Column Sander Allegro: Nieuwe Banen

3 januari 2018 | Sander Allegro

‘Gezocht: Business Intelligence Officer die de schakel gaat vormen tussen de commerciële en administratie organisatie en de data die zijn vastgelegd in de diverse databases, reserverings- en accountingsystemen’. Deze vacature komt niet van een coole hipster startup maar van het vermaarde Huis ter Duin in Noordwijk. Een familiehotel dat met zijn tijd meegaat. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

En zij zijn niet de enige met nieuwe banen: onze sector is in rap tempo aan het veranderen en met name de technologische veranderingen zorgen voor een aardverschuiving. Hotels kunnen niet meer zonder data-analyse, al is dat in de meeste hotels geen aparte functie maar een onderdeel van het takenpakket van het management. Nu heeft de hotelsector altijd al gegrossierd in mooie jobtitels. ‘Director of fun’ was misschien wel de meest intrigerende titel die ik ooit tegenkwam. Het was de functie van een stagiaire die ik een jaar of tien geleden bezocht op Aruba. Bij het Westin Hotel aldaar was zij verantwoordelijk voor de guest relations op het strand. Jaren daarvoor had ik de eer de grote baas van Pan Pacific Hotels te ontmoeten, de Japanner Ichigo Umehara. Umehara had er voor gekozen zichzelf CDO te noemen, wat stond voor Chief Dis-Organizer. Volgens hem was de grootste uitdaging voor zijn bedrijf om mensen uit te dagen om bestaande paradigma’s ter discussie te stellen en nieuwe wegen te bewandelen. What’s in a name? 

Maar de huidige revolutie gaat niet om de mooie functienamen, maar om de veranderende inhoud. En als we de deskundigen mogen geloven gaat een groot deel van de bestaande functietypen verdwijnen, met alle gevolgen van dien. Iedereen denkt natuurlijk dat het in zijn of haar branche niet zo’n vaart zal lopen, maar dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Zodra robots kamers kunnen schoonmaken, zal een groot deel van het huidige workforce in de hotellerie haar baan verliezen. Tegen die tijd zijn front office medewerkers en de reservation agents overigens al lang verdwenen. Lichtpuntje in deze ontwikkeling is dat de deskundigen verwachten dat banen waar ‘persoonlijke klantinteractie’ - wat een vreselijke term - de boventoon voert, behouden zullen worden. Over een aantal jaar bestaat uw hotel team mogelijk uit experience engineers, privacy guardians, opportunity analists en robotic resource managers. Hopelijk weten we tegen die tijd wat al die termen betekenen...

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd

Marriott International heeft vandaag het plan aangekondigd om plastic wegwerprietjes en roerstaafjes te verwijderen in alle 6.500+ hotels wereldwijd, verspreid over dertig merken. Zodra dit volgend jaar volledig geïmplementeerd is heeft het bedrijf meer dan 1 miljard plastic rietjes per jaar e...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens
Restaurant INK Hotel in de prijzen

Het restaurant en de cocktailbar van INK Hotel Amsterdam - heeft tijdens de uitreiking van de World Luxury Restaurant Awards maar liefst drie prijzen gewonnen. Het restaurant, onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, werd benoemd tot het beste 'Luxury Boutique Hotel Restaurant'...

Hotelketens
Le Club AccorHotels lanceert Seeker en pioniert met het gebruik van biometrie

Het bekroonde loyaliteitsprogramma van AccorHotels – Le CLub AccorHotels – introduceert het revolutionaire Seeker, een online test die aan de hand van je resultaten met een uiterst accuraat algoritme jou een persoonlijk reisprofiel creëert. Zo wil de hotelketen het reis-DNA van haar...

IJsblokjes kunnen voedselvergiftiging veroorzaken

Met de heerlijke zomerse temperaturen draaien ijsblokjesmachines in de horeca overuren. Niet zo gek natuurlijk, ijsblokjes zijn een welkome én koele toevoeging aan ieder drankje. Niets zo onschuldig als ijsblokjes, toch? Dat is niet helemaal waar. IJs is namelijk het vergeten voedsel als h...

Fletcher
Fletcher ziet bezettingsgraad gigantisch stijgen door zomerweer

Nederland heeft er al een hele lange periode met heerlijk zomerweer opzitten. Fletcher Hotels ziet dat daardoor de vraag naar vakanties in Nederland ongekend hoog is. Er is altijd een belangrijke relatie tussen het weer en het boeken van vakanties in eigen land. Hoe lekkerder het weer, hoe groter...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: