Column Sander Allegro: Drie keer hip

24 december 2009 |

Ooit complimenteerde ik een 80-jarige heer die ik een onderscheiding mocht opspelden met zijn hippe bril. Hij keek mij minzaam aan en zei, bedachtzaam sprekend: ‘Wanneer je in je leven nooit wat verandert, ben je drie keer hip.’ Dat was een wijze les. Trends komen en gaan als golfbewegingen, maar toch blijft het verleidelijk om zo aan het einde van het jaar een blik vooruit te werpen.

Het jaar 2009 stond onmiskenbaar in het teken van de crisis, met ongekend scherpe omzet- en prijsdalingen voor hotels. Als we economen mogen geloven, is het einde van de crisis nabij; er gloort licht aan het einde van de tunnel! Maar een beetje pessimist zal tegenwerpen dat het licht aan het einde van de tunnel ook een naderende trein kan zijn… In ieder geval lijken beleggers een voorschot te nemen op het toekomstige succes van de hotelsector. Het toonaangevende Jones Lang LaSalle voorziet voor de Amerikaanse hotelmarkt op de korte termijn nog een verdere teruggang, maar verwacht voor de middellange termijn een gunstige ontwikkeling. Dat optimisme komt ook elders tot uitdrukking. De belangrijkste verklaring lijkt te zijn dat iedereen ervan overtuigd is dat de crisis eens tot het verleden zal behoren, en dat de hotelorganisaties tegen die tijd zo 'lean and mean' zijn, dat zelfs een licht herstel al kan leiden tot winstgevendheid. De vraag blijft natuurlijk wel hoe snel de markt er in zal slagen om de REVPAR weer op peil te krijgen, na de forse prijsdalingen van de laatste tijd.

En wat is dan 'hot' en wat 'not' in de hotels? Maatschappelijk verantwoord ondernemen is zonder meer hot. Op dit moment kan een bedrijf zich daar nog mee onderscheiden, maar binnen een aantal jaren is het de norm; je móet dan verantwoord ondernemen. Verder zien we een nieuwe definitie van luxe ontstaan, waarbij authenticiteit, persoonlijkheid en natuurlijkheid de boventoon voeren. De klatergoudperiode laten we achter ons. In Europa althans, want in de Aziatische en Arabische wereld lijken ze er geen genoeg van te kunnen krijgen. Verder zal de nu al steeds korter wordende boekingstermijn nóg korter worden. Flexibiliteit is het sleutelwoord.

En dan de andere kant; de 'nots'. Alles wat non-descript is laten we achter in het eerste decennium. De dagen van onpersoonlijke, multifunctionele hotelrestaurants, de fantasieloze meubels, de standaardsprei en de schnitzel met roomsaus zijn passé. Maar voor u nu alle oude dingen de deur uit doet, denk even aan de wijze woorden van de oude man met de hippe bril en zoek een plekje op zolder. Je weet maar nooit.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: