Column Sander Allegro: Drie keer hip

24 december 2009 |

Ooit complimenteerde ik een 80-jarige heer die ik een onderscheiding mocht opspelden met zijn hippe bril. Hij keek mij minzaam aan en zei, bedachtzaam sprekend: ‘Wanneer je in je leven nooit wat verandert, ben je drie keer hip.’ Dat was een wijze les. Trends komen en gaan als golfbewegingen, maar toch blijft het verleidelijk om zo aan het einde van het jaar een blik vooruit te werpen.

Het jaar 2009 stond onmiskenbaar in het teken van de crisis, met ongekend scherpe omzet- en prijsdalingen voor hotels. Als we economen mogen geloven, is het einde van de crisis nabij; er gloort licht aan het einde van de tunnel! Maar een beetje pessimist zal tegenwerpen dat het licht aan het einde van de tunnel ook een naderende trein kan zijn… In ieder geval lijken beleggers een voorschot te nemen op het toekomstige succes van de hotelsector. Het toonaangevende Jones Lang LaSalle voorziet voor de Amerikaanse hotelmarkt op de korte termijn nog een verdere teruggang, maar verwacht voor de middellange termijn een gunstige ontwikkeling. Dat optimisme komt ook elders tot uitdrukking. De belangrijkste verklaring lijkt te zijn dat iedereen ervan overtuigd is dat de crisis eens tot het verleden zal behoren, en dat de hotelorganisaties tegen die tijd zo 'lean and mean' zijn, dat zelfs een licht herstel al kan leiden tot winstgevendheid. De vraag blijft natuurlijk wel hoe snel de markt er in zal slagen om de REVPAR weer op peil te krijgen, na de forse prijsdalingen van de laatste tijd.

En wat is dan 'hot' en wat 'not' in de hotels? Maatschappelijk verantwoord ondernemen is zonder meer hot. Op dit moment kan een bedrijf zich daar nog mee onderscheiden, maar binnen een aantal jaren is het de norm; je móet dan verantwoord ondernemen. Verder zien we een nieuwe definitie van luxe ontstaan, waarbij authenticiteit, persoonlijkheid en natuurlijkheid de boventoon voeren. De klatergoudperiode laten we achter ons. In Europa althans, want in de Aziatische en Arabische wereld lijken ze er geen genoeg van te kunnen krijgen. Verder zal de nu al steeds korter wordende boekingstermijn nóg korter worden. Flexibiliteit is het sleutelwoord.

En dan de andere kant; de 'nots'. Alles wat non-descript is laten we achter in het eerste decennium. De dagen van onpersoonlijke, multifunctionele hotelrestaurants, de fantasieloze meubels, de standaardsprei en de schnitzel met roomsaus zijn passé. Maar voor u nu alle oude dingen de deur uit doet, denk even aan de wijze woorden van de oude man met de hippe bril en zoek een plekje op zolder. Je weet maar nooit.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: