Column Sander Allegro: De Grote Volksverhuizing

10 april 2019 | redactie

Tussen de 4e en de 6e eeuw gingen in Europa maar liefst 750.000 mensen op pad. Hun voornaamste doel was het beloofde land: het ‘groots Romeinse Rijk’. Deze gebeurtenis haalde de geschiedenisboekjes als de Grote Volksverhuizing, een fenomeen dat leerlingen zelfs anno 2019 nog in hun hoofd moeten stampen.  Inmiddels lachen we om dit soort aantallen individuen dat zich verplaatst. Het aantal mensen dat op een doordeweekse dag in Nederland in de file staat is al een half miljoen. En in een gemiddeld Paasweekend verplaatsen zich naar schatting 100 miljoen Europeanen. Waar dat toe leidt is al veel besproken en zal ook veelbesproken blijven. Het met het lelijke woord overtoerisme aangeduide fenomeen, leidt tot dogmatische stellingnames die de oplossing niet dichterbij brengen. Maar toerisme blijft mateloos populair en alles wijst erop dat het een groeisector betreft. De tegenstanders van het groeiende toerisme snappen dat dondersgoed en nemen dan ook eigenlijk geen maatregelen die het toerisme beperken. Ze kijken wel uit; zij stellen met name maatregelen voor die de bijdrage die toeristische uitgaven leveren aan de samenleving verder te vergroten.

Op zich een goed verdedigbaar idee, maar dan hoort daar naar mijn idee bij dat die opbrengsten ook gebruikt worden om te investeren in het beperken van overlast van toerisme en in het verbeteren van de toeristische infrastructuur. En daar wringt hem nou net de schoen, want daar is het de toeristenbelastingbrigade helemaal niet om te doen. De meeropbrengst gaat naar de algemene middelen en zo dreigt de toerist de nieuwe melkkoe te worden. Maar er speelt nog iets anders: toerisme is veel meer dan een economisch fenomeen. Toerisme zorgt ervoor dat mensen elkaar leren kennen, dat ze kennis nemen van elkaars gebruiken en in het beste geval zelfs nieuwe vriendschappen sluiten. Toerisme draagt bij aan interculturele verdraagzaamheid en begrip, fenomenen waar onze maatschappij een schrijnend tekort aan heeft en waar een groei zeer gewenst is. Het wordt hoog tijd dat er een breed, open nationaal debat over de toekomst van het toerisme in Nederland wordt gevoerd. Natuurlijk moeten daar de economische en duurzaamheidsaspecten aan bod komen, maar toerisme verdient een bredere blik. Het Groots Romeinse Rijk ging uiteindelijk ten onder, al dan niet als gevolg van de Grote Volksverhuizing. Ons kan een dergelijk lot zeker bespaard blijven, maar dan moeten we wel in actie komen.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: