Column Sander Allegro: ''De meeste hotelondernemers zijn digital immigrants''

6 januari 2020 | Sander Allegro

De honger naar kennis over technologie onder hoteliers is groter dan ooit. Het vak van hotelier is de afgelopen twintig jaar steeds complexer geworden. Het was altijd al een arbeids- en kapitaalintensief vak, inmiddels is het ook een kennisintensief vak aan het worden. Steeds complexere wet- en regelgeving stellen steeds hogere eisen aan de hotelier. Maar het is vooral de toegenomen inzet van technologie die voor een hogere kennisbehoefte zorgt.  

De groei van het gebruik van technologie in de sector is – net als in de samenleving in het algemeen – duizelingwekkend snel gegaan. De meeste hotelondernemers zijn zogenaamde digital immigrants; geboren in het analoge tijdperk en meegegroeid naar de digital era. Nederland telt 2325 hotels, waarvan slechts 16 procent tot een keten behoort en dus zijn er bijna 2000 hotels die zelfstandig door het leven gaan.

Juist die inzet van technologie is voor zelfstandige hotels vaak een grotere uitdaging dan voor ketenhotels die via hun hoofdkantoren toegang hebben tot specialistische kennis. In juli 2019 verscheen een rapport van Expedia waaruit naar voren komt dat keten- en zelfstandige hotels wezenlijk verschillen als het gaat om het gebruik van technologie. Dat verschil vind je ook terug in hun beider benadering van investeringen in technologie. Waar ketenhotels investeringen in technologie bovenaan hun capex-lijstje hebben staan, zet de zelfstandige hotelier verbetering van het kamerproduct op nummer één en moet technologie genoegen nemen met een tweede plaats.

Ook blijken er significante verschillen in benadering van tech-investeringen. De ketenhotelier kijkt vooral naar integratiemogelijkheden in bestaande systemen, terwijl de zelfstandige hotelier vooral let op betaalbaarheid en waardecreatie. Tenslotte blijkt de grote complexiteit die technologie nu eenmaal met zich mee brengt, de zelfstandige hotelier voor grote uitdagingen te plaatsen. Het is zaak dat ontwikkelaars van hoteltechnologie zich inzetten om technologie begrijpelijk, toepasbaar en betaalbaar te maken om zo te zorgen dat de zelfstandige 84 procent van de sector mee kan met de vooruitgang.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Achtergronden
Award Familiehotel 2020 gaat naar Preston Palace  

Preston Palace is voor de zesde maal op rij uitgeroepen tot 'Familiehotel van het Jaar'. Maar liefst 83% van de stemmers stemde op het Twentse all-inclusive resort. Om haar dankbaarheid te benadrukken doneert Preston Palace aan een goed doel dat zich inzet voor families, krijgen alle medewer...

Booking.com OTA's
Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties

Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties voor appartementen, vakantiehuizen en villa's; het nieuwe systeem maakt het makkelijker voor reizigers om de kwaliteit van unieke verblijfsplekken te vergelijken. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit als ze...

Personeel
De nieuwste technologische tools voor het koesteren van talent

Waar menselijk talent in de jaren ‘90 werd gezien als een verrijking om te managen onder het concept van talentmanagement, neemt het koesteren van talent een humanistisch standpunt in van de mensen van een organisatie van wie het doel in lijn is met het bedrijf dat talent ontwikkelt en koester...

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: