Column Sander Allegro: The Lobby

9 april 2014 | Sander Allegro

Het is niet  de muurloze badkamer, het is ook niet de o zo populaire hotelbar en het is evenmin de serene wellnessruimte die de schijnwerpers op zich gericht krijgt. We zijn beland in het tijdperk van de lobby, ofwel de hotelhal: de centrale plek waar de gast zijn eerste indruk op doet.

Met het mantra ‘de eerste indruk is de belangrijkste’ in gedachten, lijkt het een logische keuze om je te richten op het optimaliseren van deze plek. Je zou dan ook verwachten dat hoteliers al decennialang over elkaar heen buitelen met innovaties die betrekking hebben op de lobby, maar niets is minder waar. De meeste hotels komen niet verder dan waar ze vijftig jaar geleden waren: een ruimte met een verzameling zitjes, een waaierende plant, licht waarbij nauwelijks te lezen valt en een balie waar een administratief proces wordt afgerond. De enige algemene innovatie is de – steeds vaker gratis verstrekte - WiFi.

Trendsetters als het New Yorkse ACE hotel en CitizenM wisten het echter al langer: ‘the lobby is the place to be’. De hotelhal (dat woord klinkt een beetje kil) moet open, warm, eigentijds, huiselijk en vooral – om met Obama te spreken – gezellig zijn. Mensen willen elkaar daar ontmoeten. Het Amsterdamse Hotel V Nesplein ontwikkelde er een succesvol concept omheen, en ook in het eveneens hoofdstedelijke Conservatoriumhotel mag de lobby er zijn.

Onlangs was ik in Dubai, de plek waar alles gemaakt is om patsers te imponeren, en waar alle sporen van de natuur en de menselijke maat zorgvuldig worden vermeden. Ik bezocht een aantal nieuwe hotels die stuk voor stuk indrukwekkend waren. Groot, groter, grootst is daar de regel; dat geldt dus ook voor de lobby’s. Het is goed gelukt.

Maar om nou te zeggen dat het er gezellig is… Nou nee. Eén en al marmer, bij voorkeur aangelicht met ‘backlights’, en de ruimtes zijn er hoog en imponerend.

Het is veel, maar aanzetten tot ontmoeten doet het niet. Als moderne West-Europeaan voel ik mij verloren in dat soort architectuur. Ik zie de huiselijke warmte veel meer zitten en denk dat ik daarin bij lange na niet de enige ben. Dus als u nog op zoek bent naar vernieuwing, denk dan eens aan de lobby. Een goed lobby-concept geeft karakter aan het hotel én kan een omzetbrenger zijn. Dat wordt dus lobbyen bij de eigenaar of het hoofdkantoor…

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting. Dat heeft me gered!''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik mij in de h...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: