Column Sander Allegro: Zakelijk

26 januari 2010 | Sander Allegro

De economie onderuit? Zakelijke reisbudgetten op slot. Dat is de wetmatigheid die we allemaal ervaren. Het wegblijven van de zakelijke gasten doet hotels het meeste pijn. Dat is logisch, want juist zij besteden het meest, met een gemiddelde RevPar die soms wel het dubbele is van de RevPar van de gemiddelde leisuregast.

Het  door veel bedrijven genomen besluit om de reisbudgetten sterk te beperken zou kunnen worden uitgelegd als een teken van professioneel management van deze kosten, maar onderzoek van Expedia dochter Egencia laat een heel ander beeld zien. Een wereldwijde studie onder 433 travel executives wijst uit dat zo’n 65% van de onderzochte bedrijven niet met vaste vergoedingen per stad werkt, en dat 30% van de bedrijven helemaal geen formele regels kent als het om reizen gaat. In bedrijven waar wél regels gelden, blijkt dat er helemaal niet zo nauw wordt gekeken, en dat medewerkers die van de regels afwijken maar zelden worden berispt. Deze  gegevens komen Egencia goed uit, want - u raadde het al - zij bieden hotels ondersteuning aan bij het rationaliseren van hun reiskosten.

Bedrijven die serieus omgaan met hun reisregels en ze ook naleven, kunnen fors geld besparen. Zij kunnen door de schaalgrootte ook goede prijzen uitonderhandelen. En wat blijft er dan nog over voor de hotelier? Hebben de op individuele zakenreizigers gerichte loyalty programma’s dan nog wel zin? Of komt het neer op het eenmalig uitonderhandelen van een goede prijs? Ik denk dat de gemiddelde zakenreiziger nog steeds heel gevoelig is voor de voordelen die een 'frequent sleeper schap' oplevert. Net dat beetje extra erkenning en luxe spreken de frequente reiziger aan en trekken hem over de streep.

Een beetje zakenreiziger weet heel goed hoe hij moet 'spelen' met de reisvoorschriften van zijn bedrijf en trekt uiteindelijk toch zijn eigen plan. Maar om er een bestendige relatie mee op te bouwen, moet je als hotel meer doen dan punten geven en een fles wijn neerzetten. Het opbouwen van een persoonlijke band met de gast blijft de sleutel tot succes en het is dan ook niet verwonderlijk dat nogal wat zakelijke reizigers kiezen voor kleinere boetiekhotels waar de service persoonlijk is en het personeel de gast herkent en erkent. Wat dat betreft is er in de basis niet zoveel veranderd, de afgelopen honderd jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: