Column Sander Allegro: Nieuwe Banen

3 januari 2018 | Sander Allegro

‘Gezocht: Business Intelligence Officer die de schakel gaat vormen tussen de commerciële en administratie organisatie en de data die zijn vastgelegd in de diverse databases, reserverings- en accountingsystemen’. Deze vacature komt niet van een coole hipster startup maar van het vermaarde Huis ter Duin in Noordwijk. Een familiehotel dat met zijn tijd meegaat. 

En zij zijn niet de enige met nieuwe banen: onze sector is in rap tempo aan het veranderen en met name de technologische veranderingen zorgen voor een aardverschuiving. Hotels kunnen niet meer zonder data-analyse, al is dat in de meeste hotels geen aparte functie maar een onderdeel van het takenpakket van het management. Nu heeft de hotelsector altijd al gegrossierd in mooie jobtitels. ‘Director of fun’ was misschien wel de meest intrigerende titel die ik ooit tegenkwam. Het was de functie van een stagiaire die ik een jaar of tien geleden bezocht op Aruba. Bij het Westin Hotel aldaar was zij verantwoordelijk voor de guest relations op het strand. Jaren daarvoor had ik de eer de grote baas van Pan Pacific Hotels te ontmoeten, de Japanner Ichigo Umehara. Umehara had er voor gekozen zichzelf CDO te noemen, wat stond voor Chief Dis-Organizer. Volgens hem was de grootste uitdaging voor zijn bedrijf om mensen uit te dagen om bestaande paradigma’s ter discussie te stellen en nieuwe wegen te bewandelen. What’s in a name? 

Maar de huidige revolutie gaat niet om de mooie functienamen, maar om de veranderende inhoud. En als we de deskundigen mogen geloven gaat een groot deel van de bestaande functietypen verdwijnen, met alle gevolgen van dien. Iedereen denkt natuurlijk dat het in zijn of haar branche niet zo’n vaart zal lopen, maar dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Zodra robots kamers kunnen schoonmaken, zal een groot deel van het huidige workforce in de hotellerie haar baan verliezen. Tegen die tijd zijn front office medewerkers en de reservation agents overigens al lang verdwenen. Lichtpuntje in deze ontwikkeling is dat de deskundigen verwachten dat banen waar ‘persoonlijke klantinteractie’ - wat een vreselijke term - de boventoon voert, behouden zullen worden. Over een aantal jaar bestaat uw hotel team mogelijk uit experience engineers, privacy guardians, opportunity analists en robotic resource managers. Hopelijk weten we tegen die tijd wat al die termen betekenen...

HM302017

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: