Column Sander Allegro: Zakelijk

26 januari 2010 | Sander Allegro

De economie onderuit? Zakelijke reisbudgetten op slot. Dat is de wetmatigheid die we allemaal ervaren. Het wegblijven van de zakelijke gasten doet hotels het meeste pijn. Dat is logisch, want juist zij besteden het meest, met een gemiddelde RevPar die soms wel het dubbele is van de RevPar van de gemiddelde leisuregast.

Het  door veel bedrijven genomen besluit om de reisbudgetten sterk te beperken zou kunnen worden uitgelegd als een teken van professioneel management van deze kosten, maar onderzoek van Expedia dochter Egencia laat een heel ander beeld zien. Een wereldwijde studie onder 433 travel executives wijst uit dat zo’n 65% van de onderzochte bedrijven niet met vaste vergoedingen per stad werkt, en dat 30% van de bedrijven helemaal geen formele regels kent als het om reizen gaat. In bedrijven waar wél regels gelden, blijkt dat er helemaal niet zo nauw wordt gekeken, en dat medewerkers die van de regels afwijken maar zelden worden berispt. Deze  gegevens komen Egencia goed uit, want - u raadde het al - zij bieden hotels ondersteuning aan bij het rationaliseren van hun reiskosten.

Bedrijven die serieus omgaan met hun reisregels en ze ook naleven, kunnen fors geld besparen. Zij kunnen door de schaalgrootte ook goede prijzen uitonderhandelen. En wat blijft er dan nog over voor de hotelier? Hebben de op individuele zakenreizigers gerichte loyalty programma’s dan nog wel zin? Of komt het neer op het eenmalig uitonderhandelen van een goede prijs? Ik denk dat de gemiddelde zakenreiziger nog steeds heel gevoelig is voor de voordelen die een 'frequent sleeper schap' oplevert. Net dat beetje extra erkenning en luxe spreken de frequente reiziger aan en trekken hem over de streep.

Een beetje zakenreiziger weet heel goed hoe hij moet 'spelen' met de reisvoorschriften van zijn bedrijf en trekt uiteindelijk toch zijn eigen plan. Maar om er een bestendige relatie mee op te bouwen, moet je als hotel meer doen dan punten geven en een fles wijn neerzetten. Het opbouwen van een persoonlijke band met de gast blijft de sleutel tot succes en het is dan ook niet verwonderlijk dat nogal wat zakelijke reizigers kiezen voor kleinere boetiekhotels waar de service persoonlijk is en het personeel de gast herkent en erkent. Wat dat betreft is er in de basis niet zoveel veranderd, de afgelopen honderd jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: