Column Sander Allegro: Managers van Morgen

22 maart 2006 | Redactie

'De hotelmanager van de 21e eeuw is in de eerste plaats een businessmanager met commerciële denkkracht.' Deze gedachte was een van de concluderende voorspellingen van een in 1997 gehouden denktank met internationale topbestuurders van internationale hotelketens in opdracht van de Internationale Hotel & Restaurant Association.

Vastgesteld werd - in 1997 - dat het managen van een hotel steeds complexer was geworden. En het belang van aandeelhouders zou in de toekomst steeds pregnanter worden. E¨¦n hotelinvesteerder maakte het volstrekt duidelijk: wat hem betreft was in de 'executive office' alleen plaats voor een financieel-commercieel ingestelde wizzkid die echt niet van een hotelschool hoefde te komen. Het hebben van een gastvrije persoonlijkheid speelde volgens hem in dat kantoor geen enkele rol. Die rol kon prima worden vervuld door een ingehuurde functionaris, iemand die in een mooi pak in de hotelhal de gastheer speelt.

'Desnoods halen we zo iemand van een toneelacademie,' voegde hij eraan toe.

De meer klassiek geschoolde hoteliers stonden op hun achterste benen. 'Teloorgang van het mooie ambacht...' - 'Hoe moest dat dan met de gast?' - 'Wie zou er nog omkijken naar het personeel?' - 'Dit mocht nooit gebeuren!' Toch is een ontwikkeling waarneembaar die erop wijst dat elementen van deze voorspelling uitkomen. Met de introductie van clustermanagers bij ketens als Hilton, Starwood en NH is de 'superhotelmanager' een feit geworden.

De clustermanagers zijn vooral commercieel verantwoordelijk. Het zijn over het algemeen wel functionarissen met een hotelachtergrond, maar het ambachtelijke werk maakt geen groot deel uit van hun dagelijkse werk. In de hotels zelf zit een man of vrouw die zich kan toeleggen op het runnen van de operationele zaken; vaak getooid met mooie titels als assistant executive manager. Hier staat het ambacht van zorg voor gasten en medewerkers centraal; hier is ruimte voor echte mensenmanagers. En dus heeft iedereen een beetje gelijk gekregen: het businessdenken heeft veel terrein veroverd, maar de ambachtelijke component is gebleven.

Hotelscholen staan dus voor de uitdaging om deze beide kanten van het vak voldoende aandacht te blijven geven; een van de wegen naar het clustermanagerschap loopt gewoon via de hotelschool. De all round opleiding en ervaring in zowel de business- als de ambachtskant van het vak blijven van groot belang.

HM302006

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Mensen
Lancering ‘Hotel Website of the Year’ verkiezing

De eerste verkiezing van de mooiste en meest gebruiksvriendelijke hotelwebsite van Nederland is een feit. Deze wedstrijd wordt door Hoteliers.com georganiseerd om hoteliers een hart onder de riem te steken in deze moeilijke tijd en om het Nederlandse publiek te enthousiasmeren vooral direct bij het ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Ondernemen
10 tips voor de mooiste hotelfoto's

Met mooie fotografie op uw website onderscheidt u zich en maakt u een goede eerste indruk. Het biedt een unieke kans om een ervoor te zorgen dat potentiële gasten uw hotel boeken. Als professioneel fotograaf met veel ervaring in de hotellerie deelt Wendy Bos haar kennis met de hotellerie:10 tip ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Fletcher Hotel-Restaurant Scheveningen is een feit

Fletcher Hotels opent op 11 december a.s. de deuren van het splinternieuwe hotel in de populaire badplaats Scheveningen. De opening is eerder dan verwacht, na maanden van verbouwing en voorbereiding in het voormalige kantoorpand North Sea Building. Met de opening van het luxe Fletcher Hotel-Restaura ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: