Column Sander Allegro: The Lobby

9 april 2014 | Sander Allegro

Het is niet  de muurloze badkamer, het is ook niet de o zo populaire hotelbar en het is evenmin de serene wellnessruimte die de schijnwerpers op zich gericht krijgt. We zijn beland in het tijdperk van de lobby, ofwel de hotelhal: de centrale plek waar de gast zijn eerste indruk op doet.

Met het mantra ‘de eerste indruk is de belangrijkste’ in gedachten, lijkt het een logische keuze om je te richten op het optimaliseren van deze plek. Je zou dan ook verwachten dat hoteliers al decennialang over elkaar heen buitelen met innovaties die betrekking hebben op de lobby, maar niets is minder waar. De meeste hotels komen niet verder dan waar ze vijftig jaar geleden waren: een ruimte met een verzameling zitjes, een waaierende plant, licht waarbij nauwelijks te lezen valt en een balie waar een administratief proces wordt afgerond. De enige algemene innovatie is de – steeds vaker gratis verstrekte - WiFi.

Trendsetters als het New Yorkse ACE hotel en CitizenM wisten het echter al langer: ‘the lobby is the place to be’. De hotelhal (dat woord klinkt een beetje kil) moet open, warm, eigentijds, huiselijk en vooral – om met Obama te spreken – gezellig zijn. Mensen willen elkaar daar ontmoeten. Het Amsterdamse Hotel V Nesplein ontwikkelde er een succesvol concept omheen, en ook in het eveneens hoofdstedelijke Conservatoriumhotel mag de lobby er zijn.

Onlangs was ik in Dubai, de plek waar alles gemaakt is om patsers te imponeren, en waar alle sporen van de natuur en de menselijke maat zorgvuldig worden vermeden. Ik bezocht een aantal nieuwe hotels die stuk voor stuk indrukwekkend waren. Groot, groter, grootst is daar de regel; dat geldt dus ook voor de lobby’s. Het is goed gelukt.

Maar om nou te zeggen dat het er gezellig is… Nou nee. Eén en al marmer, bij voorkeur aangelicht met ‘backlights’, en de ruimtes zijn er hoog en imponerend.

Het is veel, maar aanzetten tot ontmoeten doet het niet. Als moderne West-Europeaan voel ik mij verloren in dat soort architectuur. Ik zie de huiselijke warmte veel meer zitten en denk dat ik daarin bij lange na niet de enige ben. Dus als u nog op zoek bent naar vernieuwing, denk dan eens aan de lobby. Een goed lobby-concept geeft karakter aan het hotel én kan een omzetbrenger zijn. Dat wordt dus lobbyen bij de eigenaar of het hoofdkantoor…

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: