenslotte blijkt de grote complexiteit die technologie nu eenmaal met zich mee brengt, de zelfstandige hotelier voor grote uitdagingen te plaatsen. Het is zaak dat ontwikkelaars van hoteltechnologie zich inzetten om technologie begrijpelijk, toepasbaar en betaalbaar te maken om zo te zorgen dat de zelfstandige 84 procent van de sector mee kan met de vooruitgang.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: