Sander Allegro: Owner Management

14 december 2005 | Sander Allegro

Een hoteldirecteur heeft het niet gemakkelijk: aan alle kanten wordt aan hem of haar getrokken. De gasten willen kamers op momenten dat ze niet beschikbaar zijn, het personeel wordt steeds zwanger in periodes dat het net niet goed uitkomt en dan hebben we het nog niet eens gehad over het hoofdkantoor waar een of andere 'regional executive' zijn bestaansrecht wil bewijzen door het uitvaardigen van een nieuwe richtlijn waarop niemand zit te wachten.

Op hotelscholen leren toekomstige managers om te gaan met dit soort problematiek en wordt in allerhande vakken stilgestaan bij het managen van deze relaties. Toch is er een relatie die nauwelijks aandacht krijgt, maar in de praktijk wel veel aandacht vergt: de relatie met de eigenaar. Ondanks de verzakelijking, zijn veel hotels nog in eigendom van private personen. Mensen van vlees en bloed die zich vaak met gretigheid bemoeien met de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf. Soms leidt dat tot warme relaties waarin de hotelmanager in zijn eigenaar een ware adviseur en steun vindt, maar vaker is het een lastige relatie waarin wantrouwen en misverstanden een hoofdrol spelen.

Uit eigen ervaring weet ik dat er gevallen zijn waar maar één ding erger is dan de eigenaar en dat is de vrouw van de eigenaar. Bij traditioneel ingestelde eigenaren voelt de vrouw van de eigenaar zich nog al eens geroepen om zich te ontfermen over zaken als inrichting, decoratie, bloemkeuze en andere traditionele zaken. En dat leidt lang niet altijd tot gelukkige eindproducten. Overigens lijkt een vrouwelijke eigenaar juist een goed uitgangspunt voor een zakelijke verhouding, zo leert een snelle rondgang langs een aantal hoteliers.

In China is de relatie met de eigenaar een heel andere. Buitenlandse operators die aangesteld zijn om het hotel te managen, krijgen te maken met het fenomeen van het schaduwmanagement. Het schaduwmanagement bestaat uit een groep in opdracht van de eigenaren optredende managers die eigenlijk niets constructiefs voor het primaire proces doen, maar slechts als spion functioneren. Alles wat gebeurt wordt direct doorgesluisd naar de eigenaar, vaak een exorbitant rijk man die een zelden gebruikte, naar westerse normen wanstaltig ingerichte praalsuite in het hotel bezit. Alec le Sueur doet in zijn boek 'Een hotel op het dak van de wereld' op hilarische wijze verslag van het effect van het Chinese systeem van controle; het kost vooral heel veel tijd.

Wat voor eigenaar je ook hebt, voor het succes van een hotelmanager is het cruciaal om zich te kunnen verplaatsen in de persoon van de eigenaar en diens belangen. Misschien moesten hotelscholen overwegen het vak 'owner management' te introduceren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: