Column Sander Allegro: Zakelijk

26 januari 2010 | Sander Allegro

De economie onderuit? Zakelijke reisbudgetten op slot. Dat is de wetmatigheid die we allemaal ervaren. Het wegblijven van de zakelijke gasten doet hotels het meeste pijn. Dat is logisch, want juist zij besteden het meest, met een gemiddelde RevPar die soms wel het dubbele is van de RevPar van de gemiddelde leisuregast.

Het  door veel bedrijven genomen besluit om de reisbudgetten sterk te beperken zou kunnen worden uitgelegd als een teken van professioneel management van deze kosten, maar onderzoek van Expedia dochter Egencia laat een heel ander beeld zien. Een wereldwijde studie onder 433 travel executives wijst uit dat zo’n 65% van de onderzochte bedrijven niet met vaste vergoedingen per stad werkt, en dat 30% van de bedrijven helemaal geen formele regels kent als het om reizen gaat. In bedrijven waar wél regels gelden, blijkt dat er helemaal niet zo nauw wordt gekeken, en dat medewerkers die van de regels afwijken maar zelden worden berispt. Deze  gegevens komen Egencia goed uit, want - u raadde het al - zij bieden hotels ondersteuning aan bij het rationaliseren van hun reiskosten.

Bedrijven die serieus omgaan met hun reisregels en ze ook naleven, kunnen fors geld besparen. Zij kunnen door de schaalgrootte ook goede prijzen uitonderhandelen. En wat blijft er dan nog over voor de hotelier? Hebben de op individuele zakenreizigers gerichte loyalty programma’s dan nog wel zin? Of komt het neer op het eenmalig uitonderhandelen van een goede prijs? Ik denk dat de gemiddelde zakenreiziger nog steeds heel gevoelig is voor de voordelen die een 'frequent sleeper schap' oplevert. Net dat beetje extra erkenning en luxe spreken de frequente reiziger aan en trekken hem over de streep.

Een beetje zakenreiziger weet heel goed hoe hij moet 'spelen' met de reisvoorschriften van zijn bedrijf en trekt uiteindelijk toch zijn eigen plan. Maar om er een bestendige relatie mee op te bouwen, moet je als hotel meer doen dan punten geven en een fles wijn neerzetten. Het opbouwen van een persoonlijke band met de gast blijft de sleutel tot succes en het is dan ook niet verwonderlijk dat nogal wat zakelijke reizigers kiezen voor kleinere boetiekhotels waar de service persoonlijk is en het personeel de gast herkent en erkent. Wat dat betreft is er in de basis niet zoveel veranderd, de afgelopen honderd jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: