Column Sander Allegro: Nieuwe Banen

3 januari 2018 | Sander Allegro

‘Gezocht: Business Intelligence Officer die de schakel gaat vormen tussen de commerciële en administratie organisatie en de data die zijn vastgelegd in de diverse databases, reserverings- en accountingsystemen’. Deze vacature komt niet van een coole hipster startup maar van het vermaarde Huis ter Duin in Noordwijk. Een familiehotel dat met zijn tijd meegaat. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

En zij zijn niet de enige met nieuwe banen: onze sector is in rap tempo aan het veranderen en met name de technologische veranderingen zorgen voor een aardverschuiving. Hotels kunnen niet meer zonder data-analyse, al is dat in de meeste hotels geen aparte functie maar een onderdeel van het takenpakket van het management. Nu heeft de hotelsector altijd al gegrossierd in mooie jobtitels. ‘Director of fun’ was misschien wel de meest intrigerende titel die ik ooit tegenkwam. Het was de functie van een stagiaire die ik een jaar of tien geleden bezocht op Aruba. Bij het Westin Hotel aldaar was zij verantwoordelijk voor de guest relations op het strand. Jaren daarvoor had ik de eer de grote baas van Pan Pacific Hotels te ontmoeten, de Japanner Ichigo Umehara. Umehara had er voor gekozen zichzelf CDO te noemen, wat stond voor Chief Dis-Organizer. Volgens hem was de grootste uitdaging voor zijn bedrijf om mensen uit te dagen om bestaande paradigma’s ter discussie te stellen en nieuwe wegen te bewandelen. What’s in a name? 

Maar de huidige revolutie gaat niet om de mooie functienamen, maar om de veranderende inhoud. En als we de deskundigen mogen geloven gaat een groot deel van de bestaande functietypen verdwijnen, met alle gevolgen van dien. Iedereen denkt natuurlijk dat het in zijn of haar branche niet zo’n vaart zal lopen, maar dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Zodra robots kamers kunnen schoonmaken, zal een groot deel van het huidige workforce in de hotellerie haar baan verliezen. Tegen die tijd zijn front office medewerkers en de reservation agents overigens al lang verdwenen. Lichtpuntje in deze ontwikkeling is dat de deskundigen verwachten dat banen waar ‘persoonlijke klantinteractie’ - wat een vreselijke term - de boventoon voert, behouden zullen worden. Over een aantal jaar bestaat uw hotel team mogelijk uit experience engineers, privacy guardians, opportunity analists en robotic resource managers. Hopelijk weten we tegen die tijd wat al die termen betekenen...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: