Column Sander Allegro: Handdoek over het rek

4 januari 2007 | Sander Allegro

Ik beschreef het u eerder in 2000. Hoe ik een jaar of vijftien geleden voor het eerst een klein kaartje in de badkamer van mijn hotel aantrof waarop de vriendelijke oproep stond om de handdoek een tweede keer te gebruiken. Het hotelmanagement zette dit verzoek kracht bij met een hartverscheurend verhaal over verspilde tonnen wasmiddel en vele hectoliters verspild water. Ik bezweek subiet voor deze vorm van morele chantage en hing mijn gebruikte handdoek over het rek. Tevergeefs. De door mij zorgvuldig opgevouwen handdoek bleek even later gewoon te zijn vervangen door een schone. De volgende dag idem.

In meer dan tachtig procent van de hotels waar ik probeer mee te werken aan deze vorm van milieubesparing, wordt mijn handdoek toch gewoon vervangen. Waarschijnlijk is het voor het huishoudelijk personeel - opererend onder hoge werkdruk - veel makkelijker om alles gewoon te verversen, dan om te gaan nadenken over wat de gast met zijn `handdoeksymboliek' nu eigenlijk bedoeld.

Nu het er steeds meer op lijkt dat we de ecologische structuur van onze planeet in rap tempo aan het vernielen zijn, is de vraag naar milieuvriendelijkheid weer helemaal actueel. Veel hotels lijken op milieugebied niet veel verder te komen dan het kaartje in de badkamer. Een overvloed aan verlichting, het royale gebruik van disposables, en het prachtige maar papierverslindende drukwerk maken dat pijnlijk duidelijk. Voor een deel komt dat door desinteresse, maar er is nog een oorzaak: de milieu- en de hygiënewetgeving maken elkaar het leven zuur.

HACCP maakt het gebruik van disposables bij het ontbijtbuffet in veel gevallen noodzakelijk, terwijl de strijd tegen legionellabesmetting vraagt om hoge watertemperaturen. Al een paar jaar strijdt een aantal grote hotelketens gezamenlijk voor het milieuvriendelijker maken van de sector; zij hebben hun krachten gebundeld in het international tourism partnership. Dit partnership maakt onderdeel uit van het Business Leaders Forum (van kroonprins Charles van het Verenigd Koninkrijk). Het lidmaatschap levert een jaarlijkse lunch met Charles op; vandaar wellicht dat vrij veel topbestuurders uit de sector meedoen.

Er lijkt wel iets te veranderen. Steeds meer hotels hebben milieubewustzijn tot speerpunt verheven en laten zien dat 'groen'en 'luxe' uitstekend samen kunnen gaan. Sommige topketens - zoals de fameuze Banyan Tree Resorts - laten zich voorstaan op hun ecovriendelijkheid. In hun resorts wordt het milieu ontzien en ontbreekt het de gasten aan niets. Een nieuwe handdoek kun je er op elk gewenst moment krijgen, maar een bewust door de gast opgehangen handdoek wordt er niet vervangen...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: