Handdoek over het rek

Auteur: Sander Allegro
Columns Sander Allegro 15 februari 2007
Handdoek over het rek

Ik beschreef het u eerder in 2000. Hoe ik een jaar of vijftien geleden voor het eerst een klein kaartje in de badkamer van mijn hotel aantrof waarop de vriendelijke oproep stond om de handdoek een tweede keer te gebruiken. Het hotelmanagement zette dit verzoek kracht bij met een hartverscheurend verhaal over verspilde tonnen wasmiddel en vele hectoliters verspild water. Ik bezweek subiet voor deze vorm van morele chantage en hing mijn gebruikte handdoek over het rek. Tevergeefs. De door mij zorgvuldig opgevouwen handdoek bleek even later gewoon te zijn vervangen door een schone. De volgende dag idem.

In meer dan tachtig procent van de hotels waar ik probeer mee te werken aan deze vorm van milieubesparing, wordt mijn handdoek toch gewoon vervangen. Waarschijnlijk is het voor het huishoudelijk personeel - opererend onder hoge werkdruk - veel makkelijker om alles gewoon te verversen, dan om te gaan nadenken over wat de gast met zijn `handdoeksymboliek' nu eigenlijk bedoeld.

Nu het er steeds meer op lijkt dat we de ecologische structuur van onze planeet in rap tempo aan het vernielen zijn, is de vraag naar milieuvriendelijkheid weer helemaal actueel. Veel hotels lijken op milieugebied niet veel verder te komen dan het kaartje in de badkamer. Een overvloed aan verlichting, het royale gebruik van disposables, en het prachtige maar papierverslindende drukwerk maken dat pijnlijk duidelijk. Voor een deel komt dat door desinteresse, maar er is nog een oorzaak: de milieu- en de hygiënewetgeving maken elkaar het leven zuur.

HACCP maakt het gebruik van disposables bij het ontbijtbuffet in veel gevallen noodzakelijk, terwijl de strijd tegen legionellabesmetting vraagt om hoge watertemperaturen. Al een paar jaar strijdt een aantal grote hotelketens gezamenlijk voor het milieuvriendelijker maken van de sector; zij hebben hun krachten gebundeld in het international tourism partnership. Dit partnership maakt onderdeel uit van het Business Leaders Forum (van kroonprins Charles van het Verenigd Koninkrijk). Het lidmaatschap levert een jaarlijkse lunch met Charles op; vandaar wellicht dat vrij veel topbestuurders uit de sector meedoen.

Er lijkt wel iets te veranderen. Steeds meer hotels hebben milieubewustzijn tot speerpunt verheven en laten zien dat 'groen'en 'luxe' uitstekend samen kunnen gaan. Sommige topketens - zoals de fameuze Banyan Tree Resorts - laten zich voorstaan op hun ecovriendelijkheid. In hun resorts wordt het milieu ontzien en ontbreekt het de gasten aan niets. Een nieuwe handdoek kun je er op elk gewenst moment krijgen, maar een bewust door de gast opgehangen handdoek wordt er niet vervangen...

HM302007

Overig nieuws