Column Sander Allegro: ''De meeste hotelondernemers zijn digital immigrants''

6 januari 2020 | Sander Allegro

De honger naar kennis over technologie onder hoteliers is groter dan ooit. Het vak van hotelier is de afgelopen twintig jaar steeds complexer geworden. Het was altijd al een arbeids- en kapitaalintensief vak, inmiddels is het ook een kennisintensief vak aan het worden. Steeds complexere wet- en regelgeving stellen steeds hogere eisen aan de hotelier. Maar het is vooral de toegenomen inzet van technologie die voor een hogere kennisbehoefte zorgt.  

De groei van het gebruik van technologie in de sector is – net als in de samenleving in het algemeen – duizelingwekkend snel gegaan. De meeste hotelondernemers zijn zogenaamde digital immigrants; geboren in het analoge tijdperk en meegegroeid naar de digital era. Nederland telt 2325 hotels, waarvan slechts 16 procent tot een keten behoort en dus zijn er bijna 2000 hotels die zelfstandig door het leven gaan.

Juist die inzet van technologie is voor zelfstandige hotels vaak een grotere uitdaging dan voor ketenhotels die via hun hoofdkantoren toegang hebben tot specialistische kennis. In juli 2019 verscheen een rapport van Expedia waaruit naar voren komt dat keten- en zelfstandige hotels wezenlijk verschillen als het gaat om het gebruik van technologie. Dat verschil vind je ook terug in hun beider benadering van investeringen in technologie. Waar ketenhotels investeringen in technologie bovenaan hun capex-lijstje hebben staan, zet de zelfstandige hotelier verbetering van het kamerproduct op nummer één en moet technologie genoegen nemen met een tweede plaats.

Ook blijken er significante verschillen in benadering van tech-investeringen. De ketenhotelier kijkt vooral naar integratiemogelijkheden in bestaande systemen, terwijl de zelfstandige hotelier vooral let op betaalbaarheid en waardecreatie. Tenslotte blijkt de grote complexiteit die technologie nu eenmaal met zich mee brengt, de zelfstandige hotelier voor grote uitdagingen te plaatsen. Het is zaak dat ontwikkelaars van hoteltechnologie zich inzetten om technologie begrijpelijk, toepasbaar en betaalbaar te maken om zo te zorgen dat de zelfstandige 84 procent van de sector mee kan met de vooruitgang.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: