Column Sander Allegro: Ruilverkaveling

16 juni 2002 | Redactie

De fusiegolf in de internationale hotelsector lijkt niet te stoppen. De ‘shake out’ die we in de internationale luchtvaart hebben gezien, lijkt ook in de hotellerie plaats te vinden, met als verwachte uitkomst dat slechts een klein aantal grote namen zal overblijven.

De laatste jaren hebben we al heel wat consolidatie gezien. Accor blijft expanderen door het ontwikkelen van nieuwe projecten, en door zelfstandige hôteliers over te halen om zich aan te sluiten, maar ook door de aankoop van complete ketens van verschillende omvang, zoals het kwakkelende Nederlandse Postiljon.

Het Nederlandse Golden Tulip wist na een huwelijk met het beursgenoteerde Krasnapolsky toch de zelfstandigheid niet vast te houden en is nu in Spaanse handen. De dynamisch opererende NH-keten krijgt in binnen- en buitenland veel aandacht door de voortvarende expansie; recent nog met een  Duitse hotelgroep. Het is dan ook een publiek geheim dat deze snel expanderende groep hoog genoteerd staat op lijstjes van potentiële overnamekandidaten met een oorlogskas. In deze laatstgenoemde categorie is Six Continents zonder meer de gele-truidrager. Six Continents - de aaneenrijging van Holiday Inn, Intercontinental Hotels en het zelf afgesplitste merk Crowne Plaza - ging voorheen als brouwerij Bass door het leven, maar kwam tot de conclusie dat je bier beter in hotelbars kunt verkopen dan het te brouwen. Bass verkocht de gerstenatdivisie voor miljarden. Topman Tom Oliver beloofde de aandeelhouders de oorlogskas in 2002 te gebruiken en anders het ‘gecashte’ geld weer uit te keren. Voorlopig is het nog oorverdovend stil bij 6C; de markt wacht gespannen af tot deze mastodont toeslaat.

Ook het Amerikaanse Starwood zit niet stil. Met de aaneenrijging van merken als Sheraton en Westin, aangevuld met kleinere luxe divisies, heeft Starwood inmiddels een indrukwekkende collectie opgebouwd.

De markt lijkt het allemaal te accepteren. Hotels worden van de ene dag op de andere van een nieuwe vlag voorzien; de gast pikt het zonder morren. De jarenlang gekweekte merkentrouw blijkt niet sterk genoeg om voor problemen te zorgen. Ook het personeel schikt zich in zijn lot en omarmt de voormalige vijand.

De fusiegolf zorgt echter voor een andere interessante uitdaging: hotelketens hebben zo hun standaarden waar aangesloten hotels aan moeten voldoen. Daarbij zijn ook dikwijls architectuur en ligging van groot belang. De overname- en fusiegolf brengt dan ook met zich mee dat steeds meer hotelgroepen met vreemde eenden in de bijt zitten. Hotelgroepen met luxe hotels zitten met lelijke flatgebouwen uit de jaren zestig in hun maag; hotels waar het gebruik van het ‘web’ op de kamers is voorbehouden aan de spinnen.

Op de zakelijke markt opererende hotelgroepen moeten opeens een plek inruimen voor hotelletjes die gevestigd zijn in historische gebouwen op het platteland; kleine hotels waar de zo sterk nagestreefde efficiëntie ver te zoeken is. Het lijkt dan ook hoog tijd om iets aan deze lappendeken te doen. In navolging van de Nederlandse boeren, zou men kunnen denken aan ruilverkaveling. Ketens kunnen op deze wijze orde op zaken stellen. Weg met de variatie, vooruit met de eenheid. Wordt het allemaal weer lekker overzichtelijk.

HM 302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: