Column Sander Allegro: Converts

18 december 2012 | Sander Allegro

Gevangenissen, ziekenhuizen, watertorens, cruiseschepen; je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn hotels van gemaakt. 'Converts' is de internationale benaming voor dit type hotels. Uitgangspunt daarbij is, dat een tot hotel geconverteerd gebouw een bepaalde historische meerwaarde heeft en dus onderscheidend vermogen.

Het vorig jaar geopende Conservatoriumhotel is daar een mooi voorbeeld van. Maar de laatste tijd is een 'omkering' gaande. We zien veel converts waar het niet zozeer gaat om de waarde die het gebouw toevoegt aan het hotel, maar om de waarde die het hotel toevoegt aan het gebouw. Hotels als wondermiddel voor het oplossen van problemen in de vastgoedmarkt.

De leegstand van kantoren is  namelijk ongekend groot: inmiddels staat ruim vijftien procent van de Nederlandse kantoorvoorraad te verpieteren. Creativiteit is geboden. Een van de vaak genoemde oplossingen is de vestiging van hotels. Hotelmaatschappijen hebben daar wel oren naar, want in steden is het nog altijd lastig om panden en kavels van voldoende omvang te vinden. En dus wordt het ene na het andere kantoor omgebouwd tot hotel.

In het Amsterdamse Slotervaartgebied gaat het in een periode van drie jaar om maar liefst  1300 kamers.  De leegstandsnood maakt dat een bestemmingsverandering veel eenvoudiger te realiseren is. Een van de hotelondernemers in de voorhoede van deze ontwikkeling was Paul Rinkens, die met zijn Qbic hotel een ingenieuze oplossing bood voor een snelle transformatie van kantoorruimte naar hotelkamer. Sindsdien is het hard gegaan. Recente voorbeelden zijn het Blue Tower hotel, het net geopende Ramada Apollo en het Meininger Hostel, allen in Amsterdam West. In datzelfde stadsdeel werd bovendien recent een splinternieuwe vestiging van Hotelschool Den Haag geopend in - u raadt het al - een voormalig kantoorgebouw.

Natuurlijk rijst de vraag of dit een louter positieve ontwikkeling is. Op zich is het natuurlijk mooi dat er herbestemming plaatsvindt; alles is tenslotte beter dan leegstand. Toch is het maar de vraag of het overal succesvol zal zijn. Stedelijke hotelkamers worden nog steeds gevuld in een patroon  van concentrische cirkels die bewegen vanuit het centrum van de stad. Bij beschikbaarheid tegen een redelijke prijsstelling geeft zowel de zakelijke als de vrijetijdsgast er meestal de voorkeur aan dicht bij het centrum te zitten. Bij toegenomen vraag stijgt de prijs vanuit de kern en moet men voor een betaalbare kamer steeds verder de stad uit.

De leegstaande kantoorlocaties bevinden zich vooral in de periferie en zien zich dus vaak genoodzaakt op prijs te concurreren, hetgeen niet altijd een prettige positie is. Vooralsnog lijkt de ontwikkeling echter vooral winnaars op te leveren en lijkt het einde nog niet in zicht. Het is nu wachten tot het eerste hotel weer tot kantoor wordt omgebouwd; dan pas is de crisis écht voorbij.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Achtergronden
Award Familiehotel 2020 gaat naar Preston Palace  

Preston Palace is voor de zesde maal op rij uitgeroepen tot 'Familiehotel van het Jaar'. Maar liefst 83% van de stemmers stemde op het Twentse all-inclusive resort. Om haar dankbaarheid te benadrukken doneert Preston Palace aan een goed doel dat zich inzet voor families, krijgen alle medewer...

Booking.com OTA's
Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties

Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties voor appartementen, vakantiehuizen en villa's; het nieuwe systeem maakt het makkelijker voor reizigers om de kwaliteit van unieke verblijfsplekken te vergelijken. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit als ze...

Personeel
De nieuwste technologische tools voor het koesteren van talent

Waar menselijk talent in de jaren ‘90 werd gezien als een verrijking om te managen onder het concept van talentmanagement, neemt het koesteren van talent een humanistisch standpunt in van de mensen van een organisatie van wie het doel in lijn is met het bedrijf dat talent ontwikkelt en koester...

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: