Column Sander Allegro: Converts

22 december 2012 | Redactie

Gevangenissen, ziekenhuizen, watertorens, cruiseschepen; je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn hotels van gemaakt. 'Converts' is de internationale benaming voor dit type hotels. Uitgangspunt daarbij is, dat een tot hotel geconverteerd gebouw een bepaalde historische meerwaarde heeft en dus onderscheidend vermogen.

Het vorig jaar geopende Conservatoriumhotel is daar een mooi voorbeeld van. Maar de laatste tijd is een 'omkering' gaande. We zien veel converts waar het niet zozeer gaat om de waarde die het gebouw toevoegt aan het hotel, maar om de waarde die het hotel toevoegt aan het gebouw. Hotels als wondermiddel voor het oplossen van problemen in de vastgoedmarkt.

De leegstand van kantoren is  namelijk ongekend groot: inmiddels staat ruim vijftien procent van de Nederlandse kantoorvoorraad te verpieteren. Creativiteit is geboden. Een van de vaak genoemde oplossingen is de vestiging van hotels. Hotelmaatschappijen hebben daar wel oren naar, want in steden is het nog altijd lastig om panden en kavels van voldoende omvang te vinden. En dus wordt het ene na het andere kantoor omgebouwd tot hotel.
In het Amsterdamse Slotervaartgebied gaat het in een periode van drie jaar om maar liefst  1300 kamers.  De leegstandsnood maakt dat een bestemmingsverandering veel eenvoudiger te realiseren is. Een van de hotelondernemers in de voorhoede van deze ontwikkeling was Paul Rinkens, die met zijn Qbic hotel een ingenieuze oplossing bood voor een snelle transformatie van kantoorruimte naar hotelkamer. Sindsdien is het hard gegaan. Recente voorbeelden zijn het Blue Tower hotel, het net geopende Ramada Apollo en het Meininger Hostel, allen in Amsterdam West. In datzelfde stadsdeel werd bovendien recent een splinternieuwe vestiging van Hotelschool Den Haag geopend in - u raadt het al - een voormalig kantoorgebouw.

Natuurlijk rijst de vraag of dit een louter positieve ontwikkeling is. Op zich is het natuurlijk mooi dat er herbestemming plaatsvindt; alles is tenslotte beter dan leegstand. Toch is het maar de vraag of het overal succesvol zal zijn. Stedelijke hotelkamers worden nog steeds gevuld in een patroon  van concentrische cirkels die bewegen vanuit het centrum van de stad. Bij beschikbaarheid tegen een redelijke prijsstelling geeft zowel de zakelijke als de vrijetijdsgast er meestal de voorkeur aan dicht bij het centrum te zitten. Bij toegenomen vraag stijgt de prijs vanuit de kern en moet men voor een betaalbare kamer steeds verder de stad uit.

De leegstaande kantoorlocaties bevinden zich vooral in de periferie en zien zich dus vaak genoodzaakt op prijs te concurreren, hetgeen niet altijd een prettige positie is. Vooralsnog lijkt de ontwikkeling echter vooral winnaars op te leveren en lijkt het einde nog niet in zicht. Het is nu wachten tot het eerste hotel weer tot kantoor wordt omgebouwd; dan pas is de crisis écht voorbij.

HM302012

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: