Column Sander Allegro: Managers van Morgen

22 maart 2006 | Sander Allegro

'De hotelmanager van de 21e eeuw is in de eerste plaats een businessmanager met commerciële denkkracht.' Deze gedachte was een van de concluderende voorspellingen van een in 1997 gehouden denktank met internationale topbestuurders van internationale hotelketens in opdracht van de Internationale Hotel & Restaurant Association.

Vastgesteld werd - in 1997 - dat het managen van een hotel steeds complexer was geworden. En het belang van aandeelhouders zou in de toekomst steeds pregnanter worden. E¨¦n hotelinvesteerder maakte het volstrekt duidelijk: wat hem betreft was in de 'executive office' alleen plaats voor een financieel-commercieel ingestelde wizzkid die echt niet van een hotelschool hoefde te komen. Het hebben van een gastvrije persoonlijkheid speelde volgens hem in dat kantoor geen enkele rol. Die rol kon prima worden vervuld door een ingehuurde functionaris, iemand die in een mooi pak in de hotelhal de gastheer speelt.

'Desnoods halen we zo iemand van een toneelacademie,' voegde hij eraan toe.

De meer klassiek geschoolde hoteliers stonden op hun achterste benen. 'Teloorgang van het mooie ambacht...' - 'Hoe moest dat dan met de gast?' - 'Wie zou er nog omkijken naar het personeel?' - 'Dit mocht nooit gebeuren!' Toch is een ontwikkeling waarneembaar die erop wijst dat elementen van deze voorspelling uitkomen. Met de introductie van clustermanagers bij ketens als Hilton, Starwood en NH is de 'superhotelmanager' een feit geworden.

De clustermanagers zijn vooral commercieel verantwoordelijk. Het zijn over het algemeen wel functionarissen met een hotelachtergrond, maar het ambachtelijke werk maakt geen groot deel uit van hun dagelijkse werk. In de hotels zelf zit een man of vrouw die zich kan toeleggen op het runnen van de operationele zaken; vaak getooid met mooie titels als assistant executive manager. Hier staat het ambacht van zorg voor gasten en medewerkers centraal; hier is ruimte voor echte mensenmanagers. En dus heeft iedereen een beetje gelijk gekregen: het businessdenken heeft veel terrein veroverd, maar de ambachtelijke component is gebleven.

Hotelscholen staan dus voor de uitdaging om deze beide kanten van het vak voldoende aandacht te blijven geven; een van de wegen naar het clustermanagerschap loopt gewoon via de hotelschool. De all round opleiding en ervaring in zowel de business- als de ambachtskant van het vak blijven van groot belang.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: