Column Sander Allegro: Hotel van de toekomst

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 12 juni 2016
Column Sander Allegro: Hotel van de toekomst

Ik heb in het hotel van de toekomst geslapen. Het staat niet in Japan of op de maan. Het staat in Amsterdam en heet ZOKU. Het positioneert zich als ‘hors categorie-hotel; een hybride tussen thuis en kantoor waar ontmoetingen met gelijkgestemden centraal staan. Het is een gloednieuw concept dat zich geheel volgens de mores van de hippe business-scene richt op de ‘connected millennial’ die zich in het leven beweegt als ‘global nomad’.

Waar veel nieuwe hippe horecaconcepten worden bedacht door ondernemende hipsters, is Zoku het product van jarenlang denken, ontwerpen en ontwikkelen door dedicated professionals. Net als bij de ontwikkeling van zijn eerdere topconcept citizenM, ging Hans Meyer niet over één nacht ijs. Hij bouwde verschillende mock-up rooms om uiteindelijk het perfecte ontwerp te vinden. En dat lijkt geslaagd. Nog voor het hotel officieel opende, sleepte het de prestigieuze Radical Innovation Award binnen.

Zoku onderscheidt zich op een aantal fronten van haar concurrenten die in de razendsnel ontwikkelende verblijfsaccommodatiemarkt als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten. In de kamer valt direct op dat het normaal gesproken meest dominante meubelstuk onzichtbaar is: het bed. Dit is vernuftig weggewerkt in een moderne variant van de Oudhollandse bedstede waardoor ruimte ontstaat voor een huiselijke inrichting met eettafel en zitbank. Ook is er een compacte keuken en een ruime variatie aan opbergmogelijkheden. Voor de lang verblijvende gast een zegen, voor de kort verblijvende gast een uitgelezen kans om per ongeluk spullen te laten liggen, zoals ik zelf ervoer tijdens mijn verblijf als proefslaper. Maar ook daar heeft Zoku aan gedacht; er is een hypermodern lost en found-systeem waar de gast zijn vermissingen online kan melden en tracen. Het tweede onderscheidende element zijn de gemeenschappelijke ruimtes die op de bovenste verdieping zijn gepositioneerd. Inrichting en design nodigen gasten subtiel uit contact te maken en zo de door de ontwikkelaars gewenste community te vormen. Maar de allerslimste feature is de cross-over tussen wonen en hotel. Die dualiteit maakt het concept tot een solide investeringsoptie die verschillende markten bedient en daarmee een stuk volatiliteit uit de bedrijfsvoering haalt.

HM302016

Overig nieuws