Column Sander Allegro: The Lobby

Auteur: Sander Allegro
Columns Sander Allegro 9 april 2014
Column Sander Allegro: The Lobby

Het is niet  de muurloze badkamer, het is ook niet de o zo populaire hotelbar en het is evenmin de serene wellnessruimte die de schijnwerpers op zich gericht krijgt. We zijn beland in het tijdperk van de lobby, ofwel de hotelhal: de centrale plek waar de gast zijn eerste indruk op doet.

Met het mantra ‘de eerste indruk is de belangrijkste’ in gedachten, lijkt het een logische keuze om je te richten op het optimaliseren van deze plek. Je zou dan ook verwachten dat hoteliers al decennialang over elkaar heen buitelen met innovaties die betrekking hebben op de lobby, maar niets is minder waar. De meeste hotels komen niet verder dan waar ze vijftig jaar geleden waren: een ruimte met een verzameling zitjes, een waaierende plant, licht waarbij nauwelijks te lezen valt en een balie waar een administratief proces wordt afgerond. De enige algemene innovatie is de – steeds vaker gratis verstrekte - WiFi.

Trendsetters als het New Yorkse ACE hotel en CitizenM wisten het echter al langer: ‘the lobby is the place to be’. De hotelhal (dat woord klinkt een beetje kil) moet open, warm, eigentijds, huiselijk en vooral – om met Obama te spreken – gezellig zijn. Mensen willen elkaar daar ontmoeten. Het Amsterdamse Hotel V Nesplein ontwikkelde er een succesvol concept omheen, en ook in het eveneens hoofdstedelijke Conservatoriumhotel mag de lobby er zijn.

Onlangs was ik in Dubai, de plek waar alles gemaakt is om patsers te imponeren, en waar alle sporen van de natuur en de menselijke maat zorgvuldig worden vermeden. Ik bezocht een aantal nieuwe hotels die stuk voor stuk indrukwekkend waren. Groot, groter, grootst is daar de regel; dat geldt dus ook voor de lobby’s. Het is goed gelukt.

Maar om nou te zeggen dat het er gezellig is… Nou nee. Eén en al marmer, bij voorkeur aangelicht met ‘backlights’, en de ruimtes zijn er hoog en imponerend.

Het is veel, maar aanzetten tot ontmoeten doet het niet. Als moderne West-Europeaan voel ik mij verloren in dat soort architectuur. Ik zie de huiselijke warmte veel meer zitten en denk dat ik daarin bij lange na niet de enige ben. Dus als u nog op zoek bent naar vernieuwing, denk dan eens aan de lobby. Een goed lobby-concept geeft karakter aan het hotel én kan een omzetbrenger zijn. Dat wordt dus lobbyen bij de eigenaar of het hoofdkantoor…

HM302014

Overig nieuws