Column Sander Allegro: Drie keer hip

24 december 2009 |

Ooit complimenteerde ik een 80-jarige heer die ik een onderscheiding mocht opspelden met zijn hippe bril. Hij keek mij minzaam aan en zei, bedachtzaam sprekend: ‘Wanneer je in je leven nooit wat verandert, ben je drie keer hip.’ Dat was een wijze les. Trends komen en gaan als golfbewegingen, maar toch blijft het verleidelijk om zo aan het einde van het jaar een blik vooruit te werpen.

Het jaar 2009 stond onmiskenbaar in het teken van de crisis, met ongekend scherpe omzet- en prijsdalingen voor hotels. Als we economen mogen geloven, is het einde van de crisis nabij; er gloort licht aan het einde van de tunnel! Maar een beetje pessimist zal tegenwerpen dat het licht aan het einde van de tunnel ook een naderende trein kan zijn… In ieder geval lijken beleggers een voorschot te nemen op het toekomstige succes van de hotelsector. Het toonaangevende Jones Lang LaSalle voorziet voor de Amerikaanse hotelmarkt op de korte termijn nog een verdere teruggang, maar verwacht voor de middellange termijn een gunstige ontwikkeling. Dat optimisme komt ook elders tot uitdrukking. De belangrijkste verklaring lijkt te zijn dat iedereen ervan overtuigd is dat de crisis eens tot het verleden zal behoren, en dat de hotelorganisaties tegen die tijd zo 'lean and mean' zijn, dat zelfs een licht herstel al kan leiden tot winstgevendheid. De vraag blijft natuurlijk wel hoe snel de markt er in zal slagen om de REVPAR weer op peil te krijgen, na de forse prijsdalingen van de laatste tijd.

En wat is dan 'hot' en wat 'not' in de hotels? Maatschappelijk verantwoord ondernemen is zonder meer hot. Op dit moment kan een bedrijf zich daar nog mee onderscheiden, maar binnen een aantal jaren is het de norm; je móet dan verantwoord ondernemen. Verder zien we een nieuwe definitie van luxe ontstaan, waarbij authenticiteit, persoonlijkheid en natuurlijkheid de boventoon voeren. De klatergoudperiode laten we achter ons. In Europa althans, want in de Aziatische en Arabische wereld lijken ze er geen genoeg van te kunnen krijgen. Verder zal de nu al steeds korter wordende boekingstermijn nóg korter worden. Flexibiliteit is het sleutelwoord.

En dan de andere kant; de 'nots'. Alles wat non-descript is laten we achter in het eerste decennium. De dagen van onpersoonlijke, multifunctionele hotelrestaurants, de fantasieloze meubels, de standaardsprei en de schnitzel met roomsaus zijn passé. Maar voor u nu alle oude dingen de deur uit doet, denk even aan de wijze woorden van de oude man met de hippe bril en zoek een plekje op zolder. Je weet maar nooit.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: