Joop Zoetemelk zei het 45 jaar geleden al: de Tour de France win je in bed. Dat is anno 2025 nog altijd waar, al komt er tegenwoordig wel wat meer bij kijken dan in zijn tijd. Elk jaar worden drie grote wielerrondes gereden: de Tour de France, de Giro d’Italia en de Vuelta a España, die nu in volle gang is. Die rondes zijn een enorme logistieke uitdaging, zowel voor de ploegen als voor de hotels waar de renners overnachten.
Veel van de teams nemen tegenwoordig hun eigen matrassen, kussens en beddengoed mee om de renners een zo goed mogelijke nachtrust te garanderen. Daarnaast rijden er busjes met airco-systemen en luchtontvochtigers achter het wielercircus aan en is het ook geen uitzondering dat de ploegen bij hotels arriveren met eigen mobiele keukens en genoeg massage- en wellnessattributen om complete conferentiezalen te vullen.
In de Tour de France wijst organisator ASO de hotels toe. Hierbij zijn er twee voorname doelen: zo wil de organisatie niet alleen dat renners zo dicht mogelijk bij de finish slapen, maar ook dat de hotelkwaliteit eerlijk wordt verdeeld. Alle ploegen komen over drie weken Tour uit op ongeveer evenveel sterren. Het kan daarom zo uitkomen dat een renner de ene nacht in een vijfsterrenchateau verblijft, terwijl hij de dag erna zijn ogen sluit in een driesterren snelweghotel.
Voor hotels zelf is het ook topsport. Rustdagen en meerdere ritten in een bepaalde regio uitgezonderd, strijkt het hele circus doorgaans maar voor één nacht in een hotel neer. De ploegen komen altijd laat aan en vertrekken vaak weer extreem vroeg, waardoor flexibiliteit een must is. Wanneer de teams niet zelf voor het eten voor hun renners zorgen, moeten de hotelkeukens werken volgens strikte voorschriften en schema’s. En ook vanuit veiligheidsoogpunt zijn maatregelen nodig: renners willen rust en privacy, terwijl fans uit zijn op handtekeningen en souvenirs. De opslag van de peperdure racefietsen, die soms meer dan 15.000 euro per stuk kosten, moet ook op een goede manier aangepakt worden.
Daartegenover staat dat deze hotels maanden van tevoren al volgeboekt zijn en veel gratis publiciteit krijgen. Een piek als een wielerkaravaan die langskomt kan bovendien worden gebruikt als test voor de operatie: hoe flexibel ben je eigenlijk als het gaat om hele specifieke aanvragen en lukt het om maatwerk te leveren op het gebied van voeding, veiligheid en hygiëne? Dit kan in de toekomst weer zijn vruchten afwerpen: als je kunt voldoen aan de eisen van topsporters overtref je immers automatisch de verwachtingen van ‘gewone’ gasten. En voor wie nu denkt: dat wielercircus komt hier nooit langs - de lessen gelden net zo goed voor je volgende groepsboeking. Alleen de fietsen zijn minder duur.
Fotografie: Bibi Witkamp
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.