Column Sander Allegro: Nieuwe Banen

3 januari 2018 | Sander Allegro

‘Gezocht: Business Intelligence Officer die de schakel gaat vormen tussen de commerciële en administratie organisatie en de data die zijn vastgelegd in de diverse databases, reserverings- en accountingsystemen’. Deze vacature komt niet van een coole hipster startup maar van het vermaarde Huis ter Duin in Noordwijk. Een familiehotel dat met zijn tijd meegaat. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

En zij zijn niet de enige met nieuwe banen: onze sector is in rap tempo aan het veranderen en met name de technologische veranderingen zorgen voor een aardverschuiving. Hotels kunnen niet meer zonder data-analyse, al is dat in de meeste hotels geen aparte functie maar een onderdeel van het takenpakket van het management. Nu heeft de hotelsector altijd al gegrossierd in mooie jobtitels. ‘Director of fun’ was misschien wel de meest intrigerende titel die ik ooit tegenkwam. Het was de functie van een stagiaire die ik een jaar of tien geleden bezocht op Aruba. Bij het Westin Hotel aldaar was zij verantwoordelijk voor de guest relations op het strand. Jaren daarvoor had ik de eer de grote baas van Pan Pacific Hotels te ontmoeten, de Japanner Ichigo Umehara. Umehara had er voor gekozen zichzelf CDO te noemen, wat stond voor Chief Dis-Organizer. Volgens hem was de grootste uitdaging voor zijn bedrijf om mensen uit te dagen om bestaande paradigma’s ter discussie te stellen en nieuwe wegen te bewandelen. What’s in a name? 

Maar de huidige revolutie gaat niet om de mooie functienamen, maar om de veranderende inhoud. En als we de deskundigen mogen geloven gaat een groot deel van de bestaande functietypen verdwijnen, met alle gevolgen van dien. Iedereen denkt natuurlijk dat het in zijn of haar branche niet zo’n vaart zal lopen, maar dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Zodra robots kamers kunnen schoonmaken, zal een groot deel van het huidige workforce in de hotellerie haar baan verliezen. Tegen die tijd zijn front office medewerkers en de reservation agents overigens al lang verdwenen. Lichtpuntje in deze ontwikkeling is dat de deskundigen verwachten dat banen waar ‘persoonlijke klantinteractie’ - wat een vreselijke term - de boventoon voert, behouden zullen worden. Over een aantal jaar bestaat uw hotel team mogelijk uit experience engineers, privacy guardians, opportunity analists en robotic resource managers. Hopelijk weten we tegen die tijd wat al die termen betekenen...

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Personalia
Nieuwe Academiedirecteur Stenden Hotel Management School

Marco ten Hoor is per 1 november door het College van Bestuur van NHL Stenden Hogeschool benoemd als Academiedirecteur van Stenden Hotel Management School. Hij volgt in deze functie Craig Thompson op, die NHL Stenden na acht jaar gaat verlaten. Marco ten Hoor is een hospitalityprofessional pur sa...

Verbouwen
City Resort Hotel Leiden realiseert nieuw Meeting & Event Center

City Resort Hotel Leiden gaat haar huidige Meeting & Event Center uitbreiden en vernieuwen. Het Meeting & Event Center van City Resort Hotel Leiden komt op de vijfde verdieping van het Level-gebouw aan de Bargelaan, direct naast het Centraal Station en krijgt een oppervlakte van maar liefst ...

Van der Valk
Cantharel’s keukentafel verbindt gast met eten

Vanaf 1 november start Van der Valk Hotel Apeldoorn-de Cantharel met een nieuwe initiatief. Gasten kunnen vanaf dat moment ook dineren aan Cantharel’s Keukentafel. Een culinair avondje uit in het naast het hotel gelegen landhuis waar ze onder leiding van chef-kok Justa van Ryssen en sommelier...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: