Sander Allegro: Owner Management

14 december 2005 | Sander Allegro

Een hoteldirecteur heeft het niet gemakkelijk: aan alle kanten wordt aan hem of haar getrokken. De gasten willen kamers op momenten dat ze niet beschikbaar zijn, het personeel wordt steeds zwanger in periodes dat het net niet goed uitkomt en dan hebben we het nog niet eens gehad over het hoofdkantoor waar een of andere 'regional executive' zijn bestaansrecht wil bewijzen door het uitvaardigen van een nieuwe richtlijn waarop niemand zit te wachten.

Op hotelscholen leren toekomstige managers om te gaan met dit soort problematiek en wordt in allerhande vakken stilgestaan bij het managen van deze relaties. Toch is er een relatie die nauwelijks aandacht krijgt, maar in de praktijk wel veel aandacht vergt: de relatie met de eigenaar. Ondanks de verzakelijking, zijn veel hotels nog in eigendom van private personen. Mensen van vlees en bloed die zich vaak met gretigheid bemoeien met de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf. Soms leidt dat tot warme relaties waarin de hotelmanager in zijn eigenaar een ware adviseur en steun vindt, maar vaker is het een lastige relatie waarin wantrouwen en misverstanden een hoofdrol spelen.

Uit eigen ervaring weet ik dat er gevallen zijn waar maar één ding erger is dan de eigenaar en dat is de vrouw van de eigenaar. Bij traditioneel ingestelde eigenaren voelt de vrouw van de eigenaar zich nog al eens geroepen om zich te ontfermen over zaken als inrichting, decoratie, bloemkeuze en andere traditionele zaken. En dat leidt lang niet altijd tot gelukkige eindproducten. Overigens lijkt een vrouwelijke eigenaar juist een goed uitgangspunt voor een zakelijke verhouding, zo leert een snelle rondgang langs een aantal hoteliers.

In China is de relatie met de eigenaar een heel andere. Buitenlandse operators die aangesteld zijn om het hotel te managen, krijgen te maken met het fenomeen van het schaduwmanagement. Het schaduwmanagement bestaat uit een groep in opdracht van de eigenaren optredende managers die eigenlijk niets constructiefs voor het primaire proces doen, maar slechts als spion functioneren. Alles wat gebeurt wordt direct doorgesluisd naar de eigenaar, vaak een exorbitant rijk man die een zelden gebruikte, naar westerse normen wanstaltig ingerichte praalsuite in het hotel bezit. Alec le Sueur doet in zijn boek 'Een hotel op het dak van de wereld' op hilarische wijze verslag van het effect van het Chinese systeem van controle; het kost vooral heel veel tijd.

Wat voor eigenaar je ook hebt, voor het succes van een hotelmanager is het cruciaal om zich te kunnen verplaatsen in de persoon van de eigenaar en diens belangen. Misschien moesten hotelscholen overwegen het vak 'owner management' te introduceren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok bij instemming Kamer van kracht; bezorgen mag

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteert het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. Als de Kamer het besluit steunt, wordt de avondklok ingevoerd. De avon ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Park Boswijk zoekt een ondernemende general manager

Park Boswijk ligt in een parkachtige omgeving in midden-Nederland en bestaat uit een wooncomplex met 364 appartementen en ongeveer 500 bewoners. Voor bewoners biedt Park Boswijk tal van voorzieningen waar ze gebruik van kunnen maken. Zoals een terras met uitzicht op de parkachtige tuin met twee vijv ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: