Column Sander Allegro: Drie keer hip

24 december 2009 |

Ooit complimenteerde ik een 80-jarige heer die ik een onderscheiding mocht opspelden met zijn hippe bril. Hij keek mij minzaam aan en zei, bedachtzaam sprekend: ‘Wanneer je in je leven nooit wat verandert, ben je drie keer hip.’ Dat was een wijze les. Trends komen en gaan als golfbewegingen, maar toch blijft het verleidelijk om zo aan het einde van het jaar een blik vooruit te werpen.

Het jaar 2009 stond onmiskenbaar in het teken van de crisis, met ongekend scherpe omzet- en prijsdalingen voor hotels. Als we economen mogen geloven, is het einde van de crisis nabij; er gloort licht aan het einde van de tunnel! Maar een beetje pessimist zal tegenwerpen dat het licht aan het einde van de tunnel ook een naderende trein kan zijn… In ieder geval lijken beleggers een voorschot te nemen op het toekomstige succes van de hotelsector. Het toonaangevende Jones Lang LaSalle voorziet voor de Amerikaanse hotelmarkt op de korte termijn nog een verdere teruggang, maar verwacht voor de middellange termijn een gunstige ontwikkeling. Dat optimisme komt ook elders tot uitdrukking. De belangrijkste verklaring lijkt te zijn dat iedereen ervan overtuigd is dat de crisis eens tot het verleden zal behoren, en dat de hotelorganisaties tegen die tijd zo 'lean and mean' zijn, dat zelfs een licht herstel al kan leiden tot winstgevendheid. De vraag blijft natuurlijk wel hoe snel de markt er in zal slagen om de REVPAR weer op peil te krijgen, na de forse prijsdalingen van de laatste tijd.

En wat is dan 'hot' en wat 'not' in de hotels? Maatschappelijk verantwoord ondernemen is zonder meer hot. Op dit moment kan een bedrijf zich daar nog mee onderscheiden, maar binnen een aantal jaren is het de norm; je móet dan verantwoord ondernemen. Verder zien we een nieuwe definitie van luxe ontstaan, waarbij authenticiteit, persoonlijkheid en natuurlijkheid de boventoon voeren. De klatergoudperiode laten we achter ons. In Europa althans, want in de Aziatische en Arabische wereld lijken ze er geen genoeg van te kunnen krijgen. Verder zal de nu al steeds korter wordende boekingstermijn nóg korter worden. Flexibiliteit is het sleutelwoord.

En dan de andere kant; de 'nots'. Alles wat non-descript is laten we achter in het eerste decennium. De dagen van onpersoonlijke, multifunctionele hotelrestaurants, de fantasieloze meubels, de standaardsprei en de schnitzel met roomsaus zijn passé. Maar voor u nu alle oude dingen de deur uit doet, denk even aan de wijze woorden van de oude man met de hippe bril en zoek een plekje op zolder. Je weet maar nooit.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: