Column Sander Allegro: Merk toch hoe sterk

12 september 2013 | Sander Allegro

“In de 21e eeuw zullen merken voor hotels onbelangrijk worden.” Met die stelling ging ik in 1999 - in opdracht van een grote hotelketen - in debat met een internationale groep hotelmanagers.

Het debat vloog alle kanten op. Eén deel was ervan overtuigd dat een merk slechts een 'belofte' is die gebruikt kan worden als marketinginstrument. Dat instrument zou aan belang verliezen zodra échte informatie, zoals reizigerservaringen en foto’s, beschikbaar kwamen via internet.

Het andere deel was ervan overtuigd dat het merk belangrijker zou worden dan ooit. Die groep had gelijk, want in 2013 is het hebben van een merk belangrijk voor internationaal succes, ofwel rendement. Met de ongebreidelde groei van OTA’s lijkt het belang alleen maar toe te nemen: als een reiziger een keuze maakt uit de gepresenteerde selectie op de eerste twee pagina's van de zoekresultaten, is het hebben van een bekend merk een factor van betekenis. Hotelketens zijn dan ook druk doende hun merkenportfolio uit te breiden. Het is interessant dat ze daarbij de breedte opzoeken en zo langzamerhand in vrijwel alle segmenten gerepresenteerd zijn.

Daarmee volgen ze het model dat ACCOR al jaren hanteert. Bij de grote internationale jongens als IHG, Marriott, Starwood, Hilton en Hyatt wordt internationaal vooral veel uitgebreid in het midden- en budgetsegment, met concepten als respectievelijk Holiday Inn Express, Courtyard, FourPoints, Garden Inn en Hyatt Place. Stuk voor stuk concepten die veel waar voor hun geld bieden en 'overbodige' luxe als roomservice, minibars en fine dining overboord zetten. De kamers zijn eigentijds ingericht, het bed en de douche zijn prima, en gratis internet is de standaard. Vaak is zelfs een ontbijt inbegrepen.

De gasten zijn er gek op. Veel van deze concepten hebben inmiddels zusjes gekregen die het gat tussen de dure lifestyle hotels aan de top en het middensegment proberen te dichten. Starwood kwam al een aantal jaar geleden met Aloft en introduceerde later ook Elements; IHG doet een gooi naar dit segment met Indigo hotels; Hilton heeft een aantal Doubletree’s (onder meer in Amsterdam) die in dit segment meedoen.

Een andere interessante ontwikkeling doet zich voor in Azië, de plek waar de échte groei zit en waar niet alleen bestaande merken worden gebruikt, maar ook hele nieuwe worden ontwikkeld. Zo is IHG bezig het speciaal voor de Chinese markt ontwikkelde Hualuxe merk uit te rollen en zijn andere ketens druk bezig met het ontwikkelen van concepten voor de Aziatische groeimarkten. Dalian Wanda is het eerste Chinese hotelconcept dat zich buiten China manifesteert. In al dit geweld van de grote jongens heeft het in Nederland ontwikkelde topconcept CitizenM de piratenvlag gehesen en is gestaag bezig met de verovering van de wereld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: