Column Sander Allegro: Herstel

20 november 2020 | Sander Allegro

Het kon niet op: hotels puilden uit, de groei van het wereldwijd toerisme tot 2030 werd begroot op ruim 4 procent per jaar. 2020 zelf zou hét jaar van de hotellerie worden. De toch al mooie bezettingscijfers en de REVPAR zouden door belangrijke evenementen als de Grand Prix, Sail 2020 en vele congressen ‘door het dak gaan’. Natuurlijk waren er ook zorgen: De ongebreideld stijgende toeristenbelastingen en de negatieve sfeer rond toerisme in een aantal steden was een belangrijke zorg. Maar ook het groeiend tekort aan gekwalificeerd personeel vormde een zorg van formaat. Toen de champagnekurken in de vroege ochtend van de 1e januari knalden was de verwachting van hoteliers echter overwegend positief gestemd; 2020 zou een topjaar worden!

Maar de realiteit bleek een geheel andere. De veelal kleinschaliger hotels buiten de grote steden staan nog overeind door een onverwacht gunstig effect van de zomer staycations waarmee iets van het verlies van de lockdown kon worden ingelopen. In de grote steden is het echter een ander verhaal. Waar men eerst nog over elkaar heen buitelde om hotelvergunningen te bemachtigen, wordt nu opgeroepen na te denken over ‘herbestemming’ van hotelgebouwen. Wie had dat kunnen bedenken…

De grote vraag is natuurlijk op welke termijn de pandemie onder controle komt en vervolgens is dan de vraag hoe de hotelmarkt zich gaat herstellen. Ik verwacht dat de leisure-markt zich in hoger tempo zal herstellen dan de zakelijke markt. De toerist staat te trappelen om weer op pad te gaan en als de kust veilig is, zal die behoefte worden omgezet in daden. Ook in economisch mindere tijden.

Qua zakelijk verkeer is er echter wat anders aan de hand. Hier verwacht ik dat het thuis- en afstandswerken de poort heeft opengezet naar een nieuwe reis-ethos. Een ethos waarbij het elke maand naar Amsterdam, New York of Hong Kong vliegen voor een marketingmeeting zeker geen vanzelfsprekendheid meer is. Natuurlijk wordt er nog wel zakelijk gereisd, maar dat zal primair gericht zijn op het bouwen van relaties en niet zozeer op het overdragen van kennis en informatie. Voor beurzen en congressen geldt hetzelfde, al zijn die al langer bezig met de transformatie van kennisevenementen naar relatie-evenementen.

Binnen het businesssegment schuiven we steeds meer op van de solution kant van het spectrum naar de experience kant. En dat vraagt om een ander type hotels dan de traditionele ‘vergaderbak’. Wie aan de slag gaat met het herbestemmen van hotel onroerend goed, doet er naar mijn idee verstandig aan om de hotelfunctie niet helemaal weg te poetsen. Als het herstel eenmaal goed is ingezet, zou de vraag zich wel weer eens sneller kunnen herstellen dan we nu denken.

Meer Allegro?

Sander Allegro schrijft al jaren columns voor Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: