Column Sander Allegro: Converts

18 december 2012 | Sander Allegro

Gevangenissen, ziekenhuizen, watertorens, cruiseschepen; je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn hotels van gemaakt. 'Converts' is de internationale benaming voor dit type hotels. Uitgangspunt daarbij is, dat een tot hotel geconverteerd gebouw een bepaalde historische meerwaarde heeft en dus onderscheidend vermogen.

Het vorig jaar geopende Conservatoriumhotel is daar een mooi voorbeeld van. Maar de laatste tijd is een 'omkering' gaande. We zien veel converts waar het niet zozeer gaat om de waarde die het gebouw toevoegt aan het hotel, maar om de waarde die het hotel toevoegt aan het gebouw. Hotels als wondermiddel voor het oplossen van problemen in de vastgoedmarkt.

De leegstand van kantoren is  namelijk ongekend groot: inmiddels staat ruim vijftien procent van de Nederlandse kantoorvoorraad te verpieteren. Creativiteit is geboden. Een van de vaak genoemde oplossingen is de vestiging van hotels. Hotelmaatschappijen hebben daar wel oren naar, want in steden is het nog altijd lastig om panden en kavels van voldoende omvang te vinden. En dus wordt het ene na het andere kantoor omgebouwd tot hotel.

In het Amsterdamse Slotervaartgebied gaat het in een periode van drie jaar om maar liefst  1300 kamers.  De leegstandsnood maakt dat een bestemmingsverandering veel eenvoudiger te realiseren is. Een van de hotelondernemers in de voorhoede van deze ontwikkeling was Paul Rinkens, die met zijn Qbic hotel een ingenieuze oplossing bood voor een snelle transformatie van kantoorruimte naar hotelkamer. Sindsdien is het hard gegaan. Recente voorbeelden zijn het Blue Tower hotel, het net geopende Ramada Apollo en het Meininger Hostel, allen in Amsterdam West. In datzelfde stadsdeel werd bovendien recent een splinternieuwe vestiging van Hotelschool Den Haag geopend in - u raadt het al - een voormalig kantoorgebouw.

Natuurlijk rijst de vraag of dit een louter positieve ontwikkeling is. Op zich is het natuurlijk mooi dat er herbestemming plaatsvindt; alles is tenslotte beter dan leegstand. Toch is het maar de vraag of het overal succesvol zal zijn. Stedelijke hotelkamers worden nog steeds gevuld in een patroon  van concentrische cirkels die bewegen vanuit het centrum van de stad. Bij beschikbaarheid tegen een redelijke prijsstelling geeft zowel de zakelijke als de vrijetijdsgast er meestal de voorkeur aan dicht bij het centrum te zitten. Bij toegenomen vraag stijgt de prijs vanuit de kern en moet men voor een betaalbare kamer steeds verder de stad uit.

De leegstaande kantoorlocaties bevinden zich vooral in de periferie en zien zich dus vaak genoodzaakt op prijs te concurreren, hetgeen niet altijd een prettige positie is. Vooralsnog lijkt de ontwikkeling echter vooral winnaars op te leveren en lijkt het einde nog niet in zicht. Het is nu wachten tot het eerste hotel weer tot kantoor wordt omgebouwd; dan pas is de crisis écht voorbij.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: